Gå til innhold

Svigermor dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigermor er enke og bor ca 2 timer fra oss. Mannen min har lyst å reiser hjem hver eneste helg så vi er der kjempeofte. Hyggelig det altså men det er et problem.

Hun har en innekatt som ikke er renselig. Den tisser inne og har gjort det i lang tid. Derfor lukter det stramt av kattetiss der. Det verste er at det rommet som vi sover på (et lite rom til 3 barn og to voksne) er det rommet katten foretrekker å tisse i. Jeg er ikke spesielt fin på det med jeg synes det er så ekkelt å ligge der, og ha barna liggende der, når det stinker av kattepiss. Hun har tilgjengjeld vegg til veggteppe og hun nekter å fjerne det. Vi har tatt det opp uendelig ganger uten at hun synes det er noe problem. Hun bare ler litt av det.

Selv om vi fjernet teppet lukter det nok sterkt i gulvet under og langs veggene.

Det er bare det ene rommet vi kan sove på.

Hva gjør jeg? Mannen min mener hotell er frekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, jeg ville ha stått på krava mine der tror jeg ja:/

kan dere spørre om dere kan sove på et annet rom kankje? Et rom som skal være kattefritt?

Min far med samboer har også en haug katter..De er stort sett renslige men kan finne på å tisse både her og der og en gang i kurven i vogna til minsten. Urk.

Uansett, de har et rom som alltid er stengt for katter og hvor det alltid luftes og der sover vi og det går veldig greit

Skrevet

Nei, det finnes bare et rom. Det andre er knøtt lite og der sover svigermor

Skrevet

Uff, kan tenke meg hvordan det stinker. Selv har vi katter i hagen som tisser ved terrassedøra våres. Den er stort sett lukket nå på vinteren, alikevel syns jeg at jeg kjenner at det lukter i den kroken, inne i huset...

Svigermoren din er sikkert blitt imun, hun går i lukta hele tiden og syns sikkert ikke den er så ille lenger.

Tja, hotell er jo på en måte frekt, men ikke når alternativet er å sove i kattepiss....

Katten burde jo fått seg en tur til dyrlegen for å sjekke hvorfor den tisser overalt, for det er vel ikke naturlig for en katt å ønske å tisse overalt, er det?

Jeg tror jeg hadde krevd å bo på hotell, frem til katteproblemet var fikset, og tilbydd meg å hjelpe til meg nedvaske ol. Evt så får jo hun komme til dere, om den katten er inne ei helg spiller jo ingen rolle fra eller til, den har jo ikke behov for tisselufting alikevel...

Skrevet

Sriøst, hver eneste helg??? Det hadde jeg aldri orka og ivertfall ikke under de boforholdene..

Med 3 unger og det hele hadde det bare blitt for mye for min del. Hadde max gått med på hver 2 eller 3 helg..

Skrevet

Ikke hver eneste helg, men hver eneste helg han ikke jobber. Det er trangt på rommet ja. Og vi sover på en gammel madrass som er veldig ubehagelig. Har ryggproblemer hver gang vi har vært der... men ungene liker å være der, bare så det er sagt.

Skrevet

La svigermor ta reisen til dere hvis mannen trenger mammakos og du ikke vil svømme i kattepiss.

Bestill dyrlegetime til katten, evt kjøp kattedo og kattesand hvis svigermor ikke har det.

Skrevet

Hun har det, men katten bruker det ikke. Katten er veldig usosial. Vi ser den aldri, bare hører og lukter den. Den gjemmer seg under senga etc.

Skrevet

Æsj!! Sett ned foten med en gang! Det er ikke normalt at en familie reiser til svigermor så ofte. La henne komme til dere!

Og hvis dere MÅ reise dit, bo på hotell! Ikke i et uhygienisk, stinkende hus med tre barn. Ville vært HELT uaktuelt for meg.

Skrevet

Huff, takk for støtte, men det er så sårt. Mannen min og jeg krangler veldig mye om dette. Det er ikke bare kattelukten som er problemet, men at vi har så liten plass og ligger så ubehagelig. Vi har ikke ordentlige dyner etc, bare noen gamle illeluktende ulltepper og lakner. Svigermor har god råd altså. Jeg har kranglet så mye med mannen min om dette at det er brukt opp. Tydeligvis ingenting å få gjort med det. Vi har sagt det rett ut til svigermor. Hun vil ikke komme på besøk til oss. Har vel vært her to netter på 1 år og vi spør ofte om hun komme hit.

Æsj. Skal dit til helgen også og nå er jeg bare lei meg.

Skrevet

Bli hjemme og la mannen reise alene - tipper at besøkene mister sin sjarme hvis han står og skal underholde mor alene eller passe barna uten din hjelp :)

Skrevet

og så skal han vaske barn og barnas klær og seg selv og sine klær for å få pisselukten ut av tøy og hår når de kommer hjem - uten en hjelpende hånd fra deg.

Bare si til han at du finner det som en stor belastning å reise dit og at du er overrasket over at han legger press på deg for at du skal bli med å "u-kose" deg i hjel. Takk han for at han tar med ungene slik at du får en liten fri-helg )

Skrevet

Hehe, jeg hadde aldri vært borte fra ungene en helg, teit sikkert, men det orker jeg ikke tanken på. Da sover jeg heller i kattepiss..

