Gå til innhold

Unngå sukkerfri produkter?


allimac82

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at gravide og folk flest bør holde seg unna kunstige søtningsstoffer fordi det inneholder aspatam som lagres i kroppen. Jeg sjekket dette ut litt og lest litt forskning på det. Vet ikke hva man skal tro på men tenkte å legge ut så kan folk ta stilling til det selv.

 

Dette viser en ny studie fra italienske Cesare Maltoni Cancer Research Center, som er en del av den europeiske Ramazzini Foundation.

 

Verst i fosterlivet

Rottene ble fulgt i tre år: En gruppe fikk en daglig dose aspartam som var betydelig høyere enn det som er regnet som akseptabelt daglig inntak hos mennesker. ( tilsvarende 100 milligram pr. kilo kroppsvekt). En gruppe fikk en dose betydelig lavere enn dette ( 20 milligram pr kilo kroppsvekt) enn dette, mens den tredje gruppen ikke fikk noe søtstoff.

 

Resultatene viser en signifikant økning av ondartede svulster hos hannrotter, særlig i gruppen som fikk mest. Det var videre en signifikant økning av lymfekreft og leukemi hos hunrotter. Det var også en signifikant økning av brystkreft hos hunnrotter, spesielt i gruppen som fikk mest.

 

Studien viser også at når eksponeringen for aspartam starter allerede i fosterlivet, er de giftige effektene sterkere.

 

Forskerne mener gravide bør være ekstra forsiktige, og ikke bruke lightprodukter med aspartam.

 

Forskerne mener undersøkelsen bekrefter og forsterker det første eksperimentet fra 2005. De mener den beviser aspartam har en giftig effekt selv ved moderate doser.

Studien ble gjort på 70 -95 hann- og hunnrotter fra 12. dag av fosterlivet og til de døde.

(For de som er interessert det går an å sjekke ut dette mer)

 

Tror mange leger sier at søtningsstoffer ikke er farlig, men jeg stoler ikke på at legene er oppdatert på forskning og alltid er så oppdaterte.

Det er neimen ikke lett å holde seg unna søtningsstoffer med aspartam. Det enestenjeg finner i butikkene bortsett fra godteri og lignende er Doc halslinser, hubba bubba og juicy fruits tyggis.

 

Hilsen en som synes det er ekkelt om farlige stoffer lagres i kroppen nå som jeg er gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare en liten kommentar til Aspartam og liknende søtningsstoffer.

 

Når du ser tankbiler på veien, som kjører farlige stoffer... biler merket med orange fare skilt....

Da er det på 2 typer transporter (altså. hva er i tankene) det er påbudt for sjåføren å kjøre med gassmaske med tilkoplet oksygen.

1) når de frakter blåsyre

2) når de frakter aspartam

 

Trenger jeg si mere: KUNSTIGE SØTNINGSSTOFFER ER LIVSFARLIGE!!!

 

Spis/drikk heller produkter med farin (vanlig raffinert sukker) men pass på mengden jenter og gutter. Gjør som Yngvar A fra Sogndal / bedre puls sier, INNFØR LAURDAGSGOTTERIET IGJEN, MED 1 GLASS BRUS I UKA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hvorfor man svarer på dette innlegget som anonym når det er noe så usaklig som at "SØTNINGSSTOFFER ER LIVSFARLIGE" blir skrevet!!

 

ALT er farlig i store menger - det er det det handler om til syvende og sist. Det er uenigheter om aspartam og andre kunstig søtningstoffer i norge. Men helsemyndighetene ønsker å redusere inntaket av sukker i norge, og mener at produkter med kunstig søtning kan være et godt alternativ - men det er satt klare grenser for anbefalt daglig inntak, og det er forsvarlig å innta 0-40 mg pr kg pr døgn når det kommer til aspartam.

 

Man skal ikke skremme folk med slike innlegg som Anonym kommer med, tenk alt med måte - det faktisk farlig å leve, med og uten aspartam;)

 

Hilsen en som kan litt om ernæring da det er jobben min!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...