Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Spedbarn har lyder som betyr forskjellige ting, f.eks så betyr: Neh = Jeg er sulten Owh = Jeg er trøtt Heh = Ukonfortabel... Eair = Vondt i magen Eh = Må rape Jeg kjenner igjen noen av disse lydene hos min nye baby. Utrolig, men sant:) Babyen slutter å bruke disse lydene hvis den ikke blir hørt.. Så et program på oprah for noen år siden som tok opp dette. Skrev ned lydene, og jammen gjelder de for nybaby nå også Tror det var en australsk kvinne som oppdaget språket til spedbarn. Var mye mer også, men for å få vite det så kunne man bestille bok/cd fra australia, men de selger visst ikke til Norge. - I hvert fall ikke den gangen. Husker ikke navnet på dama... Mulig dette er kjent for mange, men hadde bare lyst til å tipse andre nybakte mammaer om dette:) Jeg synes det er både interessant og fasinerende at det faktisk stemmer, i hvert fall for mine barn:)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Disse lydene kommer bare helt i starten av når babyen begynner å ytre sitt ønske. Hvis det ikke får gehør begynner det bare å skrike. Så lytt nøye etter... HI
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Her også stemmer det. Det heter Dunstan Baby Language og ble oppdaget av en australsk operasangerinne. Hvis man søker på Youtube finnes det flere klipp med eksempler på lydene, da er det lettere å finne ut av det E.g. søk på "Dunstan Baby Language 1st sound" osv.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Wow!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hvorfor lærer man ikke dette på syehuset? Eller før- på jm kontroll? >Dette burde alle få vite!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Det stemmer jo! Sønnen min på to måneder skal sannelig få bedre respons fra nå av.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #8 Skrevet 2. mars 2011 Jeg er overveldet. Nå har jeg lært meg alle ordene, og babyen min er merkbart lykkelig når han får den responsen han jo fortjener. Her har han forsøkt å komunisere med mamma i to måneder, og først nå har det lykkes å få hjelp uten å begynne å gråte. Og utrolig nok: I går var første kvelden han ikke strigråt i ellevetiden. Før har jeg trodd han var overtrøtt og tatt kveld, for så å ha enda en time gråt på soverommet. Nå forsto jeg at han faktisk ville rape. Enda han rapet godt etter maten så trengte han det på nytt litt senere. Jeg føler at jeg har oppdaget noe av det viktigste i verden. Tenk at vi har blitt så "siviliserte" at vi har glemt de naturlige signalene til babyene våre. Tusen takk til HI for at jeg fikk lov til å lære meg dette. Det er helt fantastisk å kunne forstå babyen og gi han det han trenger med en gang, slik at han ikke trenger å gråte. Her er forøvrig link til alle lydene: http://www.youtube.com/watch?v=Wi_9p6fv-c8&feature=mfu_in_order&list=UL
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2011 #9 Skrevet 2. mars 2011 Oi, dette visste jeg ikke! Må si jeg kjenner igjen lydene ja. Og de virket jo universal på videoene på Youtube. Skal pugge de nå, og prøve det ut:D
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2011 #10 Skrevet 23. mars 2011 Denne var veldig nyttig, så jeg dytter på
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #11 Skrevet 24. mars 2011 Leste at sultne babyer sier eh-eh-eh-eh og putter hånda opp mot munnen, og det stemte med min datter da hun kom til verden. Ifølge dette så burde hun ha sagt neh-neh-neh. Men synes fortsatt hun lagde lyden eh-eh-eh-eh....
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #13 Skrevet 24. mars 2011 Sprøtt! Når jeg først åpnet innlegget ditt tenkte jeg det var tull, men tydeligvis ikke ) Skal spare denne tråden til nestemann kommer!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #14 Skrevet 24. mars 2011 Finner ikke alle lydene på YouTube. Finnes det ikke en film med alle lydene på? Noen som vet? Dette er forresten helt fantastisk. Har prøvd og høre på babyen min nå og skjønner hva hun vil! fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2011 #15 Skrevet 24. mars 2011 Husker det gikk på oprah ja. Skrev det faktisk ned selv også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå