Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 Noen som har erfaringer med dette? Sønnen min er 7 år. Han er plaget med sengevæting, men ikke hver natt. Han våkner med våt seng alt fra 1-2 ganger annenhver uke til hver natt 3-4 dager etterhverandre. I fjor høst prøvde han Minirin tabletter. Brukte disse i 4 mnd. uten at det hadde noen som helst effekt. Rett før jul gikk han i gang med kiropraktor-behandling. Snakket endel med min kirpraktor om min sønns problematikk og kiropraktoren var positiv til gi min sønn behandling mot sengevæting. Han har nå hatt 7 behandlinger uten at det har hatt stor effekt. Jeg synes vel nesten at han i perioder nå er verre enn noen gang. Kiropraktoren har sagt at vi må ha "is i magen" uten at han har sagt hvor lenge vi må vente på resultatet (om det noen gang kommer....). Noen som vil dele erfaringer med deg? Om event. hvor mange behandlinger måtte ditt barn ha? Og er det noen som har noen andre gode tips til hvordan min sønn kan bli tørr?
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Vi har slitt mye med dette,gikk lenge på minirin med litt effekt.Få resept på bleier så får du di gratis på apoteket så slipper du all vaksen..prøv og søk grunnstønad på nav pga mye vask og evnt ofte bytte av madrasser(vet ikke om du får,jeg visste ikke om det når problemet var her i hus) Da sønnen min var 8 år gikk jeg til kiropraktor med han,etter 4 beandlinger var gutten tørr! Da hadde han att mer våte netter enn tørre fram til dette.Så jeg har bare positivt og si om kiropraktor og sengevæting:)
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 Vi prøvde Minirin til jentungen da hun var 7år. Prøvde i 3mnd uten effekt. Forsøkte også kiropraktor, hun sa at man bør ha litt effekt etter 3-4 behandlinger. Vi merket ingen bedring, så avsluttet behandlingen. Får ikke bleier og tisselaken på resept før barnet er 8år og har vært til spesialist i følge apoteket her:( Vi skal til spesialist på april. Jenta vår blir 8 år i neste uke, og tisser seg ut masse hver eneste natt.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Så rart at dere ikke får resept på det,jeg fikk det når han var 6 år.. Legen så skrev ut,vi har ikke vært hos spesialist med han,planen var vi skulle det når han var blitt 8 år,men rundt den tiden ble han bedre etter beandling så vi slapp:) Men jeg kjøpte ikke engangs tisselaken,jeg hadde 2 som jeg byttet med i vantett stoff..og bleiene da så det var ikke så ofte han tisset gjennom bleiene.. Jeg ville snakket med legen din ang resept på bleier vertfall,blir jo knall dyrt å kjøpe bleier til ungen din i den aldrern må vel ha dry nights? det måtte vi pga størrelsen..
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 1. mars 2011 #5 Skrevet 1. mars 2011 Legen vår skrev resept på bleier, men han var usikker på om vi fikk det. Leverte resepten på apoteket, og fikk beskjed om at vi måtte dekke alt selv til hun var fylt 8år, og hadde dokumentasjon fra spesialist. Spurte også på Nav om man fikk dekt noe bleier eller tisselaken, men fikk bare beskjed om å henvende meg til legen igjen:( Dry Nights er dyrt ja! Rundt 70kr for 9 bleier. Jenta vår ligger også ganske urolig. Bleien blir da vridd, og tisset havner ofte i senga:(
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 3. mars 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2011 Noen flere med erfaring med dette?
! ! ! Skrevet 4. mars 2011 #7 Skrevet 4. mars 2011 Jeg har ingen erfaring, men har et barn på nesten 5 som fremdeles bruker nattbleie og lure på om dere kan hjelpe meg. Tar dere, barna opp på natten for å tisse? Vi tar 5-åringen opp innen vi legger oss. Er der flere tiltak vi ska sette inn med? Det virker som om det er tidlig på kvelden han har problemer. Gutten sover ganske tungt og vi har altid tenkt at det er grunnen til han ikke våkner for å tisse. Han skal snart på 5 års kontroll og kommer til å ta det op med legen da.
mammamus Skrevet 6. mars 2011 #8 Skrevet 6. mars 2011 Hei! Prøvde kiropraktor behandling på var 6 åring, etter 4 behandlinger ble hun tørr. Ikke vært noe problemer etter dette- 4 mnd siden. Kiropraktoren her sa at om det ikke var effekt etter 3 behandlinger, var det ingen hensikt å fortsette. Håper dere finner noe som fungerer.
Hufsla Skrevet 7. mars 2011 #9 Skrevet 7. mars 2011 å ta barnet opp når dere legger dere er ikke å anbefale. da "lærer" blæra at den skal tømmes på det tidspunktet. For oss funket det å ikke bruke bleie, han ble rett og slett litt lat av det. Litt klesvask blir det men det hjalp å bruke engangskladder fra apoteket fremfor vanntett tisselaken. Engangskladdene sugde opp det som var, tisselaknene lot det flyte oppå, og dermed ble dyna OG puta også våt. Der gikk den dagen til klesvask. Kan også være lurt å begrense drikking på kveldene, men da må du være sikker på at han får nok resten av dagen. Ikke gi brus, det er vanndrivende. Jeg kjenner på trusa hans før jeg legger meg. Er den tørr gjør jeg ingenting, er det kommet en dråpe tar jeg han opp. Om han er våken spør jeg han om han må tisse dersom trusa er tørr. Om du har en kalender eller noe du kan sette klistremerker/kryss eller lignende på visualiserer du det mer for gutten. Han kan se på den og tenke: Oi, så flink jeg har vært! Tørr seng i tre dager! Avtal gjerne en belønning også, gjerne etter bare to tørre netter i begynnelsen, og øk intervallet. Men aldri mer enn at han lett oppnår den. Min gutt er nå nettopp fylt 7 år, og har nesten aldri uhell. Tror han hadde et siden i sommer. Og i sommer fikk han ligge uten bleie i campingvogna. Forrige sommer måtte han ha, i og med at det er litt vanskeligere å vaske madrass og senegtøy på tur.
Blubblubb Skrevet 7. mars 2011 #10 Skrevet 7. mars 2011 Vi har ikke prøvd kiropraktor, men både Minirin og tissealarm uten effekt. Problemet til vår gutt har vært at han sover tungt og ikke våkner av at han må tisse. Det som har hatt størst virkning har faktisk vært klistremerker og belønningssystem, ihvertfall i perioder. Nå er han 10 år og endelig tørr og har bare små uhell i trusa iblant. Han måtte rett og slett vokse det av seg. Noen er bare seinere med å få kommunikasjonen mellom blære og hjerne til å fungere, og når man har forsøkt "alle" metoder tror jeg det beste er å stresse minst mulig og ta tida til hjelp. At 7-åringer tisser i senga er faktisk ganske vanlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå