Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #1 Skrevet 28. februar 2011 jeg har søkt på nettet men finner ikke det jeg er ute etter. jeg lurer på hvor mye en med denne type syndrom får av stønader i året? det ertil en oppgave jeg skal skrive om. på forhånd takk
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #2 Skrevet 28. februar 2011 Ingen får stønader bare basert på en diagnose. Men man kan få hjelpetiltak som er tilpasset vedkommendes spesielle behov.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #3 Skrevet 28. februar 2011 får dem ikke noen form for omsorgslønn? fikk beskjed av lærern at dem fikk rundt 74- 75.000 i året. jeg skulle helst ha funnet litt ut om dette, men som sagt fant jeg det ikke på nettet. HI
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #4 Skrevet 28. februar 2011 Den som utøver omsorg for en handicappet person eller en aldrende slektning kan søke om omsorgslønn. Det er ingen statlige satser på det, i min kommune søker man kommunen konkret, og må vise til hvilke oppgaver en utfører for den personen. (Er det f eks en pleietrengende pensjonist som må ha mye hjelp til å stå opp, stelle seg osv, kan man få omsorgslønn fordi man må være hjemme en stor del av tida og se til dette.) Men personen som har Downs vil ofte leve på uføretrygd, samt eventuelt lønn fra den arbeidsplassen vedkommende jobber på. Downs-mennesker har ulike funksjonsnivå, og mange kan f eks jobbe på vernede arbeidsplasser. Der har de jo en egen lønn, men jeg veit ikke hvordan den fastsettes.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #5 Skrevet 28. februar 2011 Du må ringe NAV, men mest sannsynlig vil du da bare få opplyst minstebeløp og at det varierer veldig fra person til person.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2011 #6 Skrevet 28. februar 2011 Du tenker på en person med downs som er over 18 år og skal "klare seg selv" økonomisk? De får uføretrygd, minstesats. Men så bor de gjerne i en eller annen form for institusjon eller bofelleskap og må betale for seg der, da blir det bare litt lommepenger igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå