Gå til innhold

Guttemammaer; del noen tanker med meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre gutter, og skal ikke ha flere barn. Jeg elsker disse nydelige, skjønne guttene mine over alt i denne verden, og føler meg utrolig heldig som har tre friske, spreke barn. Av og til melder tanken seg om at jeg ikke skal oppleve mor-datter forholdet, og heller ikke bli mormor. går jeg glipp av noe, mon tro? Tenker dere lignende tanker? Skrekkscenarioer der guttene blir sammen med forferdelige svigerdøtre, at det blir skilsmisser og farmor/farfar får aldri se barnebarnen til fordel for mormor.. Nei, det er jo helt idiotiske tanker, jeg vet jo det. Men de melder seg som sagt noen ganger likevel. Jeg har veldig god og tett kontakt med guttene våre, og håper det vil holde seg slik gjennom tenår og i voksenalder, for mor og sønn må da kunne ha detsamme kjærlighetsfulle forholdet som mor og datter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg bare en gutt da, men vi er prøvere og tanken har faktisk slått meg. Hvis vi får en gutt til så blir jo jeg farmor jeg og.

Og samme hvor mye man vender på det så er det noe annet å være mormor enn farmor. Min mor er begge deler og hun har selv fortalt det at det er noe spesielt det mor-datter båndet. Men Jeg vet om flere veninner som har ett bedre forhold til sin svigermor enn sin egen mor og, så tror nok du bare må vente og se:-)

Det går nok så bra så..hehe

Skrevet

Jeg har to gutter, og må si at det bekymrer meg lite akkurat det der. For jeg tror det har like mye å si hvordan vi som svigerforeldre er som hvordan svigerdatteren er. Oppfører vi oss fint, godtar barnas valg av partnere og behandler dem med 100 % respekt, tror jeg ikke dette kommer til å bli noen sak.

Vi ønsker oss et barn til, men om det blir gutt eller jente spiller ingen rolle, jeg blir like glad for begge deler!

Gjest amandine
Skrevet

Det synes jeg ikke du skal bekymre deg over! Jeg har et like nært forhold til min svigermor som til mamma, og min svigermor er et utrolig raust og fint menneske. Hun respekterer meg for den jeg er, og er lett å inkludere. Hvis du klarer å lage rom til dine kommende svigerdøtre så de føler seg akseptert og inkludert tenker jeg det kommer til å gå helt fint. Man blir nok bare litt redd av alle de gale svigerdøtre/svigermødre som finnes i tråder her inne...

Skrevet

Helt enig med K@r@mell@

Er nok mest hvordan svigermor er ovenfor svigerdatter, hvordan svigerdatter blir tatt imot og respektert. At ikke svigermor føler gutten blir tatt fra henne, men heller være gla for hans valg og gjøre det beste ut av det.

Mange dårlig svgermor/svigerdatter forhold er nok mye av at svigermor føler svigerdatter tar for mye fra henne...

Er jo sånn at gutter blir mer fraværende etter at dem er gift enn jenter, dem er jo knyttet til mamman sin mer enn guttene liksom.

Nå har jeg begge deler altså, men jeg snakker litt av min positive svigermor erfaring... Alle skjønner ikke at jeg har gjort som jeg har gjort i mitt liv. Men jeg angrer ikke. Jeg er utrolig gla i min svigermor, og hun kommer med mye godt til meg og min mann som par...

Skrevet

Det kom gjerne litt feil ut, fordi det er vel ikke egentlig svigerdøtrene jeg er mest urolig for.. Og jeg er enig i at det er vel så mye svigermor det kommer ann på (min er ok, men ikke veldig inkluderende). Jeg ønsker å være en farmor som er raus, inkluderende og varm. Som mine sønner og kommende svigerdøtre/sønner føler seg velkommen til uansett.. Men så hører jeg om kvinner som har døtre og som skryter forholdet opp i skyene, og sier det ikke er detsamme med guttene.. Jeg har jo ikke noe å sammenligne med, så kan jo ikke uttale meg om akkurat det..

Skrevet

Hehe, da skal jeg komme med noen trøstende ord...

Døtre lager problemer av alt. Og hvem går dem å klager til? Mamma... Men hvem er det også som oftes alltid lager problemet i dems øyne? Mamma. Så alt kan bli feil der.

