Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #1 Skrevet 1. mars 2011 Hei. Jeg hadde 8 uker karantenetid på dagpengene mine siden jeg sa opp jobben selv. Hun på nav sa at de regner fra du fikk innvilget dagpengene som da var 25. oktober. Men de begynte ikke å løpe før 11. desember. Det jeg lurer på er om mnd November som var i karantene tiden kan tas med som jobb når jeg regner om jeg har jobbet 6 av de 10 siste mnd? hun mente det, men så brøyt det så snakka jeg me ei anna og hun var usikker så skulel få svar av noen andre senere, men er veldig nysgjerrig på om det stemmer eller ikke. Så hvis jeg ikke kan ta med novenber så mangler jeg vel 1-1,5 mnd for å ha 6 fulle mnd. KAN jeg da starte permisjonen min 4-6 uker før jeg skulle ha tatt den? for å tjene opp de 6 mnd? Hvordan fungerer dette? Altså hvordan regner de det ut? Takker så mye for svar. Kjedelig å ha en så stressa graviditet
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #2 Skrevet 1. mars 2011 Jeg mener at karantenetiden ikke teller med i 6 av de siste 10 mnd. Du må ha jobbet (eller hatt sykepenger/dagpenger) 6 av de siste 10 mnd før permisjonen starter (altså ikke før terminen). Du kan starte uttak av permisjonen opptil 12 uker før termin. Hvor mange måneder jobbet du før du sa opp jobben din da??
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #3 Skrevet 1. mars 2011 Takk for svar. Ja jeg fant ut nå at den ikke telelr med fordi man ikke får inntekt de to månedene. Men etter en tlf til nav ang å ta permisjon 12 uker før ser alt mye lysere ut. Ser ut som det faktisk går i boks akkurat. Da teller de jo 10 mnd tilbake FRA man går ut i permisjon, så siden jeg nå skal ut i permisjon 8. april istedenfor 9. juni, så får jeg med juni og juli på de 10 mnd, dermed ser det ut som jeg akkurat har klart de 6 mnd. Var ganske greit i ogmed at jeg har jobba nesten 200 timer både juni og juli:) Håper bare at jeg ikke har regna noe feil nå og at alt er som det skal. Sender iallefall inn alle papirene nå i slutten av mnd etter å ha fått terminbekreftelsen etter uke 26. Har jeg regna et par dager feil så får jeg nøye meg med engangsstønaden for nå orker jeg ikke å gruble mer over dette med foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #4 Skrevet 1. mars 2011 Men den tiden du får dagpenger egnes med som arbeid. Det er bare de 8 ukene uten penger som ikke gir grunnlag for foreldrepenger. Skriv opp når du jobbet, når du fikk dagpenger, når du har termin osv så kan du få et ganske sikkert svar om hva som lønner seg for deg.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Har ringt nav en god del ganger ang dette og ringte nå sist for å sjekke at jeg hadde regna riktig. Jeg har termin 1. Juli. Permisjonen skulle egentlig starta 10. juni men da manglet jeg 1,5 mnd for å ha opptjent de 6 mnd. Nå siden jeg skal ta ut permisjonen 12 uker før så kan jeg ta permisjon 8. April. 10 mnd tilbake blir da fra 8. juni til 8. April. Da regna jeg ut at jeg har følgende: 8. juni- 8. Juli= 1 mnd 8. Juli- 8. August= 1 mnd 8. august- 8. september= 1 mnd (jobbet fra 1. aug til 2. september. så hadde jeg vakt igjen 15 og 16. september. Under 14 dager) 8. september- 8. Oktober= ingen 8. oktober- 8. November= 15 dager (vakter 8, 11, 13, 18, 20, 21 og 22 ) 8. November- 8 desember= ingen 8. desember- 8 januar= 1 mnd ? ( Begynte å få dagpenger fra 10 desember) 8. januar- 8 feb= 1 mnd 8. feb - 8. mars= 16 dager Skal det ikke da bli akkurat 6 mnd? Kjempefint om noen gir beskjed om jeg har regna feil. Fikk beskjed på nav at man må ha 5 mnd og 26 dager. Fikk forresten beskjed om at det er di 6 beste mnd de regner utfra, så di med ingen inntekt faller jo da bort, men hvordan regner de ut det når mnd går fra 8 til 8? De tar vel bare de 6 beste lønnsslippene å regner gjennomsnittet? Hadde vert litt greit å vite i og med om jeg skal velge 80 % eller 100%, for nå mister jeg jo 12 (!) uker med ungen
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #6 Skrevet 1. mars 2011 Begynte du å få dagpengene 10.desember kan du ikke skrive 8.desember. Det blir to dager feil.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Får du ikke dagpenger lengre? Hvis du fortsatt får dagpenger kan jeg ikke se at det skulle være noe problem å få oppfylt kravet om 6 av de siste 10 mnd selv om du starter permisjonen 10 juni. Fra 10/12 til 10/6 er 5 mnd med dagpenger som teller som grunnlag. i tillegg har du for eksempel hele august da du hadde jobb. Da trenger du ikke en gang regne på hvor mange dager du skal få tellende da du jobbet enkeltvakter. Om du av en eller annen grunn ikke får dagpenger lengre og heller ikke er i jobb igjen, blir det imidlertid riktig som du skriver.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #8 Skrevet 1. mars 2011 Det står fra 8. desember siden di regner fra 8 til 8, vet at det blir to dager feil, men om de regner at det ikke er en full mnd altså 2 dager for lite så er det jo bare å ta fra en av de der jeg har enkle dager så skal det jo likevel være nok. Har også hatt to vakter til som jeg sender med lønnsslipp på men barnehagen jeg jobbet i har ikke noe dokumentasjon på hvilke datoer det var, så det er jo litt dumt. jeg får ikke dagpenger lenger fordi jeg ikke har barnepass. Så ble jeg 40 % sykemeldt rett før de stanset de, men hadde fått beskjed at de skulle bli stanset så tror ikke jeg får sykepenger, så da fant jeg ut at det kanskje var like greot å gjøre det på denne mnd, + jeg får faktisk mer om jeg tar det permisjon 12 uker før fordi da har jeg 3 ganske gode mnd som kommer med. Er vel snakk om hm. Tror jeg får 14000 eller mer nå, og hadde jeg gått på dagpenger frem til termin hadde jeg fått ca 9000. Mister jo uker med ungen, men tenkte at jeg kanskje får spare litt hevr mnd eller noe, og jeg har jo nå gått hjemme med 2 åringen min som står uten bhg plass siden September, så er sikkert greit lei av å gå hjemme til den tid, men får prøve å få det til slik at jeg kan være hjemme lenger enn 6 mnd iallefall. Har tenkt å velge 100 %
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå