Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Scrollet meg nedover, og så at innlegg om barn var i mindretall her inne i dag Så her kommer mitt BARNEINNLEGG! I morgen skal vi på 2 års kontroll (litt sent mtp at barnet blir 3 i sommer, men skitt au!) Hva foregår på en slik kontroll? Er det sjekk av språk og motorikk i første omgang? Eller er det mer som skal sjekkes? Er spent på lengde/tyngde siden det er en stund siden vi sjekket sist! Synes gutten er blitt lang jeg, men ser at han er liten iflt mange andre barn på 2-3 år...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Kontrollen skal foretas ved ca 27 mnd. Det er motorikk og språk som blir testet utover at barnet blir veid og målt. En liten prat også om hvordan det går sånn ellers. Neste kontroll er ved 4 år. Har du spørsmål er det lurt å notere seg dem så du ikke glemmer noe i farten. Hos oss veide og målte de først og så var det en tur inne på kontoret til helsesøster hvor hun pratet litt med barnet og hun skulle si litt om forskjellige ting og tegne litt. Vi fikk også et språkskjema vi skulle fylle ut på forhånd - kravene er ikke høye...
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Vi var også på to årskontroll da ungene var ca 27 mnd gamle. Tror det er meningen. Det var vanlig veiing og måling, snakk om spisevaner og andre ting (soving, bhg etc) Så hadde hun en bamse som hadde en ryggsekk. Inni ryggsekken var det forskjellige ting som hun ville at barnet skulle leke med og si navnet på - og vise hva det skulle brukes til. F eks en dukkeseng som bamsen ble lagt i, den fikk dyne og pute. Det var ball og en tannbørste og en såpe. +++
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Oki ^^ Takk for svar Ehm, dyne, pute, bjørn i senga, hehe, no chance in H*** Den bamsen blir nok brukt som actionfigur Håper den overlever hvis han får en slik oppgave Språklig er han kanskje litt treg? Ikke i forståelse, men han snakker en god del urent. Han har maaaange ord og setinger, men en må ha mammaører for å skjønne alt Motorisk henger han etter, men det er pga klumpfot, så det bekymrer meg ikke, han har fysio i BHG og tett oppfølgning Er mest spent på om han er "på nett" iflt andre barn i samme alder HI
Ranveig R Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Det er visst litt forskjellig når 2-årskontrollen er rundt omkring. Her skal den vere ved ganske nøyaktig 2 år (eldste var der to dagar før 2-årsdagen, lille var det 2 mnd etter, med stor beklagelse frå hs fordi dei var forsinka pga svineinfluensavaksineringa). Høgde og vekt blir målt. For første gong (?) blir barnet målt ståande. Det er sjeldan ein 2-åring klarar å rette seg heilt ut inntil ein vegg, så du må ta målet med ei klype salt. Jenta vår blei målt (liggande) til 88 cm i oktober 09, og (ståande) til 87 cm i februar '10. Helsesøster her sette seg ganske kjapt ned på golvet og prøvde å prate med ungane for å få eit inntrykk av språket. Eldste vår sa ikkje eit steinsens ord den første halvtimen vi var der inne, så hs måtte berre ta mitt ord for at han faktisk snakka ustanseleg. Heldigvis klarte småen å presse fram ein 6-ordssetning då vi var på veg ut døra Ellers er det litt prat om motorikk, søvn og matvaner. Til slutt er det legekontroll der barnet blir lytta på, lyst i øyrene (og halsen? Huskar ikkje.), klemt på magen og hoftene blir sjekka igjen. Om det er noko du lurar på så skriv det ned så du huskar å spørre.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Takk Rennveig ^^ Det er alltid godt å få svar av deg på en tråd, for da får man info på en god måte, og jeg kan ikke huske at du har vært lei i noen svar Ikke at de andre som har svart ikke har svart godt, men tenkte jeg skulle skryte litt av deg når jeg kunne ^^ Oki, hvor lang tid bruker man da, sånn ca? Jeg har tatt perm fra jobben i morgen, men bare et par tre timer. Poden må jo i BHG etter kontrollen osv. HI
Ranveig R Skrevet 1. mars 2011 #7 Skrevet 1. mars 2011 Takk for det ) Trur vi var på helsestasjonen totalt ein times tid, med litt venting mellom helsesøster og lege, så eg blir veldig overraska om du ikkje er ferdig i løpet av den tida du har til rådighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå