Gå til innhold

Hvem er Gadaffi og Kadhafi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså - trenkte det var samme skumle fyren? Vet jo hvem Gadaffi er, men hvem f. er Kadhafi???

Men heia Libya! Både skummelt og fantastisk det som skjer i disse diktatorstyrte landene. Tenk at det er satt i gang av Facebook!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satt igang av facebook? Hva er det du babler om da???

Skrevet

Det er grupper på Facebook som har samlet unge til demonstrasjonene. De kaller det Facebook- revolusjonen. Uten FB hadde dette sannsynsligvis ikke blitt organisert. Visste ikke du det du da, 0909?

Skrevet

Jeg heller visst ikke dette her.... mye rart som skjer på fb... og i verden generelt.

Skrevet

Egentlig er det ganske fantastisk, Tunisia, Egypt, Libya - hvilket land er det neste i den arabiske verden? Yemen?

Her kjemper de for rettigheter vi har tatt som en selvfølge i lang tid, vi er veldig heldige.

Skrevet

Forskjellige navneformer ser vi vel pga oversettelse fra engelsk. De som oversetter vet vel ikke at han kalles Gadaffi i Norge.

Tilsvarende kan en oversetter gjøre tabben med å la "Plato" bli stående slik, i stedet for å endre det til Platon.

Skrevet

Vet ikke om disse revolusjonene er så fantastiske egentlig. Disse diktatorne har spart landene sine for islamisk kontroll. Jeg er selv redd for at dette åpner opp for at islamist ekstremister kommer til å ta over.

Gadafi - the lesser of two evils?

Skrevet

Satt igang av Facebook, sier du? Pussig, når man tenker på hvor få av disse menneskene som har PC, og langt mindre internettadgang. En stor prosentandel er til og med analfabeter.

Skrevet

09:54 litt av et syn du har... Opprørene ble startet av unge utdannede mennesker. Prøv å google facebook-revolusjonen eller "vi er alle Khaled Said" så kan du jo lese om det selv...

Skrevet

Tror man har overvurdert facebook og twitter sin rolle i disse revolusjonenen, kanskje særlig Libya som er underlagt streng sensur. I følge en internasjonal forsker (Aftenposten forrige uke) kan grunnen være at vestlige journalister nærmest har et sykelig oppheng i disse sosiale mediene. Bakgrunnen for revolusjonene er (heldigvis) mer komplekse enn at "Facebook har æren", jeg krysser uansett fingrene for stakkarene i Libya.

Skrevet

10:20 det stemmer nok. Det var jo først når myndighetene i Tunisia stengte nettet og folk faktisk måtte ut i gatene for å finne ut hva som sjedde at det sjedde noe. Så det var jo det beste trekket myndighetene gjorde. Men at sosiale medier har vært med på å spre dette raskt tror jeg nok er tilfelle.

10:13

Skrevet

Hehe....09:54 det er allment kjent at demonstrasjonene er organisert fra facebook.

Tror du virkelig at disse landene ikke har mange folk som kan lese og skrive? De har forresten internetkafeer der som i nesten alle fattige land over resten av verden,

Foreslår at du reiser litt lenger enn til Svinesund på neste ferie! :)

Skrevet

10:13, jeg refererer bare til de faktiske forhold når det gjelder PC-tilgang. Dessuten: når mange hundretusener går ut i gatene, så er det bare en liten prosentandel av dem som er på Facebook. De har langt viktigere måter å få folk mobilisert på. Men for den som er inne på Dib halve dagen, og på Facebook resten av dagen, fortoner nok internett seg som selve Virkeligheten.

Skrevet

Bare en av mange myter som media er interessert i å hausse opp om. Helt latterlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...