Bringebærmamma 160611 Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Parfymebruk kan være farligere for omgivelsene dine enn man har antatt tidligere. Nå slår forskere alarm. Ifølge en studie som er gjort av blant annet Norsk institutt for luftforskning, kan barn lettere utvikle astma og allergiproblemer dersom de eksponeres for det forskerne kaller flyktige organiske forbindelser. Blant slike forbindelser er parfyme blitt stemplet som en av verstingene. Rundt 400 barn ble undersøkt i forbindelse med studien. Prøver fra barnas soverom ble tatt for å sjekke nivåer at flyktige organiske forbindelser. Det viste seg at nivåene var såpass høye at de kunne øke risikoen for astma og allergiutvikling. - Farligere enn røyk I Dagens medisin skriver den pensjonert legen Aage Hegge Hansen, som selv har en datter som har store problemer med å oppholde seg i samme rom som personer som har på seg parfyme, at det kan være direkte sykdomsfremkallende for barn i eksponeringssonen. - Barn reagerer sterkt på parfymebruk. Selv har jeg en ung datter som har opplevd stor irritasjon og ømfintlighet rundt parfyme. Barn som har astma gjennom genene er spesielt utsatt, sier Hegge Hansen. Han hevder parfyme er farligere enn røyk dersom barn blir eksponert for det i store mengder. - Dersom en person har på seg mye parfyme, eller sterkt parfymert tøy, vil dette avgasse gjennom hele døgnet. Lukten vil sitte i veggene, samt befinne seg i luften og irritere luftveiene i større grad enn røyk. Bekymret Også generalsekretær i Norges astma- og allergiforbund (NAAF), Geir Endregard, uttrykker bekymring for parfymeproblematikken. - Det er et velkjent problem for oss at folk reagerer på parfyme, og problemet vokser stadig. I miljøer med mye luktstoffer kan man oppleve svimmelhet, hodepine og irritasjon. Spesielt gjelder dette mennesker med overfølsomhet mot lukt, men også allergikere og astmatikere. Hos barn med latent astma kan det nok være utløsende, men ikke avgjørende, mener han. Endregard sier heller ikke enig i Hegge Hansens påstand om at parfyme er farligere enn røyk. - Det blir for grovt å beskrive det slik. Samfunnsmessig er røyk et mye større problem enn parfyme, men for enkelte allergikere kan parfyme oppleves verre enn røyk i noe grad. Parfymestoffene kan vi faktisk gjøre noe med. Vi trenger jo ikke bruke parfyme eller bruke vaskemidler med luktstoffer. Hvem bestemte egentlig at gulvene skulle lukte furunål når vi vasket dem? Hegge Hansen som lenge har kjempet mot såkalt parfymeforurensing, kommer med lignende oppfordring: - Vi burde fjerne parfymen fra det offentlig rom, og være føre-var.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷKajaƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ2imagen Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Man får vel ikke bli helt hysterisk heller...
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Jeg anser meg ikke som hysterisk, men det har føltes helt rett å droppe parfyme med nyfødt baby i hus! Den lille ligger tett inntil oss, og luktesansen er svært god. Jeg tenker at det beste for baby må være å lukte mest mulig av bare mamma! Har derfor kuttet ut parfymert vaske- og skyllemiddel også mens gutta har vært små. Kommer sikkert til å gjøre det igjen nå. Har aldri skjønt hvorfor små babyer skal lukte som en hel blomstereng når de lukter så fantstisk godt i seg selv!
TrustNoOne (but Me) Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Jøss, og jeg som har følt meg litt "shabby" som aldri har vært flink til å bruke parfyme...Har aldri fått helt sansen for det, mens de fleste av venninnene mine bruker parfyme hver dag. Finner liksom aldri en lukt jeg virkelig liker, og syns det er plagsomt å bli forfulgt av en duft dagen lang Sist jeg brukte parfyme, var på ost-og vinkveld med jentegjengen i mai i fjor...så ingen overdose her i huset.
morromor Skrevet 24. februar 2011 #5 Skrevet 24. februar 2011 Dette overrasker meg ikke i det hele tatt. Jeg har også vert veldig skeptisk til parfyme o.l, Har selv asma og allergi og bruker veldig skjelden parfyme, bruker bodysprayen fra bodyshop om jeg skal ut, for dette er den eneste jeg ikke nyser av. Men ville aldri brukt parfyme eller hatt parfyme i rom som er i nærheten av små barn. Fikk en klem av en kamerat jeg møtte da jeg var ute på trilletur her om dagen, og etterbarberingsvannet hans satte seg skikkelig fast i ansiktet mitt og klærene mine! Blei kjempekvalm og måtte bare hive meg i dusjen og bytte klær når jeg kom hjem, så ille var det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå