Gå til innhold

Fikk plass på ABC-fødeavd. Ullevål :) andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søkte om å få plass på ABC-føden..og fikk raskt svar om JA :) ble nå så glad altså...andre som skal føde der / har fødet der? hvordan opplevde dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også plass der, har termin i juni. Har vært på en kontroll, og gleder meg! Det virker helt supert. Jordmødrene er kjempehyggelige, fødestuene gigantiske med badekar inne på rommet, og hotellrommene ligger på selve avdelingen så man hele tiden er i nærheten av jordmødrene.

Jeg fikk første kontrollen da jeg var ca 21 uker, og så er det ny kontroll etter fire uker. Nærmere termin er det hver 14. dag.

Gratulerer!

Skrevet

Vi skal også dit. Fødte førstemann der også, og var superfornøyd. En flott opplevelse, og jeg gleder meg til å føde der igjen :)

Skrevet

Har termin i slutten av august og har fått plass på ABC. Gleder meg masse! Har bare hørt positive ting om avdelingen.

Fødte førstemann på den vanlige avdelingen på Ullevål, men den fødselen var igangsatt.

Skal etterhvert også frisk opp Lamazekunnskapene fra forrige fødsel, det hjalp meg masse den gangen!

Skrevet

Hei og gratulerer,

jeg har også fått fødeplass på ABC- klinikken, og skal føde i slutten av august. Jeg gleder meg til første møte med jordmødrene. Jeg er ikke helt sikker på om jeg har funnet motet til å føde naturlig endda;)

Skrevet

Åååh, jeg har født der før; og har BARE positive ting å si om ABC. Det er en helt fantastisk plass å føde på. Førstemann fødte jeg på Ahus; og min erfaring tilsier -aldri mer der!

Andre kom til verden på ABC, og jeg håper jeg får plass også denne gangen! :o))

Rolig atmosfære, rolig jordmor, store rom, eget familierom, akupunktur, og ro - og masse god hjelp når fødsel setter skikkelig i gang!

Og- kort vei til medisinsk avdelig om det er behov for det.

har bare positive ting å si om damene på Abc, og forholdene der..

Masse lykke til på ABC - og med fødselene, jenter! :o)

Skrevet

Har født min første på ABC og det kunne vært en drømmefødsel, men desverre for meg så var min gutt en stjernekikker og kilte seg fast i bekkenet. Jormødrene drøyde 6 timer før de sendte meg over på vanlig avd hvor jeg da ble lagt på drypp med en gang med beskjed om at hvis ikke ting skjedde fort så ville det bli hastesnitt, samt at gutten hadde begynt å få lav puls. Heldigvis skjedde ting fort da jeg fikk drypp, så jeg fikk han ut vanlige veien, men i ettertid har flere reagert på at de drøyde såpass lenge med å sende meg over på vanlig avd. Det gav også en del senskader.. Men oppfølgningen jeg fikk i forkant av fødsel og fødestuer etc var kjempegod. Oppfølgingen i etterkant av fødsel var derimot lik null, fikk ikke snakket med noen før vi ble skrevet ut, og ikke fikk vi hjelp til noenting, men etter hva andre forteller virker det som om vi har vært max uheldige rett og slett. (tror også vi havnet litt imellom systemet siden vi kom fra ABC men fødte på ullevål, var liksom ingen som fulgte oss opp noen vei, og når jeg spurte om hjelp så fikk jeg bare beskjed om å klare meg selv..)

Tror ABC kan være et drømmested å føde, men anbefaler deg å stå på krava dersom ting ikke er som de skal være. Det er viktig at du kjenner godt på hva du orker og når nok er nok, for med meg var det liksom vi prøver litt til og litt til og litt til (i 6 timer(!)) og det var rett og slett ikke bra verken for meg eller gutten min!

Men jeg vil ikke skremme, ønsker bare å fortelle at ikke alt er rosenrødt på ABC, for det er det nok desverre ikke..

Denne gangen har jeg valgt å føde på vanlig avd, rett og slett fordi jeg er redd for at det samme skal skje igjen, selv om jeg kommer til å savne de store deilige fødestuene og den gode roen de har der. Definitivt!

