Gå til innhold

Noen som har rammelån / boligkreditt som kan forklare litt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp endret lånet vårt fra flytende rente til boligkreditt i Fokus Bank.

 

Har jo skjønt at nå er mye opp til oss i både bruk av kreditt og nedbetalingstempo, men at påløpte renter uansett skal betales etterskuddsvis hver måned.

 

Men hvordan er det vanlig å gjøre denne rentebetalingen?

Kommer det melding om beløpet?

 

Har uansett tenkt til å betale et fast beløp hver måned som tilsvarer en nedbetalingsplan på ca 25 år.

Lurer på om dette bør / må legges til den 1. i hver måned eller om det ikke spiller noen rolle?

 

Blir glad for å høre andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det samme i Fokus bank og har hatt det nå i ca 5 år.

 

Du får ingen betalingspåminnelse, så du må styre selv. Du trenger heller ikke betale renter, frem til den dagen du når grensen som er satt for ditt lån.

 

Vi har pr i dag lån tilsvarende ca 2.7mill. Kreditt grensen ble satt til 3.2 mill. Det betyr at jeg ikke trenger å betale avdrag eller renter til jeg når opp til 3.2. Da ville jeg fått beskjed om at hele lånet i sin helhet måtte betales inn.

 

Jeg har på mitt lån tilsvarende renter som tilsier jeg bør minimum betale inn 8-9000, betaler jeg ikke inn dette, vil rentene legges til lånet. Normalt betaler jeg inn ca 20 000 hver mnd. Skulle jeg feks få en bilutgift på 20 000 en mnd, betaler jeg ingenting.

 

Det spiller ingen rolle når du betaler inn, bare at du sørger for å aldri gå over grensen på rammelånet. Vi har nå så stor fleksibilitet på rammelånet, at vi kan pusse opp ett bad eller kjøkken, uten å søke mere lån.MEN dette fordrer at du har kontroll. Normalt sett betaler jeg inn den 12 i hver mnd, for det er da vi får lønn.

 

For oss er dette supert. Gjennom årene har det oppstått situasjoner der vi benytter oss av dette og det fine er at vi da ikke trenger å ta opp dyre kredittlån, men vi er steinharde i hverdagen og jeg overfører rubbel og bit hva jeg kan, til boliglånet. For det er jo ett bolig lån, bare mere fleksibelt.

 

Lykke til, vær bevisste på hva dere gjør, men det er en super låneordning for de som har kontroll =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Takk for svar som var midt i blinken. :-)

 

Vi har faktisk også ramme på 3,2 mill, lånet er på ca 2,55.

 

Jeg er veldig opptatt av kontroll på økonomien så jeg er ikke bekymret over at det kan gå over styr.

Har foreløpig ingen planer om å bruke kreditten, men skal kanskje kjøpe bil til 100 000,- eller en billig, enkel hytte på lang sikt.

 

Vi har også noen sparepenger, ca 200 000,- stående på andre kontoer, da er det vel egentlig lurt å betale de inn i boligkreditten siden lånerenten er 3,2% og maks sparerente 3,0%?

Føles bare litt rart å la sparepengene "forsvinne" inn på den måten......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparepengene forsvinner ikke, tvert i mot er det veldig fornuftig!

 

Du kan ta pengene utigjen når som helst du trenger de. Så det er smart å gjøre. Jeg bruker fleksilånet/rammelånet/boligkreditten som sparekonto og har aldri angret!

 

Jeg har også hytte, som koster ;-) Dette er ett smart lån. Putt alt du har av penger inn, du kan overføre videre, når du en gang trenger pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI

 

Man må ha god økonomi og nok fremstå stabil ovenfor banken.

 

Vi har ca 1,1 mill i brutto årsinntekt samt ca 2 millioner i egenkapital i boligen, dvs det er god sikkerhet for lånet.

Sikkerhet er nok veldig viktig for banken.

 

I Fokus kan kredittrammen være maks 75% av boligverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som har svart HI tidligere her, har akkurat det samme grunnlaget. Samme lønn og samme egenkapital som HI oppgir + at jeg i tillegg har en hytte uten lån og har nedbetalt studielån og har to biler uten lån. Heller ingen kredittkortlån.

 

Sikkerhet er viktig, men snakk med banken, de vil kunne si ja eller nei, men jeg ville møtt opp med lønnsslipper, selvangivelse og annen dokumentasjon på at det ikke er noe problem.

 

Det er en flott feksibel låneordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den gunstigeste typen boliglån man kan ha rent økonomisk, så lenge man bruker den rett.

Det er også en gunstig type lån om man skal pusse opp over tid, om man er i en situasjon der man stadig skal låne mer. Da har man pengene tilgjengelige.

Nå er vi ferdig med vår oppussing og har gått over til et nedbetalingslån, et anuitetslån, som nok er dyrere enn om vi bare hadde betalt ned på boligkreditten. Men vi er ikke dispiplinerte nok til å greie det. Vi har inngått avtale om anuitetslån, nedbetalingslån nå, med store avdrag. Da vi ønsker å bli kvitt gjelda raskt.

Det skal mer til å be om å hoppe over en betaling til banken, i forhold til å bare la være å betale inn en måned.

For oss funka det fint så lenge vi bare skulle ta ut (det var planlagt), men funka ikke så godt når vi skulle begynne å betale ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...