Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Jeg og samboer har delt økonomi. Vi deler fellesregninger men har alt annet adskilt. Jeg har et barn fra før og vi har et felles barn. Jeg har alltid betalt alt alene til mitt særkullsbarn (mottar ikke barnebidrag heller) og i tilegg har jeg betalt alt av utgifter på vårt felles barn. Vi har en felles bil og han har en arbeidsbil. Han mener egentlig at jeg skal betale halve utgiftene på hans arbeidsbil også, noe som jeg har nektet å gjøre. Jeg betaler all drivstoff på vår fellesbil og det er den som blir brukt privat. Til nå har vi delt utgiftene på deler og årsavgift på vår fellesbil men nå nekter han å betale deler og årsavgiften på den... Jeg ser det blir temmelig knagert til meg som har alle utgiftene til barna, klær, utstyr, fritidsaktiviteter, bensinutgifter og halve fellesutgiftene. Vi tjener ca like mye men han har mer lån som han hadde før han ble kjent med meg. Om noe ryker i hjemmet så er det jeg som må kjøpe nytt. Og vist vi skal pusse opp huset så er det jeg som må ut med de utgiftene også (vi har kjøpt et hus som trengs å gjøre mye med). Nå har jeg hatt spareprosjekt og klart å fått penger til å skifte ut alle dørene i huset. Neste blir å kunne få en garderode i gangen. Jeg må bare spørre dere: syns dere det er rimelig at jeg betaler så mye av utgiftene eller burde han bidra mer? Syns det er sårt at jeg på en måte betaler for at han skal betale ned gammel gjeld. Han har en slik jobb at han ikke vet fra måned til måned hva han tjener, han må legge av penger til neste måned. Men når året er slutt så viser det seg at han har en masse tusen til overs mens jeg går i null.. Har vært sammen med han i ni år nå og kan telle alt han har kjøpt til meg og barna på de årene. Ble advart fra kompiser av han før vi ble sammen at han var gjerrig, men har trodd at det ville gå over og at han ble å se på økonomien som våre penger tilslutt. Men det er desverre ikke blitt slik... Kjenner at det er sårt å alltid må betale om vi skal gjøre noe sammen, kino, spise ute osv. Han betaler aldri.. Å fikk ingen gave heller til bursdagen min. Barna fikk gave men den hadde jeg betalt.. Julegave kjøpte han og det er det eneste jeg har fått hos han i fjor. Vi venter nå et til barn og jeg gruer meg faktisk til alle utgiftene som det medfører meg alene, selv om jeg gleder meg til å få dette barnet. Følte bare at jeg måtte lufte dette for noen, er egentlig svært lei meg for at ting er slik og er alt for glad i han. Takk for at dere gadd å lese dette...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Det greieste er å ha en felles konto der alle felles utgifter blir betalt fra, og separate kontoer ved siden av. Idet kontoen blir opprettet lager dere klare avtaler om hva som skal dekkes av disse pengene. Dette har fungert utmerket for oss, det er ingen av oss som må betale mer enn den andre, og vi kan bruke de "private" pengene som vi vil uten dårlig samvittighet...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Høres utrolig sært ut dette. Hva bruker han alle pengene sine til da? Nettpoker? I et forhold har man vel fellesøkonomi, ihvertfall deler man likt på pengene. Jeg synes det høres ut som om du strekker deg veldig langt, uten at jeg vet så mye da. Hva slags gjeld har han? Kredittkort? Bil? Bra du ikke betaler for firmabilen da, det får være måte på.. Lykke til! Hadde ikke holdt ut en dag..
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Selg fellesbilen og kjøp deg en billig bil som bare er DIN. Vil han låne den så forlanger du bensinpenger av han;)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Du trenger å sette krav. Du kan ikke forlange at han skal betale noe på særkullsbarnet men halvparten av utgifter til felles. Du skal da ikke betale forhans arbeidsbil, den har ikke noe å gjøre med deg. Og om begge bruker den andre bilen skal det naturligvis deles. Husk å skriv ned allt du har erstatet i huset for skulle det bli slutt så har du krav på det du har kjøpt med at dere ikke er gift. Nekt å ta han med ut på ting om han ikke betaler minst sin del av det. Og gi gave med trykk på at den er fra mamma. (ja det er trist og litt barnslig men det er tydeligvis noe han må lære.) Jeg skjønner ikke at du har godtatt slikt i så mange år. I det store og hele er hans gjeld fra før dere ble sammen ikke ditt problem og du skal ikke trenge å betale mer for at han skal betale ned på den, spesielt ikke når han sitter igjen med masse penger på slutten av året.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Vi hadde felleskonto før der vi handlet mat på den kontoen, men det fungerte dårlig syntes jeg. Han hentet så mye unødvendig og dyre ting på matbutikken (de har jo også verktøy og kaker på matbutikken) og jeg fikk flere tusen ekstra i utgifter så jeg nektet å bruke den ordningen mer. Jeg krevde da at han brukte sitt kort på alt slikt og at vi betalte maten annen hver gang hver med ca likt beløp. Det har fungert siden det har vært jeg som har handlet mat og fått med hans kort. Men nå skal han plutselig være med selv å handle(greit nok det) men da krangler han på å betale maten også når jeg mener det er hans tur. Sist vi var å handlet hadde han plutselig "glemt" kortet sitt hjemme. Jeg ble sint og krevde at han overførte beløpet til meg, noe han heldigvis gjorde. Utgifter til barna har han aldri betalt og det mener han jeg skal betale siden jeg får barnetrygd. Men det rekker jo ikke. Han er ikke avhengig av noe spill og har ikke kredittkortgjeld men har mye lån på maskiner og utgifter hver måned til utsytr som han bruker i jobben sin (er selvstendig næringsdrivende). Syns det er så sårt at han sitter å planlegger ting vi skal gjøre sammen, ting vi trenger til huset, ting som må ordnes med bilen osv. men når regningen kommer så sier han at han ikke har penger til den. Jeg har ikke mulighet til å sjekke det heller om det stemmer. Nå har jeg begynt å handle alt av klær til barna på Finn.no for å ha mer å "rutte" med. Men er ikke så coolt for min tenåring å bare få brukte klær hele tiden heller..