Gå til innhold

Sushi


Lyckeliten<3

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som vet om det er trygt å spise sushi?

Leste ett sted at det var lov så lenge fisken hadde vært frosset, men sushi serveres jo ferskt og fryses vel ikke først?

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På helsedirektoratets hjemmeside har jeg funnet at de ikke fraråder gravide å spise sushi. Men ligg unna sushibitene av tunfisk - det skal vi ikke spise. Har visst med faren for lagring av stoffer å gjøre - stor tunfisk lagrer visstnok mer avfallsstoffer enn annen fisk.

Ta en titt selv - søk etter helsedirektoratet. Selv spiser jeg sushi, men uten tunfiskbitene. De bytter jeg med gubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trygt å spise sushi. Men fisken skal fryses først: Dette står på Matportalen: Fisk som skal spises rå eller nesten rå bør fryses til en indre temperatur på -20 grader celsius eller lavere i minst 24 timer. Slik nedfrysing sørger for at eventuelle parasitter blir drept og dermed ikke gir infeksjon.

 

Du kan ikke spise tunfisk og en del andre typer fisk som enkelte bra sushi resturanter har slik som sverdfisk.

 

Alt dette står på http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

Med flere underlinker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nesten oppklarende svar, så med dette mener de altså at hvis man kjøper ett brett sushi må man hjem og legge det i fryseboksen, la det ligge i 24 t, tine det opp igjen for så å kunne spise?

 

det hørtes tungvint ut, og hvordan smaker det etter å ha fryst det tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Men hvis man går på sushi restaurant så er det trygt eller? Der er det vel ferske råvarer eller?? Holder meg unna tunfisk da iallefall. Bør man si fra at man er gravid? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville hørt før jeg kjøper det om det har vært fryst før tilberedning. Jeg rengner jo med at fisken de får inn på resturantene er like utsatt for bakteriene som hvis du kjøper fersk fisk.

 

Jeg ville ikke kjøpt noe som er ferdig og fryst det ned. Har det vært fryst før skal det jo ikke fryses på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at sushi som selges i Norge skal ha vært frosset først. Altså fisken har vært frosset før de lager sushi av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk har ju varit frusen - det finns inga restauranger som fiskar på morgonen och slänger upp fisken i stekpannan..dessvärre eller rättare sagt bra - för jag har sushi dilla!! Dyr i drift denna damen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan spise sushi fra en bra resturang! :)

Jeg hadde ikke spist sushi som er på brett fra kiosken liksom..

 

men spis den fersk og du trenger ikke ta den hjem å fryse etterpå :P

 

Og ikke spis tunfisk og eksotisk fisk (hai, sverdfisk osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

All fisk som brukes i Sushi på restaurant og i butikk må fyses før det selges. Krav fra Mattilsynet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Har lurt litt på det med hva som er eksotisk fisk egentlig som man ikke skal spise? Regnes smørfisk, ål(om det er en fisk da..hehe) Og hva med kamskjell, rødskjell, blekksprut? Har helt dilla på sushi og har spist det MYE..nam nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...