Gå til innhold

Kosthold og kvalme


bebis

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 13+4 uker på vei og er førstegangs. Jeg er så mye kvalm og kaster opp så jeg har ikke klart å spise sunt. Det blir mest det jeg har lyst på når jeg orker å spise. Veldig lite grønnsaker og ingen fisk... Kjøtt gir meg avsmak. Klarer litt kjøttdeig og skinke, men ikke biffer, koteletter og fileter. Har begynt med disse omega-3 fiskene(trankapsler eller vanlig tran kommer bare opp igjen) og tar multivitaminer. Har til nå gått ned 1 kg. Føler meg kjip fordi jeg ikke klarer følge kostholdsrådene. Ser ingen ende på kvalmen (redd da min søster var kvalm og dårlig i 6mnd med alle sine tre...) Hva tenker dere om dette? Kommer det til å gå bra med babyen selv om jeg ikke får spist så sunt som jeg bør? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går nok bra me dere. Jeg er 15 +4 og er enda like kvalm. men spiser gaviskon (husker ikke om det var slik det skrives men utales slik) tabeletter for det hjelper på å lukke mavesekken slik at det skal mere til for at ting kommer i retur. Det finnes oxo i flytende form. Spiste de oxo under min første graviditet og det hjalp meg mye;) Go bedring!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gørrkvalm med halsbrann til godt ut i 5 mnd med førstemann, fant ut at ingefær the og knaskegulrøtter hjalp betraktelig mot kvalmen... samtidig begynte jeg dagens første måltid mem liggende i sengen, og det måltidet bestod av et glass kaldt vann og mariekjeks/wasa knekkebrød (helt tørrt uten pålegg)... når agen får litt føde før man står opp, stabiliserer kvalmen seg... så er det viktig å spise mange små måltider utover hele dagen (hver 2 time funket for meg) det er viktig at magen ikke blir helt tom / at du føler sult...

Og ikke vær redd for å legge på deg, jeg syntes jeg "spiste hele tiden" men gikk ned yoy 5 kg de første 5 månedene. Fikk jente.

 

Med andre mann nå, har det vært på samme viset, men jeg har spydd en del i tillegg. Så pga av spyingen, har jeg kutta all mat med mye syre.... spess nektarin i sommer, appelsinjuice, kulsyreholdige drikker,.... gikk også ned 5 kg, før jeg la på meg igjen. Denne gangen blir det visst en gutt...

 

Lykke til. Få i deg folat, multivitaminer og tran (tabletter) + variert god "norsk kost" - så blir dette veldig bra tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt hyperemisis (ekstrem graviditetskvalme) med de 2 barna jeg har fra før. Og kaster opp like mye denne gangen.

 

Til tross for at jeg har gått ned masse i egenvekt (og nei, jeg var ikke noe særlig ekstra på kroppen), så fikk jeg ei jente på 3800g og en gutt på 4200g til termin. Vekten min ved fødsel og startvekt var den samme.

 

Er i uke 15-16 nå, og går fremdeles ned i vekt. Men det kommer seg vel, som med de 2 andre.

 

Kostholdet var/er rimelig elendig. Men som sagt, 2 friske store barn på tross av manglende sunt kosthold. Det er deg det går utover, barnet tar til seg det det trenger av næringsstoffer.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...