Gå til innhold

Dere som lager middag til baby selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en på 6 mnd som jeg tenkte jeg skulle lage middagsmaten selv til.

Hvordan moser dere maten?? Gaffel?? Stavmikser???

Prøvde med en stavmikser jeg hadde liggende men der samlet all maten seg bak bladet så det ble bare tull:-((

Hva var favorittmaten til deres baby i starten???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tok somregel litt av vår egen middag(uten noe krydder tilsatt) og moste den i stavmikseren. Eller i det begeret med knivblad som fulgte med min stavmikser, også frøys jeg det ned i begere.

Jeg lagde ellers sphagetti, kylling potet og broccoli, fisk med pasta/ris, og grønnsaker.

Min sønn fikk avocado og bananmix til mellom måltid, godt og mettende, med masse fint "riktig" fett.

Kokte pærer og epler og lagde fruktmos

Skrevet

I starten brukte jeg stavmikser.

Begynnte med potet. Deretter gulrot. Så gulrot og potet sammen.

Etter det så blandet jeg inn litt kylling, kokt karbonadedeig, biffkjøtt eller fisk.

Pleide å ha i litt smør (uten tilsatt salt og melk) + mme/ mm

Etter noen mnd pleide jeg å koke litt saus til.

Tok som regel litt av det vi hadde til middag og lagde mat til babyene av også.

Skrevet

Jeg moste som regel maten med stavmikser i begynnelsen og etter hvert bare med gaffel. Det er bare å prøve seg fram med hva som funker best. Kanskje du bør lage litt større porsjon i stavmikseren så det ikke setter seg fast, så kan du fryse en del.

Tok som regel bare av fra vår mat, så han skulle venne seg til det samme som vi spiste. Han hadde ingen favorittmiddag, måtte annenhver skje med frukt ganske lenge før middag var greit. :-)

Skrevet

Brukte stavmikser, gaffel eller potetstapperen avhengig av konsistens.

For kjøtt fungerte stavmisker best, blandet med litt væske (melk f. eks.) i begynnelsen.

Han fikk det samme som oss i mange tilfeller, men siden vi liker sterkt mat fikk han også en del egne retter. Fant en genial kokebok i Canada, og brukte også en Margit Vea bok som jeg fant på biblioteket. Av alle ting likte gutten godt en pussig mos med ansjos som hun foreslår og kardemommekylling fra samme bok.

Jeg lagde store porsjoner og fryste ned. Da fikk han veldig variert kost fra starten av, kjøtt, fisk, kylling, bønner, linser, osv... Det var moro å eksperimentere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...