Gå til innhold

Jeg er en tjukkebolle:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er akkurat det jeg har blitt!

Vel, jeg vet hva som må gjøres og er i ferd med og etablere et sunnere liv med en slankere kropp.

I forbindelse med dette leser jeg meg grønn på all "livsstilslitteratur" problemet mitt er at om lavkarbo er eneste løsningen, kommer jeg aldri til og lykkes! Litt av en innstilling tenker du? mulig det, men jeg kjenner jo meg selv. Kan fint leve på lavkarbo i et år eller to, men tror det stopper etter det...

Det må da være fullt mulig og leve sunt, og endre kosthold, ha mer fokus på og få i seg mer proteiner og mindre karbohydrater uten at jeg skal måle, skrive og veie alt?

Jaja, jeg skal gjøre et hederlig forsøk med mindre inn, mer ut (kcal) spise og kose meg med den sunne maten som jeg elsker. Om jeg ikke har gått ned 10 kg om et år, skal jeg virkelig vurdere lavkarbo...

Vet egentlig ikke hva jeg vil med dette innlegget. Må bare få ut litt frustrasjon..

Nu skal jeg spise en fiberrik:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du, akkurat slik var jeg i fjor! Eller, tjukkebolle var jeg kanskje ikke, men jeg var overvektig og vantrivdes veldig i min egen kropp. Er 172 cm og veide vel 80 kg, brukte str 42-44 i klær. Jeg leste også mye om livsstilsendring og hørte på alle som lovpriste lavkarbo, men som deg, så vet jeg at det ikke er noe jeg vil klare å leve et helt liv etter. Jeg er altfor glad i potet, pasta og brød til det. Så jeg har satset på lavkalori når jeg gikk ned, og normalinntak nå som jeg egentlig ikke trenger å gå mer ned (veier 65 kg og bruker str 36 i klær nå). Dette er noe i hvertfall jeg kan leve med, for da kan man spise som normalt, bare mindre porsjon, og evt balansere det ut med å spise "lite" på hverdager og skeie ut i helgene. Jeg gjør det slik. Spiser ca 1500-1600 kcal på hverdager, men så er jeg gjerne oppe i 2500-3000 kcal en til to dager i uken. Akkurat under slankingen går det ikke med utskeielser, men man klarer å holde seg unna boller, snop, is osv for en stund, bare ikke evig ;-) Og så er det viktig å trene nok!

Masse lykke til sykkelpumpe, dette klarer du! :-)

Skrevet

Kunne ha kysset deg:)

TAKK!

Skrevet

Hehe... Altså, jeg var/er en skikkelig sofagris som eeeeeelsker alt som er søtt og salt, og trodde aldri jeg skulle klare dette. Å komme i gang med trening, venne meg til å spise så mye frukt og grønnsaker, men det gikk faktisk bra. Det er en klisje, men også sant, det er å komme i gang som er verst. Spesielt med trening. Når man har trent i 3-4 uker blir man faktisk avhengig av det, og da er det enkelt å vedlikeholde det :-) Og man MÅ kunne vite at det er mulig å momse innpå en halv 200g sjokolade og chipspose en og annen gang også i fremtiden, ellers hadde jeg aldri holdt ut ;-) Kjenner jeg blir veldig skeptisk til de i ukeblader og på tv som står der og viser sine gamle for store klær og hevder at "og jeg har aldri savnet sjokolade en eneste gang!". Seriøst? Slike kommentarer tok motet fra meg før fordi jeg visste at jeg aldri kom til å slutte å savne sjokolade og annet snop. Sikkert slik med deg også? Men kommer du deg ned i vekt og er flink 5-6 dager i uken, så går det helt fint å spise kaker, snop osv den siste dagen. Jeg har i hvertfall holdt vekten stabilt i ca 5 mnd nå med dette.

Skrevet

åhr...jeg henger med på denne debatten jeg...veier 80 kg og er 168 cm høy...ja en skikkelig tjukkebolle!:(

Skikkelig misfornøyd med kroppen min! (og idag ekstra, føler meg skikkelig oppblåst):P

Jeg trener 4-5 ganger pr uke og det er ikke det som er problemet, men står helt stille i forhold til vekten...blir så FRUSTRERT! er ikke lett å holde motivasjonen oppe når jeg trener så ofte men alikevel skjer det ingenting...(jeg har trent så hardt siden sommeren), har nok stramt inn litt her og der,men ikke merkbart ang vekt..

Hva spiser du Alva? og hva spiser du ikke? (utenom godteri++)

Skrevet

Jeg logget meg inn på vektklubben gratis og tok meg tid til å veie all mat når jeg begynte. Ikke fordi jeg ønsker å tilbringe et liv med å telle kcal, det har jeg ikke tro på, men å bli mer bevisst rundt mitt eget kosthold. Holdt på slik i ca 2 mnd, og da hadde jeg funnet mat jeg kunne leve med. Man får seg veldig mange a-ha opplevelser av dette, så jeg kan anbefale å forsøke for en kort periode bare for å lære litt om sitt eget kosthold. Og finne balansegangen mellom nok mat,og ikke for mye mat.

