Gå til innhold

spiseforstyrrelser hos barn ( nesten 4 år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min yngste datter er 4 år om 4 dager. Hun er 105 cm og veier 14 kg.

Vi fikk påvist refluks når hun var 3,5 mnd. Ble da behandlet med syredempende tabletter oppløst i mat, og ekstra olivenolje i mat for at hun skulle legge på seg. ( hun var bare 2350g ved fødsel og 46 cm, født ca 10 dager før termin, så ikke for tidlig født.)

Etter hun begynte med syredempende og olivenolje bedret det seg.

og hun ble veldig glad i mat når hun fikk fast føde,- dette varte ca til 2 års alder.

Men siste året ca har hun klaget ofte klaget over vondt i magen, har ofte trodd hun er sulten, og sier at hun må spise mat.

Hun er litt kresen, favorittene er vel havre/risgrøt, taco, pizza, hamburger, brødskive med makrell i tomat eller brunost.

Vi her hjemme er veldig glad i å lage mat fra bunnen av, og spiser sunn mat, både når det gjelder brød/pålegg og varm mat.

Siste året har hun alltid vært sånn når hun spiser at hun spiser lite av gangen, og bittesmå biter. Får hun mye mat i munnen, eller mat som ikke er favoritten så brekker hun seg, og spyr.

For oss er dette veldig frustrerende da vi er glad i god mat (selvom vi trener og er kostholdsbevisst)

Har noen ganger vært redd for at det kunne vært blindtarmen, men veldig usikker på det...

Selvom hun eldste som nærmer seg 7 år har hatt perioder der hun spiser mindre, har hun aldri være på samme måte som hun yngste. Hun spiser uansett alltid litt, selvom det ikke er favoritt maten hennes.

Og det har jo blitt tilbydd samme type mat, og ett variert kosthold begge to.

Hun yngste er ca 105cm lang og veier 14 kg, hun blir 4 år om noen dager.

-Har jeg noen grunn til bekymring??

Håper på råd fra dere :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke bekymret meg. Hun virker normal. Og iom hun var så lita født kan det også være at hun er litt mindre enn andre. Men i forhold til min 4 åring er hun lik.

Jeg syns hun spiste mye bra jeg da. Det spørs kanskje litt på deres holdning til hva som er bra, kan jo hende alt dere spiser ikke behøver å bli spist av jenten...?

En kan heller ikke tvinge barn til å spise alt mulig. Heller la dem prøve og utforske... Er mine tanker...

Skrevet

Minstemann her er ca 104 cm og veier 14,5 kg... Han spiser normalt, men har peroider med dårlig matlyst. Han er snart 4 år han også...

Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring.

Dattern din virker ikke undervektig!

Skrevet

tusen takk for svar, men kan legge til at hun for tiden bare vil ha det jeg skrev under favorittmat; havre/ris-grøt, taco ( da bare lefse med kjøtt) , tomatsuppe, pølse, pizza hamburger, brød med makrell, brunost og sjokoladepålegg og pannekaker.

Må tilegge at hun er annehver helg hos faren med søsteren sin, men søsteren spiser fint, og vi spiser variert her hjemme, men blir jo noe junk en gang i blandt.

Men selvom hun får sin "favoritt-mat" synes jeg ofte hun spiser lite. og det som bekymrer meg er at hun brekker seg/kaster opp og at hun har påvist refluks fra ullevål fra tidligere. Og hun sier minimun 4 ganger i uken at hun har vondt i magen...

- Er det sånn for din datter og??

Skrevet

Hei!

Ang høyde og vekten så syns jeg ikke det virket så galt- begge mine jenter var litt mindre ved 4--års alder.

Mellomste snuppa her hadde reflux som liten og begynte på medisiner ved 9-mnd alder. Det hjalp veldig, og hun spiste godt i en periode. Så sluttet hun helt...På 3mnd fikk vi kun i henne rismelk og noe yougert-ikke noe fast føde. Det viste seg da at hun også hadde cøliaki. Da var hun 1,5 år.