Skrevet

Har født min første på ABC og det kunne vært en drømmefødsel, men desverre for meg så var min gutt en stjernekikker og kilte seg fast i bekkenet. Jormødrene drøyde 6 timer før de sendte meg over på vanlig avd hvor jeg da ble lagt på drypp med en gang med beskjed om at hvis ikke ting skjedde fort så ville det bli hastesnitt, samt at gutten hadde begynt å få lav puls. Heldigvis skjedde ting fort da jeg fikk drypp, så jeg fikk han ut vanlige veien, men i ettertid har flere reagert på at de drøyde såpass lenge med å sende meg over på vanlig avd. Det gav også en del senskader.. Men oppfølgningen jeg fikk i forkant av fødsel og fødestuer etc var kjempegod. Oppfølgingen i etterkant av fødsel var derimot lik null, fikk ikke snakket med noen før vi ble skrevet ut, og ikke fikk vi hjelp til noenting, men etter hva andre forteller virker det som om vi har vært max uheldige rett og slett. (tror også vi havnet litt imellom systemet siden vi kom fra ABC men fødte på ullevål, var liksom ingen som fulgte oss opp noen vei, og når jeg spurte om hjelp så fikk jeg bare beskjed om å klare meg selv..)

Tror ABC kan være et drømmested å føde, men anbefaler deg å stå på krava dersom ting ikke er som de skal være. Det er viktig at du kjenner godt på hva du orker og når nok er nok, for med meg var det liksom vi prøver litt til og litt til og litt til (i 6 timer(!)) og det var rett og slett ikke bra verken for meg eller gutten min!

Men jeg vil ikke skremme, ønsker bare å fortelle at ikke alt er rosenrødt på ABC, for det er det nok desverre ikke..

Denne gangen har jeg valgt å føde på vanlig avd, rett og slett fordi jeg er redd for at det samme skal skje igjen, selv om jeg kommer til å savne de store deilige fødestuene og den gode roen de har der. Definitivt!

Skrevet

tusen takk for svar damer :) jepp dette skal nok gå bra håper jeg :)

Til deg "koalita", det var en veldig uheldig opplevelse for deg..kjedelig med sånt, men skal satse på at dette går bra...

jeg er 27 uker og min første kontroll er om 2,5 uke...søkte litt sent,derfor jeg er lengre ut i svangerskapet på første kontroll..

Skrevet

Jeg er i uke 28 nå og har vært på to kontroller der. Veldig fornøyd så langt. Er vår første så er jo naturligvis litt usikker på om det er riktig valg, men det føles veldig rett nå. Min jordmor er veldig hyggelig og søt (min bedre halvdel synes hun blir vel padagogisk, men jeg synes det er helt perfekt - trenger den roen hun utstråler) Når er din termin feris? Min er 31. mai :)

Skrevet

Har plass på Ullevål, men lurer på om jeg når jeg skal på ultralyden skal slenge inn en søknad til ABC. Eneste grunn til at jeg valgte vanlig avdeling var ønkset om lystgass, men nå skal de kutte den på den vanlige avdelinga, så da kan jeg jo like gjerne være på ABC siden annen smertelindring er uaktuelt. Fikk svangerskapsforgiftning sist, og skjer det igjen får jeg ikke ABC, men sjansen er jo større for at jeg ikke får det igjen.

Skrevet

Jeg har fått plass på ABC med termin 1. juni.

Har veldig god opplevelse så langt etter to kontroller - føler meg godt ivaretatt og kanskje viktigst føler jeg at det er jeg som står i sentrum; ikke avdelingen og hvordan de pleier å gjøre ting og hva jeg skal gjøre.

Jeg valgte ABC fordi jeg synes det er luksus å få oppfølging av jordmor samme sted som jeg skal føde, og fordi jeg gjerne vil bruke vann både i forbindelse med smertelindring og fødsel. Vet at dette kan la seg gjøre på "vanlige" fødeavdelinger også, men det kommer an på kompetansen til den eller de jordmødrene som tilfeldigivs er på vakt når jeg skal føde.

Dessuten mistet jeg moren min for litt over ett år siden i kreft, og har veldig lite behov for å omkranse meg med et sykehusmiljø i forbindelse med svangerskap og fødsel. Hvis alt går bra, vil jeg ha en annen energi rundt meg - og det får jeg på ABC. Og skulle noe gå galt er det bare en dør i mellom ABC og den eventuelt medisinske hjelpen man trenger.

Vi fikk beskjed om at slv om noe eventuelt skulle skje, og vi må inn på føde A eller B, så vil barseltiden være på ABC, så da kan det være de har lært av dårlige erfaringer med å falle mellom stoler!

Skrevet

Det er jo dårlige erfaringer alle steder, veldig kjedelig for de som opplever det, men jeg har hørt om svært få dårlige opplevelser fra ABC. Det jeg synes er så deilig, er at jordmor sa at de alltid har plass der, man behøver ikke bekymre seg for å bli sendt et annet sted.

Skrevet

de fleste ser fornøyde ut med ABC, så tror jeg vil bli fornøyd :) takk for svar damer :=)

lillevanilje: jeg har termin 11.juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...