Gå til innhold

Maibarn med små storesøsken


Nabelius

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har dere tenkt noe på å gjøre overgangen fra enebarn til flokk lettest mulig? Vi har prata litt om viktigheten av at mamma også i nærmeste fremtid må få tid til å leke med storebror, selv om lillesøster blir litt misfornøyd.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er veldig viktig det du skriver der: Storebroren må ikke oppleve at han "mister" mamma selv om hun (jeg:) må sitte og amme/ta seg av den lille. Jeg ser for meg at vi løser dette ved å inkludere han mest mulig: han kan hjelpe med å ta på bleie, kle på, gi smokk etc hvis han har lyst til det. I tillegg har jeg lyst å ha litt alene-tid med bare storebror: trenger ikke være mer enn at jeg sitter en stund med han alene i sandkassen. Har hørt at mange storesøsken blir ekstra knyttet til fedrene sine når de får småsøsken. Ikke så rart, kanskje - pappaene har jo veldig mye å bidra med til den store, men litt mindre til den lille sånn helt i startfasen.

Gutten vår er såpass liten enda at han ikke skjønner noe av dette. Han sier baby når han peker på magen, men minuttet etter kan han finne på å ha lyst å hoppe oppå meg og bare tulle. Så han får nok et lite sjokk når det plutselig er et lite vesen til hos oss. Men samtidig: Blir sikkert veldig fort vant til det også. Håper jeg iallefall:) Har du kommet over noen gode storesøsken-bøker/jeg skal bli storesøster/bror eller liknende?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt født i slutten av januar 09 og venter lillebror 9.mai:)

Beste boken jeg fant er i magen bor en baby!

De fleste anbefaler den:)

Leide på biblioteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg har en gutt på 19 mnd, og venter lillesøster 29 april.

Har kjøpt den boken jeg også, men det er vanskelig å si hvor mye han forstår...

 

Jordmor tipset meg om å ikke gi unødvendig mye oppmerksomhet til sønnen min nå.. Slik at han ikke skal venne seg til å henge på hofta, eller være med mamma heeeeeeele tiden slik at overgangen ikke blir så brutal.

Hun fortalte at de barna som er veldig "mammadalt" ofte kan takle det litt dårligere...

Men det er ikke alltid så lett...

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei :)

jeg har ei jente som var 1år i februar og venter nr to i mai :)

så ser for meg en travel tid fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har frøkna nett blitt 2år, veldi opptatt av babyen mamma har i magen. Så er spent på kordan det blir når babyen kommer kansje på 17mai si vi har termin da. Men tviler sterkt på at eg føder da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...