En vanlig dag for meg kan være:

Frokost: 1 skive med egg

Lunsj: 1 skive med skinke, agurk, salat og tomat, et eple og en appelsin

Mellommåltid: En pære eller gulerot

Middag: 1 stor potet (eller 2 små), 4 fiskeboller, litt saus og massevis av grønnsaker

Kvelds: 1-2 knekkebrød med leverpostei og rødbeter og en skål med halvtinte skogsbær med litt vaniljesaus over (mmm...)

Jeg drikker kun vann. Akkurat der er jeg heldig, for jeg liker faktisk ikke brus, saft ol. Det som jeg skrev opp nå inneholder ca 1500 kcal, noe som er passe når man vil ned i vekt. Innemellom blir kvelds eller lunsj byttet ut med kyllingsalat, og jeg varier jo pålegget litt da. Ellers er det viktig å kikke på egen middag. Pizza er f.eks full i kcal, fiskegrateng er også veldig mye kcal i, mens lasagne faktisk ikke er så ille, men det hjelper fint lite dersom man da spiser bagetter til.

Skrevet

Jeg anbefaler også å bli mer bevisst på hva du spiser, sjekke ut hvor mye kalorier det er i de forskjellige tingene du spiser. Og veie maten. Som Alva sier, for å bli bevisst på hva du får i deg.

Jeg anbefaler VG sin Vektklubb, koster litt penger. Men du får utrolig mye igjen føler jeg. Du skriver dagbok over hva du spiser hver dag, litt kjedelig, men du blir utrolig bevisst på hva du putter i munnen - og hvor mange kalorier det faktisk er i den lille sjokoladebiten. OG hvis du pusher deg selv, så må du gå inn og logge inn den sjokoladebiten på 60 kalorier.

Jeg ligger på 1300 kalorier de dagene jeg ikke trener, når jeg trener blir det litt mer. Jeg spiser mye mer nå, enn jeg gjorde før, men er aldri sulten. Også skeier jeg ut i helgene, lørdag er lørdag og ingen dagbok føres! :-)

Her er min meny i dag (1307 kalorier):

Frokost:

2 skiver grovbrød med makrell i tomat og agurk

2 dl ekstra lett melk

10 druer som mellommåltid

Lunsj:

2 skiver grovbrød med egg, strandaskinke og agurk

1 eple

1 appelsin som mellommåltid

Middag:

150 gram fiskepudding, hvit saus, 1 terteskjell og 2 gulrøtter

Tipper det blir et knekkebrød med magerost til kvelds også ( + 61 kalorier).

Som du ser kan du spise mye mat, for lite kalorier.

Frokosten i dag inneholdt mest kalorier - pga makrellen (239 kalorier) og melken (76). Hadde jeg tatt kokt skinke og vann hadde det blitt 24 kalorier istedenfor drøye 300.

Gå minst 30 minutter hver dag - og drikk et stort glass med vann før hvert måltid + gjennom hele dagen. Tenk at det er en livsstilsendring, ikke slanking. Gjør endringer du kan leve med resten av livet, ikke for 10 uker! :-) Helt enig med Alva, kunne aldri levd uten sjokolade. Jeg kan leve uten sjokolade 6 dager i uka, hvis jeg kan kose meg med den den 7. dagen :-)

Lykke til!

Skrevet

Glemte kanskje å understreke; veie maten en periode. Etter en stund tar du det på øyemål.

Jeg fikk mange vekkere, i forhold til mengde og kalorier, når jeg begynte!

Og selv om noe er sunt kan det ha utrolig mye kalorier for det, jfr. makrellen ;-)

Skrevet

Gratulerer, du er på vei mot et sunnere liv:o)

Jeg liker heller ikke lavkarbo, brødskiva mi, pastaen min og frukten min får du ALDRI :o)

Jeg la om livsstilen litt etter litt.. Startet med 3 treningsøkter i uka, og kuttet ut all snop og godt og mat generelt etter kveldsmaten klokka 1900 på søndag til fredag, etter tacon....Lørdag, også faste, sunne måltid, men lørdag kveld, utskeielser som jeg ønsker :o) (grunnen til at jeg stopper og spise etter 1900 er at da er ungene i seng, og en liten matbit, blir så fort "Noe godt" også baller det på seg..Kjøkkenet er forbudt sone etter denne tid og sparte MANGE kcalorier der..Jeg legger meg ca 2200 så ikke noe problem i forhold til å bli sulten)

Slik fortsatte jeg og legge inn endringer..Ei ekstra treningsøkt, litt lengre økter, litt mer effektive økter osv osv...I matveien tenkte jeg små , sunne endringer, som jegkan leve med resten av livet....Fullkornspasta og ris, alltid blande litt grovmel i pizzadeigen, svin-og kyllinkjøttdei fremfor storfekjøttdeig osv osv....

I løpet av 3år gikk jeg ned 17 kilo, og da sluttet jeg med nye tiltak for jeg var egentlig fornøyd, og jeg fortsatte da bare og leve som jeg gjorde på det tidspunktet:o) Og vekta er stabil +/- 3 kilo, og har vært det i 5 år snart :o)

Med tålmod og målrettede tiltak du VET du kan leve med resten av livet, så er alt mulig :o)

Lykke til:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...