Nå tenker jeg mest på i familier hvor respekt for foreldre ikke er stor fordi foreldrene gjerne vil ha godt forhold til barna. Da har jeg av sett erfaring opplevd at døtrene fort mister respekt for foreldrene. Mødrene vil liksom ha et godt forhold til sine døtre og dermed ettgir for mye. Og dermed blir døtrene klagende og sytende... (om du skjønner hva jeg mener)

Så rene gutte familier har det nok best, der er det ingen som klager mest og ingen som skal ha mest oppmerksomhet. For de fleste gutter bryr seg ikke om sånt... :-)

Hvertfall i min svigerfamilie er det sånn... :-)

Skrevet

Skjønner hva du mener. Man vil jo ikke ha sønner som er mammadalter helt opp i voksenlivet, samtidig som man vil at sønnene skal ha et nært og godt forhold til foreldrene sine i voksen alder. Den balansen kan være vanskelig.

Flere av venninnene mine er faktisk ikke engang interessert i å få et godt forhold til svigermor, fordi de er så nær sin egen mor. Derfor involverer de ikke svigermor like mye i familielivet og barnas ve og vel, og mennene deres forteller ikke svigermor dagligdagse ting uten å bli spurt direkte.

Så jeg skjønner tankene dine godt, tenker det ofte selv, guttemamma som jeg er....

Skrevet

Jeg har kun en datter så skal vel egentlig ikke svare på dette innlegget, men tenkte bare å skyte inn (og evt trøste på forskudd..)at jeg hadde et veldig tett forhold til min farmor da jeg vokste opp og helt til hun døde for tre år siden. Mye tettere enn med mormor. Så det kommer nok mye an på hvilken type bestemor man er :)

Skrevet

Skjønner tankene dine veldig godt!!

Har selv to gutter, og tenker på dette innimellom jeg og!

Klart det kommer ann på hvordan man er selv, men det kommer også ofte ann på svigerdattra! Det er ikke til å unngå at i de fleste tilfeller, så er det best forhold mellom mor-datter enn mor-sønn..

Men jeg kommer til å gjøre mitt aller beste, og håper mine vakre gutter finner seg noen ordentlige jenter :)

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg! Nå har jeg kun døtre, og ønsket meg veldig døtre, ikke pga rosa dill og dall, men pga det du ramser opp her.. Det er rart med det, mor og datter forholdet er noe spesielt. Jeg har en strålende svigermor, men er hun er "bare" svigermor og farmor.. Jeg inkluderer moren min i hverdagen vår på en helt annen måte enn svigermor blir, enda mine foreldre bor lenger unna.. Jeg tenker noen ganger på at hun må synes det er "urettferdig" at min mor, og mine svigerinner sine mødre (svigers har kun sønner) alltid blir mest inkludert, det være seg i brylluper, ferier, graviditeter, spedbarnstid, barnedåper osv..

Men når det er sagt, så er det jo en del jenter som ikke er så nære sine mødre, og da vil de bli veldig glad for en tilstedeværende svigermor/farmor. Jeg tenker at du skal slappe av. Alle sønnene dine vil neppe få "fæle" koner, og du kan jo bare bestemme deg for å være verdens beste farmor, så skal du se at svigerdøtrene dine kommer til deg med frustrasjonen over sine egne mødre.. ;-)

Skrevet

Ingen bekymringer her.............Er mamma til 2 gutter, og har ikke tenkt til å få flere:-) Mitt kommende forhold til eventuelle barnebarn avhenger jo av hvilke bestemor jeg er......tenker jeg:-) Og har så absolutt tenkt til å bli en god en selv om jeg blir farmor....er helt sikker på at alle barn har plass til 2 sett besteforeldre:-)

Skrevet

Jeg kan ihvertfall trøste deg med at mine barn har et mye bedre forhold til svigermor enn til mamma.

Min svigermor er en fantastisk bestemor, hun får aldri nok av ungene og elsker å ha dem på besøk. De to eldste har nå en fast dag i uka de går rett til henne istedenfor på sfo etter skolen og det er en av ukens høydepunkt for både liten og stor. Hun prater med dem på telefonen, intviterer dem på middag, har de på overnatting osv.

Hun er en gammel dame som sitter i rullestol, men hun har alltid energi til barnebarna, jeg tror det er det som gir henne energi..

Så hva slags farmor du blir er helt opp til deg selv. Min mamma er også glad i ungene, men hun synes det er slitsomt å ha dem på besøk, vil helst ikke ha de på overnatting osv. Ungene er glad i henne, men merker jo stor forskjell på hvor engasjerte mormor og bestemor er. De foretrekker faktisk bestemor.

Jeg har to sønner selv og har vært innom de samme tankene som deg, men jeg tror at om jeg er en ydmyk, inkluderende og kjærlig svigermor som prøver balansere det å vise interesse og samtidig respektere svigerdøtrene mine skal vi nok få et greit forhold. Jeg er ihvertfall villig til å tilpasse meg mye og svelge mange kameler for å få det til (om en av sønnene mine velger en jente som er veldig forskjellig fra meg). Jeg har tro på at det skal gå bra.

Jeg har jo tross alt lært mye av alle svigermorinnleggene her på bim/dib, jeg vet jeg må finne en balanse over hvor mye jeg skal blande meg og hvor mye interesse jeg viser. hehe. Satser på at jeg ihvertfall kan formidle mine gode intensjoner til sønnene mine også får de videreformidle til jenta si ;)

Skrevet

Jeg har 2 sønner og en datter og tanken har slått meg og der..men så ser jeg på meg selv..jeg har godt forhold til både min mor og svigermor.men ungene vil helstovernatte og besøke svigermor.jeg ser vordan farmor og farfaren leker med dem,tegner med dem,puzler med dem,tar dem med ut på tur..min mor gjør og dette,men langt sjeldnere og far min han gjør ingenting..han er supersnill,men jeg tror han er temmelig sjenert så når barna er i 2-3 års alderen og kommer til han så kan di lure ham trill rundt hehe:)

jeg og mannen min har snakket om det og vet hvilket forhold vi skal prøve oog ha tilvåres barn/svigerbarn og barnebarn.

Gjest To små gull♥
Skrevet

Jeg tror det som har noe å si er hvilken bestemor du blir og hvor involvert man er og hvor mye respekt man har for sine svigerdøttre.

Jeg har både svigers og mine foreldre i kort avstand, og vi er like mye hos dem begge. Jeg har også to gutter, og ønsker meg flere barn, men jeg har ikke noe høyere ønske om jente. Jeg elsker å være guttemamma og om vi får gutt eller jente neste gang spiller ingen rolle for meg.

Jeg har et godt forhold til svigers, klart man kan irritere seg over dem innimellom, men det gjør jeg like mye med mine foreldre. De er absulutt like involvert og glade i sine barnebarn, både min manns og min svigerinnes barn.

Jeg har ikke disse tankene heldigvis, jeg tror det blir akkuratt like stas å bli farmor:-) Jeg tror det viktigste er å opprettholde gode å nære forhold til guttene sine gjennom tenårene og i voksenlivet. Og det er på langt nær alle mødre og døtre som har et sik nært mor/datter forhold.

Skrevet

Har også 3 sønner og har ikke tenkt noe på dette egentlig.

Jeg har selv en fantastisk svigermor som har god kontakt med meg og barnebarna sine :)

Jeg skal bli en fantastisk svigermor og farmor selv, så det skal gå så fint så.

;)

Skrevet

Har både jente og gutt selv, så jeg skal ikke komme med noe svar på det egentlig. Men jeg forstår tankene dine!

MEN, min svigermor har 2 sønner og de har utrolig nært forhold:) Mine barn har ikke mormor (min mor er død), men de har et helt fantastisk forhold til sin farmor:) Kunne ikke vært henne foruten!:)

... også kan jeg jo skyte inn at hun har 2 fantastiske svigerdøtre også da:) Vi er utrolig glad i henne og det er nok det man gjør det til selv :)

Skrevet

Jeg har to gutter og gutt nr tre på vei. Har vel ikke tenkt mye på tanken at jeg ikke skal bli mormor, men jeg håper jeg får et bedre forhold til evt mine svigerdøtre enn hva jeg har til min svigermor. Svigermor har et supert forhold til sine sønner, engasjert i både de og barnebarna sine. Men jeg og hun står vel ikke alltid på samme side. Syns egentlig det er dumt, men jeg kan ikke forandre henne, kan heller ikke være den hun vil jeg skal være. Jeg kan bare håpe at jeg vil bli en engasjert farmor når den tid kommer. Og klart, jeg må behandle mine svigerdøtre med omtanke og respekt og ikke trumfe på de mine meninger og ideer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Her var det utrolig mange fine, reflekterte svar. Tusen takk damer!! Det er godt å lese hva dere tenker om dette temaet. Dere har jo helt rett i at det er mye som spiller inn i hva type forhold jeg og mannen min om mange år får til våre svigerdøtre, eller sønner, for den saks skyld:) Jeg ønsker å blir verdens beste, kuleste farmor, og håper jeg får mange barnebarn når den dag kommer:)

SÅ må jeg jo innrømme at jeg liker meget godt å være guttemamma, det er litt røffere, og det er slik jeg også er:) Så akkurat det er veldig kjekt. Uansett, de tre trollene våre er friske og vakre og snille, det er jo det viktigste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...