Gå til innhold

Hvor ofte er /var dere sykemeldt under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her begynner det å bli annenhver uke og 1-2 dager av gangen.

Skikkelig slitsomt for meg og arb.giver. Skulle ønske jeg var i bedre form.

Hva med dere jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med første ble jeg sykemeldt noen uker i første trimester pga sterk kvalme. Jobbet flere uker først med den kvalmen, men det sa bare stopp en dag. Jobbet 100 prosent 2 trimester, men tredje trimester sykemeldt 40 % og 100 % helt 3 siste ukene før permisjon pga bekken.

Med andremann ganske lenge gradert sykemelding og 100 % hele tredje trimester. Med tredjemann hadde jeg enda permisjon med andremann hele 1 trimester. Det hjalp masse på kvalmen. Var ikke noe kvalm i 2 og 3 trimester slik jeg hadde vært med de to første. Hadde tid til å spise ofte og bare ta det med ro. Jobbet hele 2 trimester og litt uti 3 trimester, da først fikk jeg bekken problemer.

Nå med nr 4 har jeg vært og kommer til å være sm hele svangerskapet. Var sm før jeg ble svanger pga andre forhold, og svangerskapsproblemer i tilegg til jobb hadde blitt alt for mye.

Skrevet

100% fra uke 9 og ut resten av sv.skapet. Prøvde meg med 50 og 60% men måtte krype til 100%. Sv.skapsdepresjon, kvalme og bekkenløsning :(

Skrevet

I uke 36 med nr 1, ingen med nr.2

Skrevet

Ikke moro dette her, nei.

Føler meg konstant trøtt, har søvnproblemer og probl.med tarmen. Dette plager meg veldig, så jeg tar noen dager aav og til og bare slapper av.

HI

Skrevet

Bortsett fra svangerskapskvalme ...som varte og varte og varte... og trøtthet, har jeg vært frisk i begge svangerskap. Ikke vært sykemeldt i det hele tatt. Terskelen for å ta ut sykemelding er høy da jeg driver for meg selv.

Nå er jeg også arbeidsgiver, og synes vel at når du får såpass mye usammenhengende fravær (der kostnaden dekkes av arbeidsgver og ikke NAV...) burde du kanskje snakke med legen din om en gradert sykemelding? Det er vel strengt tatt ikke rettferdig at din arbeidsgiver skal betale for dine sykedager når de allikevel er så regelmessige - og i tillegg måtte betale for vikar i dine timer?

Skrevet

Jeg jobbet 100% til uke 34. Deretter gikk jeg ned til 50%.

Hadde sterke bekkenløsningssmerter. Mått bruke krykker og har en noe fysisk jobb.

Skrevet

Med førstemann ble jeg sykemeldt fra uke 23 pga begynnende svangerskapsforgiftning. Denne gangen har jeg ikke vært sykemeldt en eneste dag ennå, er straks i uke 26. Satser på å være i jobb frem til permisjonen begynner.

Skrevet

Første svangerskap var jeg ikke sykemeldt i det hele tatt.

Andre svangerskap var jeg 50% sykemeldt fra uke 26 til uke 30, og 100% sykemeldt fra uke 30 til permisjonen startet.

Skrevet

Takk for tips. Jeg tenkte på det. Men jeg kan ikke si at jeg er alvorlig syk for å ta gradert sykemelding? Eller må man være det for å ta den?

Min tilstand er veldig uforutsigbar, plutselig sover jeg ikke om natta pga mage-tarm problemer og er i svimmel og trøtt om morgenen og i ustand til å jobbe. På jobben har jeg da konsentrasjonsproblemer og har vanskeligheter for å holde meg våken...eller i det hele tatt følge med på noe...

HI

Skrevet

Vært sykemeldt 50 % siden jeg ble gravid ( før det også), i uke 19 ble jeg aktivt sykemeldt og er fortsatt det fram til uke 28. Regner med og håper at jeg fortsatt er i form til å jobbe litt da, slik at plassen jeg jobber kan søke tilretteleggingstilskudd.

Skrevet

Bortsett fra svangerskapskvalme ...som varte og varte og varte... og trøtthet, har jeg vært frisk i begge svangerskap. Ikke vært sykemeldt i det hele tatt. Terskelen for å ta ut sykemelding er høy da jeg driver for meg selv.

Nå er jeg også arbeidsgiver, og synes vel at når du får såpass mye usammenhengende fravær (der kostnaden dekkes av arbeidsgver og ikke NAV...) burde du kanskje snakke med legen din om en gradert sykemelding? Det er vel strengt tatt ikke rettferdig at din arbeidsgiver skal betale for dine sykedager når de allikevel er så regelmessige - og i tillegg måtte betale for vikar i dine timer? Bedre med forutsigbarhet!

Skrevet

Fullt sykemeldt siden uke 8 denne gangen med hyperemesis, og kommer til å være sykemeldt resten av svangerskapet så jeg får kroppen tilbake i form til fødsel.. (4 mnd med kvalme til nå..)

Forrige gang var jeg sykemeldt fra uke 6/7 med samme problem, friskmeldte meg rundt uke 25 og hadde begynnende tidlige rider i uke 29, så ble fullt sykemeldt igjen.. Tror ikke kroppen var klar for påkjenningen rett og slett..

Skrevet

Sist var jeg 100% sykemeldt fra uke 21, denne gangen fra uke 23. Ulike årsaker, pussig nok. Når det først er sånn, har jeg 0 dårlig samvittighet, for hva er vel 4 mnd av et langt yrkesliv? Dessuten er det jo for å ta vare på min egen og fosterets helse jeg er sykemeldt :-) Kjipt å gå i fødsel helt på felgen. Her blir det ikke akkurat fylt opp med hjemmebakst i fryseren eller vaska rundt - sykemeldingstida går med til å ta det med ro.

Skrevet

Jeg var 50 % sykmeldt de siste fire ukene før permisjon pga høyt blodtrykk og protein i urinen - men bortsett fra det var jeg ikke borte en dag.

Skrevet

Høres for meg ut som du kunne trenge en 100% sykemelding en periode for å se om du kan få energien litt tilbake - kanskje 2 uker?

Skrevet

Er fullgåtte 23 uker imorgen, og er i fin-fin form. Er bare trøtt og har litt lite overskudd. Håper det holder seg slik lenge, så jeg kan jobbe til det er vanlig å gå ut i permisjon.

Skrevet

Hei hei!

Jeg har også vært mye sykemeldt i svangerskapet og som HI begynte det med mye "on / off", dvs. en dag her og en uke der før jeg ble sykemeldt først 50%, så 80% og nå i 3. trimester 100% sykemeldt frem til permisjonsstart.

Ift. arbeidsgiver og betaling av sykepenger så søkte min arbeidsgiver om fritak for arbeidsgiverperioden (altså de første 16 fraværsdagene) pga. svangerskap, noe som ble innvilget (for hele svangerskapet). I begynnelsen av svangerskapet visste jo ikke min arbeidsgiver årsaken til fraværet, men de fikk søkt om fritak for arbeidsgiverperioden med tilbakevirkende kraft fra første fraværsdag (pga. graviditet) og i hele svangerskapet (frem til termin).

Jeg tror det er en ganske vanlig måte å løse korttidsfravær på, når årsaken er såpass klar = svangerskap, og at dette er en måte for NAV/arbeidsgivere å tilrettelegge for gravide på også (på sett og vis) ettersom arbeidsgiveren slipper å betale for sykedager for den gravide i løpet av svangerskapet.

Skrevet

Var ikke sykmeldt en eneste dag men presset meg nok litt over grensen på hva jeg orker neste gang. Det var akkurat da det var så mye fokus på gravide og sykmeldinger i media - så følte virkelig på presset om at det ikke skulle være nødvendig å gå sykmeldt....

Hadde skikkelig bekkenløsning over halve svangerskapet og gråt meg i søvn mer enn en kveld for å si det sånn......uff....har nesten glemt hvor j***** det var! Pyton!!

Nei, neste gang skal jeg ikke være så tapper - det er ikke verdt det! Man skal ta vare på seg selv når man er gravid.... neste gang tvinger jeg igjennom sykmelding om jeg har det like fælt.

Skrevet

Studerte til 3 uker før termin med første. Jobbet 100 % uten å være sykemeldt med andre. Hadde fine svangerskap med begge, men hadde noe av det man må regne med som kvalme med nummer 2, sliten pluss noe bekken og ryggvondt.

Skrevet

Arbeidsgiver kan ha krav på å refundert utbetalte sykepenger når det blir mye frem og tilbake. Det får min arbeidsgiver, så du kan jo kanskje nevne det for din :)

Skrevet

Ift. arbeidsgiver og betaling av sykepenger. Hvis arbeidsgiver søker om fritak for arbeidsgiverperioden (altså de første 16 fraværsdagene) pga. svangerskap, får man da utbetalt penger mens man er sykemeldt?

Er det NAV som utbetaler de første 16 dagene?

HI

Skrevet

Studerte med førstemann, og kunne styre selv. Nå med nr to får jeg svangerskapspenger (er frsik men får full lønn pga farlig jobb for foster). Sluttet å jobbe samme dag jeg testet positivt, i uke 6 (?).

Hadde jeg fortsatt og jobbe hadde jeg nok hatt behov for sykemelding, har vært ekstremt trøtt i første trimester, sliten i andre trimester og i kjempeform nå i tredje:)

Skrevet

Er gravid med nr. 3, og har ikke vært hjemme en eneste dag. lir nesten litt irritert på alle som spør meg "jobber du ENDA???" Når neste uke er over, går jeg ut i permisjon, og jeg kjenner det kommer til å bli veldig deilig! Men så lenge jeg ikke er syk, så jobber jeg! :)

Skrevet

tror jeg jobbet ca 2 mnd av hele svangerskapet :-/ Sykemeldt i over 6 mnd....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...