Skrevet

Så lenge det ikke gjør deg noe å passe barna 100% de helgene han jobber og 100 % de resterende helgene han koser mammaen sin, så sender du ikke barna med til kattepiss-farmor. Planlegg noe annet, men uten mannen - "Å, men det er jo din ledige helg, så da skal du avgårde og kose mammaen din, skal du ikke? Ungene og jeg skal ..."

Skrevet

1. Sårt eller ikke, dette er helt unormal atferd av voksne mennesker - å sove i dyreekskrementer.

2. Still krav som et normalt voksent menneske til normal renslighet.

3. Når hygienen er normalt tilfredstillende, kan dere ta opp diskusjon to - hyppigheten av overnattingsbesøk vekke fra hjemmet deres, under kummerlige forhold

Til da anser jeg det som fullstendig uholdbart for en barnefamilie å forholde seg til voksne som ikke har et normalt forhold til renslighet i kombinasjon med barn og andre voksne enn seg selv.

Sett ned foten.

Ps. Jeg greier nesten ikke å ta hele dette innlegget seriøst, så uholdbart er det å sove der det er dyreekskrementer etter husdyr. Husdyr kan faktisk kontrolleres eller fjernes dersom de ikke lærer seg å bli stuerene.

Skrevet

Vel, det er seriøst. Det som er ille er at mannen min er pinelig nøye på rot og pinelig renslig. Han har tellekanter i skapet og huset er alltid skinnende reint (mye takket være han). Derfor synes jeg det er så rart at han ser så gjennom fingrene med sin egen mor. Hun er ikke gammel og senil heller. Hun jobber 100% og er 63 år.

Avlive katten? Har ikke tall på de gangene jeg har foreslått det. Veterinærbesøk? Foreslått mange ganger.

Jeg har jo tenkt på dette i lang tid, så selv om dere kommer med flotte løsninger så har jeg tenkt på det meste. Merker bare at problemet vokser seg større og større. Jeg, som vanligvis liker katter, kan nå omtrent ikke fordra synes at av katt. Hvor urettferdig er ikke det?

Hotell er den eneste løsningen jeg ser, men det blir dyrt.

HI

Skrevet

Hvorfor kan ikke hun heller komme til dere?

Jeg hadde aldri orket annen hver helg hos hverken svigermor eller mine egne foreldre, og vi har ikke kattepiss-problemer noen av stedene. Det må jo være slitsomt å reise bort dit så ofte.

Skrevet

Det jeg har sagt hele tida. Katter er noen degenererte smittebærende skadedyr. En normal katt pisser ikke hele reviret sitt fullt; den markerer utkantene. Ville ha blanda rottegift i whiskasen uten å si noe.

Skrevet

Hvor gammel er katten?

Hvis den er gammel er den kanskje blitt inkontinent pga alderen, og da er det kanskje på tide å vurdere avliving.

Så ekkelt, jeg hadde ikke klart å bo i kattepiss.

Skrevet

NN 01:45, det du sier er bare tull. Jeg har selv fem katter, alle er innekatter, og de pisser aldri utenom sandkassene. De drar heller ikke inn smitte, siden de bare er inne.

HI: Mulig det hadde hjulpet om katta ble kastrert, men det kan være for sent så lenge den har lagt seg til uvanen. Den kan også ha UVI. Skal ikke se bort fra at katta har det vondt siden hun trekker seg unna og gjemmer seg under senga. Noe bør uansett gjøres med katten, den har det neppe bra, og i tillegg er det jo ganske ufyselig å sove i lukta...

Bortsett fra det så hadde jeg tatt med meg sengetøy på helgebesøk om ikke vertskapet unnet meg en skikkelig dyne...

Skrevet

Ville likevel ha blanda rottegift i whiskasen. I dette tilfellet.

Skrevet

Tok det opp for hundrede gang med mannen igår. Han planlegger nemlig langhelg der fra fredag til mandag og nå er jeg så lei. Han sier det ikke er noe å diskutere. ender alltid med bråk og krangling når dette temaet blir tatt opp.

Når det gjelder katten er det en villkatt som har begynt å bo der. Vet ikke om det er hun eller hankatt, og vet ikke hvor gammel den er. Man kan jo håpe den er veldig gammel. Jeg har nesten ikke sett katten. Den er livredd for mennesker. Jeg har sagt til svigermor at katten har et elendig liv og bør avlives eller i det minste tas med til dyrlegen, men jeg snakker til døve ører. Hun dro foressten på ferie i 2.5 uker i januar og da bodde katten inne i 2 uker, uten å bruke kattedoen...

Skrevet

ÆSJ, er vel det første jeg vil si. Har selv katt, og liker katter. Men liker ikke kattapiss lukt, og bærsj på plasser det ikke skal være. Når det gjelder sengetøy, hun får antaklig bursdagsgave fra dere?? Kjøp (billige) dyner til henne, og si at de er beregnet til "gjesterommet!"

Forøvrig hadde jeg ikke gått med på så ofte besøk hos svigers! Ikke for å bo der. Hadde de bodd nært, og jeg kan komme og gå..så hadde det vært ok..

Skrevet

På tide å brøle tilbake - det blir ikke noen endring til det bedre hvis du hele tiden er den ettergivende parten. Bli hjemme med barna og bilen, mannen får ta den andre bilen, bussen, toget eller haike.

Nuff said.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...