Gå til innhold

Permisjoner...ja, tenker litt allerede :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin i slutten av september og tenker nå hvor lenge jeg skal ha perm. 1 år i 100% lønn eller 10mnd i 80% lønn. Så tenker jeg...tar jeg 10mnd så er babyen klar til bhg når bhg-året begynner i midten av august året etter liksom. Tar jeg ett år så begynner babyen to mnd etter alle andre og jeg må da betale bhg fra august. Vi har begge ganske lavtlønnsyrker, men jeg vil liksom være hjemme også... Og hva med pappaperm? Når skal de liksom ha den? Er det mulig for de å ha perm mens mamma har perm? Eller må de ha den etter barnet har begynt i bhg liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mest vanlige er at fedrekvoten tas når mor er ferdig med sin del, pga amming. Men dette bestemmer jo dere selv. Dessuten så har du vel ferie du kan spe på med, så det blir ikke så ille å ta 100%.

Det er nok ikke helt vanlig for far å ta fedrekvoten når barnet er begynt i bhg, det er vel ikke det fedrekvoten er ment for kanskje.

Skrevet

Det er 47 uker med 100% lønn og 57 uker med 80% lønn.. Motsatt av hva du skriver med andre ord.. Av disse ukene skal pappaen ha 12 uker. Dere velger selv når pappaen tar ut sin permisjon,eneste er at han kan ikke ta den ut i de 6 første ukene etter fødsel.. Man kan ikke ha permisjon samtidig, men nav bryr seg ikke om hva mor gjør når pappaen tar ut fedrekvoten så du kan ha ferie, ulønnet permisjon eller jobbe... Dere kan med andre ord være hjemme samtidig, men får ikke begge permisjonspenger samtidig.. Velger dere den lengste permisjonen vil muligens noe av tiden falle etter at barnehagen har startet (forutsatt at dere i det hele tatt får plass, dere har jo ikke krav på barnehageplass før barnet er nesten 2 år) men da kan jo pappaen f.eks bruke lang tid på innkjøringen og ha korte dager i barnehagen..

Skrevet

man kan ikke ta permisjon når barnet er i barnehage,da er jo meninga helt fullstendig bort!men pappan kan jo ta en dag i uka med permisjon i endel mnd,slik at barnet slipper 100% bhg fra start av.det er godt for liten kropp å slippe å være i bhg 5 dager i uka.

Skrevet

Med "jeg tar 10 mnd", så tolker jeg det som at du faktisk mener deg selv personlig? Da har du misforstått reglene litt. 10 mnd (10,5) med 100% lønn er den samlede tiden du og far kan ta ut. Dvs at han skal ha ca 3 mnd (12 uker for barn født etter 1. juli i år), du kan da ha de første 7,5 mnd'ene. Du kan ikke få overført far sine uker til deg, så om du vil være lengt mulig hjemme, bør dere velge 1 år med 80% lønn.

Skrevet
Ja, man kan utmerket godt ta permisjon selv om barnet har 100% barnehageplass. Det har vi gjort med pappaen sine uker. Han har da vært hjemme et par dager (men hvilke har variert siden det var vanskelig å ha noe fast), og resten har barnet vært i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...