Etter hun begynte på glutenfri kost ble hun en helt annen jente! Hun var ikke lenger så sint og hun sov sin første hele natt igjenom:)

Nå er hun 7 år. Spiser generelt veldig dårlig... I løpet av en dag er hun maks oppe i 3 skiver, 3-4 biter middag og en yougert med musli.

Hun klager fremdeles på vondt i magen, sier at hun gulper og er en jente som blir fort sliten og da sint:(

Vi har tatt en haug med prøver av henne, men ingenting som viser noe galt så vi må nok bare slå oss til ro med at hun bare er slik...

Det som er det rare er jo at selv om snupp ikke spiser noe særlig kjøtt og spiser så lite som hun gjør, så har hun aldri hatt noen form for vitaminmangler eller andre mangler;) Så på et eller annet vis så får de barna i seg det de skal gitt:)

Men ang din datter så ville jeg tatt en tur til legen og bedt om en videre utdredning. Er jo greit å utelukke ev. allergier som kan gjøre at hun ikke vil spise stort!

Vi gav snupp kosttilskudd da hun var mindre for å prøve å få henne til å utvikle sultfølelse slik at hun da skulle spise mer, men da hadde hun hatt helt spisevegring og vektnedgang da..

Er aldri lett å vite med barn om de bare er "sære" eller om det faktisk er noe galt, men jeg syns da det er bedre å få sjekket slik at du kanskje kan utelukke noe galt hvertfall;)

Skrevet

Synes det virker som barnet har en form for mat allergi, be om at legen sjekker om hun er allergisk for proteiner..da kan man få tabletter,det er jo proteiner i en del mat.

Skrevet

Nei, sorry, glemte å svare på det.

Akkurat det der burde du få videre undersøkt. For det er ikke normalt! Har du vært hos lege? Min klager aldri på vondt i magen, og brekker seg aldri når hun spiser. Men akkurat det at hun spiser lite og kun en spesiel type mat eller retter er normalt. Ikke det andre...

Skrevet

Tusen takk for ett fint svar :)

Må legge til at datteren min det er snakk og generelt sett er ei jente som er i overkant snill og lett å ha med å gjøre, (tilbakemelding fra 2 bhg, besteforeldre, elixia, barnevakter osv) , hun er også ei veldig følsom jente, både ovenfor seg selv og andre.

Hun har alltid vært glad i kjøtt ( biff, svinekjøtt, kylling, pølser osv), men ikke så glad i potet, ris osv, hun er også glad i fisk, ikke grønnsaker...

Vet ikke om dette har noe å si, men hun har alltid vær veldig glad i drikke, både vann, melk, saft, juice mm.

Testet henne imidlertid for melkeallergi før de konstanterte refluks, men hun hadde da ikke utslag på melkeallergi.

synes bare det er belastende at hun spiser veldig lite, klager over vondt i magen, og lett brekker seg/spyr.

Tenkte bestille en time hos fastlege på torsdag, men synes det er greit å høre råd fra andre foreldre.

Kan legge til at hun er ett ørebarn, som har operert inn dren og operert bort falske mandler ( men troe kanskje ikke det har noe å si på spising)

Skrevet

Hvis hun har mye vondt i magen kan det være magesår eller magesårsbakterie. I forhold til at dere har fått påvist refluks. Som flere sier, be om videre utredelse.

Skrevet

Tusen takk,- skal bestille legetime i morgen.

- men kan virkelig så små barn få magesår??

Vi har en historie på refluks også blandt voksne i min familie...

Men får nok bare gå til legen, og be om at han tar det på alvor, for dette har pågått hvertfall ett år...

Skrevet

til Turtelduen

sånn du beskriver i svar lengere opp er det også med min eldste datter, hun har hatt perioder der hun spiser dårligere... men ikke at hun spiser veldig lite og brekker seg, selv når det gjelder mat hun liker godt, så er nok det som bekymrer mest...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...