Gå til innhold

Noen som jobber innen akuttpsykiatri her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan utdanner man seg? Sykepleierskolen? Legestudiet? Noen som kan fortelle hvordan en arbeidsdag ser ut? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Jeg er sykepleier i bunn og har videreutdanning i psykisk helsearbeid. Akuttpsykiatri er et stort felt, så det spørs litt hvor du jobber. Jobber du i sykehus, psykiatrisk akuttmottak eller korttidsavdelinger, er alt stort sett akutt og har som mål å stabilisere tilstanden, mens langvarig behandling foregår på et lavere omsorgsnivå, som i et DPS eller kommunen. I en avdeling jobber du tett på pasienten, identifiserer behandlingsbehov, utformer behandlingsplaner i et tverrfaglig team og iverksetter miljøterapeutiske tiltak.

 

Jeg ble lei av sykehus og tvangsbehandling etter mange år i mottak, og jobber nå i et psykiatrisk akutteam tilknyttet et DPS (distriktspsykiatrisk senter). Hver dag er ulik og består å rykke ut og bistå mennesker i akutte, psykiske kriser. Målsetningen vår er å unngå unødvendige innleggelser i akuttavdelinger i sykehus, og heller hjelpe pasienter i sitt nærmiljø/hjem. I teamet jobber vi selvstendig og vurderer hvor dårlige pasientene/brukerne er, og forsøker så langt det lar seg gjøre å tilrettelegge for nettverksbygging og lokalbasert behandling, uten tvang. Vi er altså en frivillig tjeneste.

 

Vi jobber da tett opp mot fastleger, psykiatritjenesten i kommunen, barnevern, NAV osv., hvor vi innehar en rådgiverfunksjon i egenskap av å representere spesialisthelsetjenesten. Oftest tilkalles vi av fastleger eller legevaktstjeneste som ønsker psykiatrisk vurdering av mennesker i ulike kriser, ellers blir vi tilkalt av psykiatritjenesten i kommunen når de opplever at brukere blir dårligere og trenger tettere oppfølging. Kjempespennende arbeid!

 

Ble mye dette, men hvis du spør mer konkret så skal jeg svare mer spesifikt. ;)

 

Psyk.spl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...