Gå til innhold

tips til vellykket amming?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

lurer på tips til vellykket amming.

hva trenger jeg kjøpe inn?

hvordan pumper jeg? og hvor ofte?

skal man amme det ene brystet tom før man bytter?

 

hvilke kost tilskudd burde man bruke?

amme te?

 

hva lønner seg å gjøre om natten? sove med ammetopp med innlegg?

 

ja, jeg lurer på det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn roen, sett deg i en behagelig sittestilling.. dvs rett i ryggen begge bein godt plantet på gulvet og gjerne støtte av puter/ammepute.

La barnet få hele brystvorten i munnen.... og pass på at munnen til babyen din er ordentlig åpen..(dvs ikke la han suge på leppen sin)

 

Så lar du han tømme det ene brystet før du tilbyr det neste.. Begynn amming på annenhver pupp... (dvs start høyere ved første måltid og la den avslutte på venstre.. neste amming starter du på venstre og avslutter høyere)

 

Dumt å amme hver time... (for da får ikke kroppen tid på seg til å lage mer melk...) men amm gjerne annenhver time/hver tredje time avhengig hvor sulten babyen er.. ammer du skjeldnere er det heller ikke så gunstig for ammingne..

 

Husk amming er ett sammarbeid mellom deg og babyen, gi den tid til å få det til... slapp av, ikke stress og prøv å kos deg mens du ammer....

 

Drikk vørterøl, og ammete... og ellers ett godt sammensatt kosthold... (spesielt b- vitaminer er bra for mor for å få styrke til ammingen.. mye av dette i vørterøl.)

 

Disse tipsene fikk jeg selv hos amme-hjelp den gang jeg måtte dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, IKKE stress med det. Tenk at dette går bra uansett!

Les gjennom heftet fra helsestajonen "Hvordan du ammer ditt barn" og legg det til sides. Mange fine tips men det er ikke fasiten. Dere må selv bare prøve dere frem og finne ut hva som passer. Jeg prøvde meg på disse korrekte ammestillingene men det ble bare rot. Meg og snuppen fant våre egne stillinger- riktignok ikke så veldig ulike men det var det som skulle til for at ting gikk best. Er ikke sikkert du trenger hverken pumpe eller noe av "ekstratilbudet" tilgjengelig.

Ellers...

 

-Legg barnet til ofte i begynnelsen, selv om det kanskje ikke virker sultent

 

- La barnet gjøre seg ferdig på en side før du eventuellt bytter (her holdt det med en pupp om gangen så da ble det annenhver side)

 

- Pass på å amme regelmessig, også om natten. Det er supert for produksjonen

 

- Hold puppene varme! Ammeinlegg i ull er tingen. Jo større jo bedre!

 

- Få i deg nok veske

 

- Spis regelmessig

 

Jeg hater å sove med klær. Men jeg naiet med meg et par engangstruser fra sykehuset og klippet disse så jeg kunne bruke de som tubetopp om natten. En sånn og et par ammeinnlegg funket utmerket :) Lå jeg på siden så bare rant melken..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for min del har jeg ammet ofte med begge mine barn. Jeg har alltid hatt nok melk selv om jeg har amma hyppig. De første månedene har jeg vært mer påpasselig med å ta annet hvert bryst, siden man gjerne ikke har helt regulert melkeproduksjon i begynnelsen, men etterhvert tar jeg bare litt sånn her og der. Mine unger har vært litt urokråker, veldig nyskjerrig på alt rundt dem, så da blir det litt småsuper her og der siden de ikke har klart å ligge stille under "måltidet".

 

Jeg har aldri tenkt at det ikke skal gå greit, har aldri stresset før fødsel med det, mulig det har hjulpet litt, ihvertfall mentalt:-)

 

Og vær nøye med teknikken den første tida, man blir ganske sår, ihvertfall dersom ikke melkeproduksjonen har kommet igang skikkelig. Jeg hadde knapt noenting de første 3-4 dagene, så har blitt veldig sår, men det går seg til. Sånn brystvortekrem du får på apoteket er også gull i den perioden. Purelan, heter den.

 

Har aldri brukt pumpe, kun ammet og håndmelket(måtte det med nr.2, for jeg hadde altfor mye melk de første 4-5 mnd, så måtte ta ut litt før jeg la henne til) Eldstejenta ammet jeg til hun var nesten 2 år, yngste ammer jeg fortsatt, hun er 13 mnd nå, så holdet nok på enda en god stund.

 

Tenk at det skal gå bra, men ikke bli skuffet om du ikke skulle få det til av ulike grunner, det er helt greit.