Å det er jo ikke slik at vi har ekstremt dårlig råd heller. Ser liksom ingen løsning eller ende på dette. Blir litt vel drøyt at jeg skal betale avgift og deler på vår felles bil i tilegg.. Er bare fortvilet jeg... Det som blir mest sårt er at jeg ser andre barn som får ting av sin far, og der andre jenter blir bedt ut på middag, får en gave i blant, og andre ting av sin kjære mens det skjer aldri med meg... HI
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Ja har nektet å dra i det heletatt på ting fordi jeg vet at jeg må betale det. Men det blir også så galt for jeg ønsker jo å gjøre ting sammen med barna mine. Vist jeg drar på ting alene med de så vet jeg han blir sint og truer med å gå fra meg og det ønsker jeg ikke. Jeg har kvittering på alt jeg har kjøpt men han påstår at han har jobbet for det med å sette det opp. Men jeg har da gjort all husarbeid og tatt ungene mens han har satt opp det jeg har kjøpt. Nei dette er vanskelig... Ja vet det ikke er mitt problem den gjelda han har fra før men når han sier han ikke har penger så kan jeg ikke gjøre noe med det. Regningene må jo betales.. Vet at han noen måneder ikke har lønn nesten men plutselig kan han også tjene fire ganger en månedslønn en måned (han har sesongarbeid). Han er ikke den som sløser med penger så penger bør han ha fra de månedene. Jeg er redd for at han nå legger seg opp en masse penger og utnytter meg desverre. Tror desverre det blir et tøft oppgjør om det blir slutt, noe jeg tror det blir om det ikke blir en snarlig løsning... HI
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #8 Skrevet 28. februar 2011 for en idiot! si at han kan få barnetrygden og betale for barnet sitt selv like lenge som du har betalt alt til nå. selg bilen og kjøp din egen som er din som han kan glemme å låne. skal dere noe sammen så får han betale halvparten av bensinpengne om dere tar din bil. så kan han betale jobbbilen sin selv.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #9 Skrevet 28. februar 2011 Tror han virkelig at om han setter opp ting så har han jobbet for det og kan kreve eierskap i det? HEHE nei det er ikke sånn juridisk. Skulle det bli brudd mellom dere kan han si det til han er blå i fjeset uten at det har noe å si til slutt, du har betalt det er ditt. om dere var gift skulle det ha blitt delt men dere er samboere. Jeg syntes synd på deg, dette med penger er vanskelig. Men om han mener du skal holde allt for deres felles barn da du har barnetrygd så begyn å skriv opp allt som kjøpes til barnet, trekk fra barnetrygden og vis han lappen, så forlanger du halvparten av summen av han. Og om han blir sur for at du gjør ting uten han så skal du si at du er velkommen til å være med men du må betale for deg selv, jeg har ikke råd til å spandere på deg igjen slik jeg alltid har gjort. men du kunne jo være hyggelig å spandere på meg og barna for en gang skyld Med en mann som tydeligvis er så gjerrig så må du begynne å bli gjerrig også, da tenker jeg ovenfor han ikke ovenfor barna. Dokumenter alle utgifter vis han skjevfordelingen på papiret. Sånn det er nå vet han at påstår han at han ikke har penger så slipper han å betale fordi du gjør det, men du må sette hardt mot hardt. Det er ikke meningen at en skal slite økonomisk for at den andre skal vinne økonomisk når man er i et forhold. Om han ikke gidder å bruke penger på fellesaktiviteter så får han bare takle at han blir utelatt. Man kan ikke ha kaken og spise den. man får faktisk velge.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #10 Skrevet 28. februar 2011 Hvordan greier du å elske en mann som bruker deg på denne måten? For jeg regner med du elsker ham siden du ikke vil at det skal bli slutt? Du høres jammen latterlig ut HI, og jeg greier ikke synes synd i deg heller når du med vitende vilje sitter å lar deg utnytte år etter år. Du kan takke deg selv.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #11 Skrevet 1. mars 2011 Jeg syns det er stygt å si at HI høres latterlig ut. Men det er vanskelig å tro at han virkelig elsker sin kone. Det regnskapet der alt barnet skal ha liksom er dekket av barnetrygden, er jo utopi. Begynner barnet i bhg er det jo tre barnetrygder i mnd på et blunk.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #12 Skrevet 1. mars 2011 Jeg vil ikke si at HI er latterlig, men hvordan hun kan sette seg i den situasjonen at hun får enda et barn med denne gjerrige fyren, det fatter ikke jeg...Jeg ville faktisk heller ha vært alenemor enn å bodd sammen med en sånn...
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2011 #13 Skrevet 1. mars 2011 ALLE utbedringer som du BETALRE for i huset MÅ du få ned på papiret. Behold alle kvitteringer. Greier er jo at disse utbedringene er med på og øke verdien på huset og om det skulle bli slutt mellom dere er det jo bare rett og rimmlig at du skal få igjen for det gjennom et salg. Få ny verdivudering på boligen og forhør deg om disse utbedringene og om det har hatt noe og si for en evt verdiøkning av bolingen. Har den det så må du få det skriftlig. Og så går du til en advokat..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå