Gå til innhold

Blir gal av biomor!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Biomoren til min stesønn på 10 år gjør ting forferdelig vanskelige for oss. Her har det seg sånn at han bor fast hos oss og er annenhver helg hos sin mor. Hun nekter meg faktisk å delta på foreldremøter, foreldresamtaler og annet som har med skolen å gjøre. Og hun stiller heller ikke opp selv. Det kan jeg på en måte skjønne, med tanke på at hun bor ca to timer unna. På denne skolen som er her, må i hvertfall begge foreldrene skrive under på at ny samboer/ektefelle kan delta på sånt.

Er det noen som har råd? Jeg blir gal og frustrert over dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om far deltar på møtene så trenger vel ikke du å være der. Det holder som oftest at en av foreldrene er der og så gir man referat når man kommer hjem.

Skrevet

Jeg hadde også gjort livet vanskelig for dere om du kalte meg biomor. Hun er moren. Det er ikke mulig å ta feil av det. Biomor er et respektløst og oppkonstruert ord uten mening.

Skrevet

Enig med Teline ang "biomor".

Også er det vel ikke nødvendig for både deg og far å være på foreldremøte. Men kan selvfølgelig skjønne at det hadde vært praktisk om du kunne dratt på møtet dersom far ikke hadde mulighet. Prøv å forklar det slik til moren til barnet.

Skrevet

Jeg er enig med Teline ang ordet "biomor". Høres ut som dere har brukkt surrogatmor for å få dette barnet.

Om det er slik at skolen krever signatur og hun ikke vil gi det er det vel ikke stort mer å gjøre med den saken? Denne kampen ville jeg jaggu ikke brukt krefter på. Foreldremøter/samtaler er ikke så ofte så dette må vel faren klare dra på selv og heller gi deg info om det skulle være noe?

Og ja, du kan nok bli gal om du skal henge deg opp i sånt. Om det er rett eller galt av moren å nekte dette er en annen sak. Problemet er at hun nekter og da er det bare å gå videre!

Skrevet

Hvorfor må dere gå på foreldremøte begge to? Helt ærlig synes jeg ikke hun er "forferdelig vanskelig". Jeg synes du skal respektere henne, la far gå på møtene og ha fokus på et godt samarbeid.

Skrevet

"mor" er vel den barnet har den tetteste tilknytningen til, om det er stemor, bestemor, tante eller biologisk mor kan vel variere. "Biomor" er et greit ord for å forklare hvilken av barnets nærmeste kvinneskikkelser det er tale om.

Jeg forstår ikke hva mor skulle ha imot at stemor følger opp barnet. Høres sært ut synes jeg.

Skrevet

Hadde det vært annerledes om HI skrev biologisk mor? For det er jo nettopp det hun er. Barnet har jo både en stemor og en biologisk mor, og jeg ser ikke helt hvorfor biomor skulle være et respektløst ord. I mine øyne er ordene mamma/mor og pappa/far ord som skal fortjenes. Fordi man er biologisk knyttet til et barn betyr ikke dermed at man opptrer som en mor/far for det. Man kan ha et mye sterkere forhold til en stefar/mor, og jeg synes derfor at ordet bio fint kan brukes for å forklare hva slags tilknytning barnet har til personen. Når det er sagt må det da være utelukkende positivt at stemor bryr seg såpass mye om barnet at hun ønsker å ta del i foreldremøter osv? Selvfølgelig er det ikke nødvendig, men for meg er det et tegn på at stemor ønsker å ta del i barnet hverdag. Jeg synes det er rart at mor ikke ønsker dette for barnet sitt, og da spesielt siden hun ikke kan være med selv.

HI: Jeg skjønner at dette kan være frustrerende, men tro meg; Det kunne stått om verre ting, så dersom dette er det eneste hun "gjør" mot dere, ville jeg prøvd å glemme det. Velg dine kamper med omhu, og vis at du bryr deg om barnet på andre måter der du ikke trenger hennes samtykke. :)

Skrevet

En surrogatmor er jo faktisk ikke biologisk knyttet til barnet, så den skjønte jeg ikke.

Synes biomor var et helt greit ord å bruke for å forklare relasjonen hennes til barnet. Det er jo bare en forkortelse for biologisk mor. Jeg ser virkelig ikke problemet!

Jeg kan godt skjønne at HI blir oppgitt over at ikke hun kan gå på noen foreldremøter/foreldresamtaler. Det er nå engang slik at mange fedre ikke alltid får med seg alt som blir sagt på slike møter, og i hvert fall ikke klarer å gi en god oppsummering av hva det ble snakket om;p Her snakker jeg av erfaring, og jeg (OG mannen) synes det er greiest at jeg går på disse møtene dersom vi ikke kan gå begge to;)

Gjest Filifjonka
Skrevet

Dette er bagateller, og hvis du blir gal og frustrert over det da har du mye å grue deg til i livet.

Mitt råd: Hev deg over det. Innse at det ikke er en stor sak.

Gjest amandine
Skrevet

Den der biomor-diskusjonen er jo et helt kapittel for seg, men si meg, er det virkelig noen av dere som oppfatter biomor som et positivt ladet ord? I mine øyne, og jeg tror i de fleste trådene her inne hvor det er nevnt er det negativt ladet. Jeg har selv vært stemor siden tidenes morgen, men det hadde ikke falt meg inn å kalle barnets mor for biomor. Hun er mor, enkelt og greit, og jeg er den som er i tillegg og derfor heter noe ekstra eller bare navnet mitt. Det var nå det. Men selv om barnet bor fast hos dere er jo ikke du mor, HI, og foreldremøter og alt sånt er i utgangspunktet ikke din business. Og jeg er enig med de over her, har du tenkt å gå til full frontal på grunn av sånt har du mye moro foran deg i årene som kommer...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Som mor til et barn med en stemor, så finner jeg det ufattelig irriterende at stemor til enhvert tid skal ta mammarollen så til de grader at hun må delta på foreldremøter. Jada, det er kjempefint at hun ønsker å delta, for all del... Grunnen til at jeg irriterer meg er kanskje fordi hun reiser i fars sted. Han gidder nemlig ikke. Men jeg gidder, jeg stiller alltid opp, og når hun presenterer seg som "samboeren til pappaen til Trude", så blir det for dumt

Skrevet

Jeg synes det er helt naturlig at den/de som har det daglige ansvaret for barnet skal ta seg av slikt. Om det er mor, stemor, tante, morfar eller oldermor for den saks skyld, bør den personen ha full tilgang til alle aspekter i barnets liv. Kun på den måten har en person mulighet til å stille opp 100% for barnet.

Skjønner ikke at det skal være et tema engang!

Hva skjedde med "...for barnets beste..."?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Mener du virkelig at stemor ikke kan være 100% tilstedet uten å delta på foreldremøter?

Skrevet

Takk for mange svar!

Det som er greia er at far jobber mye og det jeg som hjelper til med lekser og slikt. Derfor syns jeg det er meget vanskelig når jeg ikke får deltatt på ting som har med skolen å gjøre. Greit at far kan dra altså, men han får ikke med seg alt. Menn i ett nøtteskall :P

Men da jeg prøvde å forklare mor at jeg prøvde å stille opp for han nektet hun å tro det. Men hun brydde seg ikke så veldig om det, for hun tror og mener at guttungen skal flytte til hun førstkommende sommer. Det er derfor hun gjør som hun gjør. Men han er usikker på om han vil flytte dit. Han har bodd sammen med far siden han var 1 år gammel, og er derfor unaturlig for han å flytte til mor. Vi nekter han ikke å flytte hvis han vil det. Men hvis han ikke vil, kan ikke moren forvente at han flytter.

Ikke nok med det, men hun er ikke stabil. (Ikke lag en diskusjon ut av dette da) Hun flytter ofte, bytter type ofte og drikker foran sønnen sin. På de tre årene jeg og hans far har vært sammen har hun flyttet sju ganger. Er ikke bra for ett barn det. Hver gang han endelig har knyttet seg til en av typene hennes, kommer det en ny inn i bildet. Dette med alkohol er han veldig opptatt. Sier at moren hans drikker øl nesten hver gang han er der.

Blei kanskje ett litt rotete innlegg, men håper dere forstår alikevel.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Dersom hun er så "fraværende" så forstår jeg godt at du ønsker å stille opp, og misforstå meg rett, det er absolutt ikke noe galt i det! Jeg leste først nå at han bor fast hos dere og, da stiller det seg jo litt anderledes.

Flott at han kan bo i et stabilt hjem hos dere, da :)

Gjest marie-s
Skrevet

Her er det biofar som er fraværende så kan jeg ikke møte på samtale så er det ingen der enkelt og greit.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Men uansett hvor vrang og vanskelig hun er, hun har faktisk rett til dette.

Sett fra skolens side: De kan faktisk ikke gi deg opplysninger om barnet, på foreldresamtale f.eks., pga taushetsplikten. De er i sin fulle rett til å kreve underskrift av begge foreldrene, og når mor nekter, vel, da kan ikke de overprøve hennes avgjørelse.

Så: Jeg er gift med mine barns far. Som regel er det bare en av oss som stiller på foreldremøter og foreldresamtaler. Når far møter, forteller han meg etterpå i store trekk hva som ble sagt. Er det noe jeg lurer på så spør jeg ham. Sånn trodde jeg det var for de aller fleste, og kanskje du bare må akseptere at det er slik dere også må gjøre det?

Velg dine kamper med omhu, er det noe som heter. Denne kampen her vil antagelig gå ut over kun en person, nemlig deg.

Skrevet

Jeg tolket ordet hverken positivt eller negativt. Jeg leste det kun som det det betyr, jeg. Biologisk mor.

Skrevet

Amen.

Her inne er det blitt konstruert et helt fjollete ord uten mål og mening, og det brukes i all hovedsak for å beskrive mor når en stemor er sur på henne for et eller annet.

Jeg vil aldri få en stemor til mitt barn, men jeg er stemor. Jeg ville aldri brukt betegnelsen biomor om mor. Hun er mor. Det er ikke til å misforstå.

Skrevet

Hei du.

Jeg skjønner problemstillingen deres. Det er helt tullete av moren og nekte det som stemor og være med på det som har med barnet og gjøre. Barnet bor jo også fast hos dere. Synes i grunnen det er rart at skolen skal ha det skriftlig at steforeldre kan delta på møter ol. Har jeg aldri vært med på.

Jeg har selv et barn med både stemor og stefar. Hos oss har det heldigvis aldri vært et tema og nekte steforeldre å være med på noen ting som helst. Det er noe steforelderen skal få være med på om denne vil det selv. Til tider har barnet mitt hatt 4 foreldre tilstedet på foreldremøte og andre ting. Barnet sier selv at han har 4 foreldre.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Men da bryter faktisk skolen taushetsplikten. De har ikke lov å slippe inn folk som ikke er barnas foreldre på foreldresamtaler. Foreldremøter er kanskje ikke like strengt, da det tas opp mer generelle ting der, men foreldresamtaler har ikke steforeldre lov å møte opp på. Så skolen har så absolutt sitt på det tørre når de krever underskrift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...