De aller fleste kan amme, men jeg synes kanskje mange gir opp litt for raskt om de støter på problemer, mange problemer kan løses! (ikke alle, men mange) Ikke nøl med å be om hjelp fra mer erfarne mødre, eller ammehjelpa på barsel(finnes også ammetelefon og masse gode tips på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet i 6mnd og ammer enda (baby er 17mnd)

 

Et av de beste tipsene jeg fikk var på barsel og det var IKKE PUMP.

Det kan ødelegge produksjonen ved at den ikke øker og det vil ikke tømme brystet nok og det er den siste melka som er det feitestealtså den som metter best. Og den melka får du ikke med når du pumper...

Duhar også en større risiko for brystbetennelse, av samme grunn (brystet blir ikke tømt helt)

 

Ammete funket fint for meg, jeg hadde det i sykehusbaggen. Ellers husk å drikk vann. Om natten bør du ha god støtte i en amme-bh, da brystene i starten er tunge. Kjøp en amme-bh uten spiler da spiler kan ødelegge produksjonen.

 

Det funket fint for meg å gi babyen mat fra kun det ene brystet i et måltid, etter måltidet smurte jeg brystknoppen med purelan salve (den anbefales på det sterkeste, ha den med deg på barsel) Så la jeg på et ammeinnlegg i ull )skikkelig ubehandlet ullfra helsekosten alla bånsull eller nøstebarn. Dette hjelp veldig da jeg fikk avlastet det ene brystet til hvert måltid. Dette gjorde jeg i hele perioden jeg fullammet (og baby vokste og var så fornøyd som bare det) Jeg fortsatte med dette og gjør det enda.

 

Jeg ble sår den første uka så jeg kjøpte meg en sånn beskyttelsebeger som gjorde at jeg kunne la brystknoppene struttedette gjorde at de ble tørre slik at sårheten gikk fortere bort. Disse koppene kan kjøpes på apoteket.

 

Husk at det er viktig å la brystknoppene strutte i begynnelsen, det hjelper å få produksjonen ordentlig i gang.

 

Det er mye feilinformasjon ute når det gjelder amming, så jeg vil råde deg til å lese noe faglitratur på området istedenfor å spørre her da svarene du vil få er mer bygget opp på egene erfaringer enn solid forskning. Mange som mener bådedet ene og det andre er tull fordi de hadde det jo ikke sånn, men det er jo fordi at det ikke er likt for alle og ikke fordi informasjonen nødvendigvis er feil.

 

Lykke til medammingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke stress! En nyfødt baby har magesekk på str med en valnøtt, og trenger ikke veldig mye melk de aller første dagene. Så ikke få panikk og tenk at ungen sulter dersom ikke ammingen går som planlagt.

 

Ta imot råd fra barnepleierne på sykehuset! De kan mye, og bare venn deg med tafsing på puppene, selv om det føles rart.

 

Ta med ammeinnlegg på sykehuset, også en håndpumpe. Melken min kom for fult samme kveld som ks, og puppene var helt gigastore og sprengte så jeg grein. De ville ikke at jeg skulle pumpe, for da stimulerte det slik at jeg fikk mer melk. Hadde en baby som ikke var interessert i å amme i starten, og det gjorde så sabla vondt at jeg kan ikke forklare det. Og melken rant og rant, når jeg dusjet stod strålene rett ut. Våknet opp og hele senga og skjorta var kliss våt, ingen hadde sagt dette til meg, kom som et sjokk. Utpå natten fikk jeg endelig koblet meg til en pumpe (klarte ikke håndpumpe, puppene var harde og runde som stein) Satt der midt på natten og ble pumpet og gråt av lettelse.

 

Denne gangen tar jeg med ammeinnlegg, sånne engangs (ikke ull), og en sportsbh til å holde dem på plass med, og en håndpumpe. Da kan jeg regulere selv!

 

Bli på sykehuset til ammingen er i gang. For meg tok det 5 dager med hjelp og støtte (men babyen var redusert pga haste snitt og blodtap og lite sugevillig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint med personelig erfaringer også, ikke bare hvordan det skal være i "teorien". Leste alt jeg kunne om amming med mitt første barn, ingen faglitteratur fortalte meg at melken kunne komme på spreng som det gjorde, og at alt bare rant og rant og rant. Ingen andre mødre fortalte meg det heller, og det var kjempesjokk. Følte deg som en freak, som fikk så sinnsykt mye melk. Ammeinnlegg i ull kunne vris opp etter noen minutter, mens de engangs kunne jeg bare kaste fortløpende. Når jeg ammet på ene brystet, holdt jeg en flaske under det andre, og uten pumping kom det ut 250 ml på en amming.. Håper det roer seg med melk denne gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk masse vann! Eneste gangen jeg fikk problemer med ammingen var i en periode jeg glemte å drikke masse. Da forsvant nesten melken og kom ikke igjen før etter 1 uke med hardkjør på drikkefronten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...