Gå til innhold

i barnehage etter oppkast

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at barn helst skal være hjemme 2 døgn etter oppkast/diare, men hva når de bare kaster opp et par ganger og så er helt friske, ingen diare og god matlyst. Bør de være hjemme så lenge da også, prøvde å spørre barnehagen, men de sa det var opp til meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Du burde holde barnet hjemme i 2 døgn uansett om barnet kun kastet opp et par ganger dersom du ikke kan knytte det til noe konkret som bilsyke e.l. Dersom barnet har "omgangssyke" kan det smitte andre selv om forløpet var mildt for barnet selv.

Skrevet

jobber selv som pedagogisk leder i barnehage og to døgn er jo lenge igrunn... du bør se ann almenntilstanden . men uansett barn eller voksen skal man holde seg hjemme 24 timer etter siste oppkast eller diare!! dette gjelder alle og har med smittefare og gjøre...... men hos barn må man se etter disse 24 timene for noen barn blir slitne av å ha hatt en sånn runde og trenger kanskje mer tid på å komme seg....... vi vet jo selv hvor utmattet man kan bli av omgangssyken:( men uanset...regelen i barnehager og som leger gir er hjemme minst 24 timer etter SISTE oppkast eller diare! har ingenting å si om barnet bare har kastet opp to eller ti ganger dessverre...

Skrevet

det vil jo som regel bli to dager i barnehage sammenheng... for dersom barnet ditt for eksempel kastet opp klokken 12 idag kan du ikke levere han eller henne i barnehagen 12 i barnehagfen dagen etter for det vil jo være midt i barnehagedagen :) god bedring!

Skrevet

Jeg er også ped.leder i barnehagen, og akkurat nå er det en eksplosjon av omganssyke (norovirus.) Vi holder oss til 48 timers regelen både for voksne og barn, dette er helt i tråd med kommune legens anbefalinger og også hva folkehelsa anbefaler.

Barn tar ofte sykdommen lettere enn oss voksne, men det betyr ikke at de ikke er smittsomme for det. 48 timers regelen er eneste måten å få bukt med denne voldsomt smittsomme sykdommen.

Skrevet

Her har alle 4 barn og pappan hatt omgansyke iløpet av 5 dager. Rask variant på de fleste, men har holdt 48 t regelen med hensyn til de andre(i skole og barnehage).

Unner flest mulig å slippe detta viruset...

Barna var happy over å få være hjemme selvom de var friske ;)

Skrevet

Å holde ette barn hjemme berre 24 timer kan jeg meddele at IKKE er bra. man er smittsom ca 48 timer etter SISTE diare eller oppkast uansett mildt eller ikke. Noen er faktisk smittsome lengre også.

Hilsen en sykepleier.

Skrevet

nå var det ment som 24 timer etter siste oppkast/diare! man kan alltid være smittsom lenger og mange ganger er man mer smittsom før det starter så man er aldri sikker nei..... når det gjelder noroviruset er det helt annen praksis rundt det viruset enn vanlig omgangsyke. Men er nok forskjellig hva man praktiserer, min fastlege pluss tre leger i familien sier at det holder med 24 timer etter siste, men norovirus etc kan det vurderes om mna bør være lenger hjemme, men norovirus er svært smittsomt og grunnen til at det spres så fort er jo at det er svært smittsomt i dagene før første utbrudd! derfor er det vanskelig å stoppe det selv om barn holdes hjemme etc.....

men de fleste vil vel holde barna sine hjemme i 48 timer slik at de kan få kommet seg skikkelig! håper jeg ihvertfall da........to dager er jo ikke lange tiden, og oppkast og diare kan virkelig ta på kreftene for store og små....:)

Skrevet

Noroviruset er smittsom før utbruddet ja, mest smittsom under utbruddet men det er smittsom vertfall 48 timer ETTER siste oppkast diare. med andre ord så holder ikke en 24 timers regel. Det er faktisk berre halvparten av tiden. At folk bruker forskjellig praksis er en ting, men det betyr ikek at det ikke er smittsom i 48 timer. man begrenser det også mer dersom man holder barna hjemme disse timene. Det er få plasser de praktiserer mindre når det gjelder barnehage, sykehjem og sykehus. dette fordi det er mange samlet på ett og samme område. for voksne i annet yrke kan man ofte ha 24 timers regel. dette fordi de omgåas ikke hverandre på samme måte som feks barn. de kan også passe på sin egen hygiene;)

jeg har sett ørten skriv om dette viruset i løpet av tiden min som sykepleier, så info om selve viruset kan jeg meget godt. Synes det er rart at noen barnehager godkjenner en 24 timers regel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...