Gå til innhold

Dere som har hatt keisersnitt...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.

 

For en uke siden hadde jeg et hastesnitt. Ble overført til annet sykehus etter fødselen så hadde ikke noe utreisesamtale. Er en del ting jeg føler jeg ikke fikk ordentlig svar på, så derfor spør jeg her...

 

1: Hvor lenge hadde dere på bandasje?

Jeg fikk skiftet bandasje for 4 dager siden. Fikk også med en ny som jeg kunne skifte selv... Når bør jeg skifte den? Tror jeg er sydd med innvendige sting...

 

2: Hvor lenge hadde du vondt i såret?

 

3: Hvor lenge tok du paracet etter ks?

 

4: De rakk ikke å vaske meg før ks, ungen måtte ut med en gang (tror jeg hadde et katastrofe-snitt) Bør jeg vere ekstra forsiktig med arret da?

 

5: Dere som hadde kateter, hvor lenge var det vondt etterpå når dere tisset? Jeg synes fortsatt det er vondt når jeg begynner å tisse og når jeg begynner å bli ferdig. Er dette vanlig?

 

Nå maser jeg mye, men håper noen kan svare meg på noen av tingene i allefall:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen år siden jeg tok keisersnitt( tatt det 2 ganger), men kan svare på det jeg husker:)

 

6 og 7 år siden så litt går i glemmeboken...

 

Det med bandasje husker jeg ikke helt:S tok stftene på sykehuset, men måtte tilbake igjen da litt av såret "revnet" opp...

 

Det med å vaske? skjønte ikke helt hva du mener?! men jeg dusjet akkurat som før :) og der de tar selve snittet vasker de ALLTID før en keisersnitt:)

 

Hadde aldri spesielt vondt i arret, tok heller ingen paracet etter at jeg bl utskrevet.

Skrevet

Tusen takk for svar:)

 

De rakk ikke å vaske der de skulle skjære nei... De som stod å vasket hendene når vi kom inn, fikk også beskjed om at det ikke var tid til å vaske. Det var veldig akutt og tror nok det stod om liv. Babyen min var helt slapp og hadde en apgar score på 4 etter 1 min. Men heldigvis kom hun seg ganske kjapt...

 

Jeg fikk antibiotika både under ks og natten etter. Men lurer på om det er større fare for å få infeksjon i såret pga at de ikke vasket meg?

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Hei,

 

Dette varierer jo endel fra person til person, men min erfaring er som følger:

1. Hadde vel på bandasjen i ca 5 dager, etter det synes jeg det var greit å "lufte" såret.

2. De første dagene hadde jeg veldig vondt hver gang jeg rørte på meg, men følte at det gikk raskt fremover. Etter ca 2 uker kjente jeg nesten ingenting.

3. Tok paracet mens jeg var på sykehuset (i 2,5 døgn), pluss en i ny og ne de første dagene etter at jeg kom hjem.

4. Tror ikke det har så mye å si mtp vaskingen, så ville fulgt de normale rådene man får etter et ks.

5. Jeg tok ut kateteret noen få timer etter ks, og merket ingenting når jeg tisset. Så der kan jeg dessverre ikke svare deg på om det er normalt å ha vondt eller ei.

 

Gratulerer med babyen forresten;)

Skrevet

1. Bandasjen skal skiftes daglig. Du tar den av før dusj, og setter på en ny etter. Viktig å inspisere såret daglig ift infeksjonstegn. Bare å kjøpe en stor pakke på apoteket. Siden buksa gjerne gnager akkurat over arret, brukte jeg bandasje til det ikke lenger var ømt i såret. Jeg hadde forresten også strips på en måneds tid, men var stiftet, ikke sydd innvendig.

 

2+3. Hadde vondt i såret ca 10 dager, men ikke så ille at jeg brukte Paracet mer enn i 4 dager, Voltaren i de første to dagene.

 

4: Nei. Hvis det har oppstått infeksjon, vil du se at området rundt snittet får infeksjonstegn: Rødme, varmhet, hevelse, smerter, nedsatt funksjon og evt pussdannelse.

 

5: Det er nesten umulig å unngå urinveisinfeksjon etter å ha hatt inne kateter på sykehus, så lever en prøve hos legen på mandag. Smertene du har, kan tyde på infeksjon.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

 

Nå føler jeg meg litt klokere;) Godt å kunne spørre her inne når man er usikker selv:)

 

H.i

Skrevet

Hadde også katastrofesntt. De rakk ikke å vaske, men fikk antibiotika under operasjonen. Arret mitt er helt fint:) tror ikkje det r noen ekstra hensyn å ta ifht det. Hadde bandasje på kanskje ei uke etter operasjonen. La det lufttørke etter dusj, ikke sett på ny mens huden er fuktig.

Ang tissinga: få sjekket ette UVI;)

Skrevet

Tusen takk for svar:)

 

Skal levere en urinprøve på mandag...

 

H.i

Skrevet

Hei.

 

Jeg har hatt 2 ks. 1 planlagt og 1 haste. De forløp ganske likt, så jeg svarer slik det var for meg i alle fall:)

 

1. Bandasjen hadde jeg på til litt etter at stiftene ble tatt (etter 5-7 dager). Synes det var greit å ha den der ettersom selve såret jo ofte er litt ømt mot klærne.

 

2. Hadde ikke vondt i såret mer enn et par dager, men det var ømt i noen uker.

 

3. Bare de første par døgnene på sykehuset.

 

4. Dusjet dagen etter begge ks. Tok da av bandasjen og dusjet med såret. Satte på ny bandasje når såret var tørt. Har ikke hørt at en må være ekstra forsiktig med arret, men vet at etter andre operasjoner så vil de jo at arret skal holdes så tørt som mulig. Ble litt overrasket selv over at jeg kunne dusje allerede dagen etter.

 

5. Det var ikke vondt å tisse for meg etter at kateteret var fjernet.

Skrevet

Hei, skiftet bandasje ny 1 gang om dagen. Hadde lenge litt sånn stikkende følelse når jeg tisset. Men er jo lurt å utelukke uvi. Paracet husker jeg ikke helt hvor lenge jeg brukte. Men er jo bare å ta så lenge man føler behov. Brukte vel 14 dager før jeg kunne legge ut på langtur med babyen, ellers gikk det ganske greit.

Skrevet

Jeg hadde hastesnitt men det var ikke akutt.

 

Jeg hadde stifter og en ny type bandasje som skulle være på frem til dag 5 når stifftene skulle fjernes. Etter det hadde jeg strips og kirurgteip over såret, teipen bytta jeg hver gang jeg dusja og stripsa ble fjernet etterhvert som de løsna. ble anbefalt å ha kirurgteip over 12 uker for å få minst mulig arr, men slutta med den etter 6 uker

 

Såret var ømt i ca 1 måned, men det var fordi bukser og truser gnagde der.

 

Fikk smertestillende på sykehuset hver dag og tok i ny og ne den først uka etter jeg kom hjem.

 

Hadde ks natt til søndag, men hadde katet frem til mandag morgen, klarte ikke stå før da. Det svidde litt når jeg tissa de første gangene men var bare de 2-3 første gangen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...