Gå til innhold

Hvorfor skal man spare til ungene sine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man ikke lære dem å spare selv? Kan skjønne at man setter unna penger på egen konto for konfirmasjon og sertifikat, men kommer aldri til å spare penger som ungene skal få utbetalt.. De får lære seg å spare selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, men en unge som er under 5 år vil jo styre penger i det hele tatt, så da må foredrene ta jobben. Etter barnet er blitt 5 år så kan man jo la han ta del i sparingen, lære han hvorfor det er viktig å spare også kan han putte pengene på sparebøssen selv.

Skrevet

Det er vanskelig å lære en 1 åring å spare kanskje? Vi sparer på en egen konto for å kunne betale for sertifikat eller gi et startbeløp for å komme inn på boligmarkedet.

Disse tingene er ikke noe de greier å spare til selv på få år, så blir en liten gave kan du si.

Mine barn skal og få lære å spare selv, når den tid kommer.

Skrevet

Jeg sparer et fast beløp hver måned. Dette er ikke penger som kun skal komme mini til gode når han er 18. Dette er penger som skal du til større utgifter opp igjennom årene, slik som ski, sykler, førerkort, bil, eventuelt turer han skal på hvis han skal være med i noen idrett o.l.

Og til dere som snakker (viser til tidligere innlegg) om at overformynderiet (er det det det heter?) griper inn hvis man har over 77000 på konto. Jeg snakket med banken om dette, og de sa det var kun ved spesielle tilfeller at de kommer inn i bildet. Var gjerne hvis det var snakk om større arv, veldig store uttak o.l. Hun i banken sa at det var svært sjelden at det var noe problem hvis man ville ta ut penger fra kontoen selv om det står over 77000 på konto.

Skrevet

Har ein sønn på 23 år og 2 andre som ikkje er starta på skole.

Hadde jeg ikkje spart til min sønn så hadde han ikkje hatt billappen og taket vere det så har han truck, buldosar, stortrock ,krane og lastebil som arbeidsplassen har spandert. Og hadde peng til alle kvitevarer og møbler i leiligheten som han har.

Dei 2 andre har no ca 250 000 på konto kvar takket vere 1 mil vi vant.

Skrevet

Vi sparer ingenting til barna. Det vil si, hver gang vi nedbetaler boliglånet, så gjør vi egentlig det. Er jo barna som i neste omgang vil arve våre verdier. Og nedbetaling på lån er den mest effektive form for sparing, som også kommer barna til gode.

Skrevet

Jeg vil lære barna mine fornuftig pengebruk og rette prioriteringer, men jeg sparer til dem også. Det er tøft for unge å komme seg inn på boligmarkedet, særlig her vi bor, og om jeg kan hjelpe de til en enklere start, så ser jeg ingenting negativt i det. De får ikke utbetalt pengene i hånda når de blir 18, slik mange som ikke sparer til barna tror at vi som sparer, gjør. Pengene står i vårt navn og skal brukes til bolig e.l når de skal studere eller etablere seg.

Skrevet

Vi har ikke penger til overs som kan gå inn på barnas sparekonto. De er forbeholdt pengegaver de får fra besteforeldre osv. Når de blir voksne, kan vi forhåpentligvis hjelpe dem med boliglån, og da er det viktig at vi selv har nedbetalt vårt eget lån først.

Skrevet

Men det går vel an å spare til barna OG lære de verdien av penger?!?

Kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig. Og de pengene man sparer går som regel til noe fornuftig hvis mor og far er med å bestemme.

Er vel hva man gjør det til selv.

Mine foreldre sparte ikke til meg, men de lærte meg heller ikke viktigheten ved å spare. Det skjønte jeg ikke før sent.

Vi sparer til våre barn og når de blir større skal de spare sammen med oss!

De som sier at barna må lære å spare selv vil bare ikke spare til barna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...