Glajenta ♥ Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Vi bor på et stort boligfelt, i boligfeltet ligger en barnehage. De aller fleste barna som går i barnehagen bor i boligfeltet. Vi bor i "andre enden" av feltet, og er da av de som har lengst vei til barnehagen. Bruker vel maks 3 minutter fra vi kjører ut bilen hjemme til vi er i barnehagen. Kjører da hele veien i typisk boligområde, med fartsgrense mellom 30 og 40. Har lagt merke til at det er uendelig mange som lar barna sitte både foran og bak, uten seter og sikkerhetsbelter og i det hele tatt. Er dette virkelig normalt? Kunne aldri falt meg inn å ikke sette datteren min i setet, selv om vi bare skal til barnehagen! Hvis det er så pes å sikre barna ordentlig, hvorfor ikke kjøre hjem med bilen og gå i barnehagen og hente? Det er sikkert ikke min sak, og alt det der, men... Kan legge til at 99% av disse barna og foreldrene er etnisk norske - i den grad det har betydning.
Gjest Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Mulig at det er normalt og akseptabelt for noen, men for meg og de jeg kjenner er det ikke det. Ulykker kan skje på den korteste tur (vi ble påkjørt av en annen bil, i 30km.sone, på vei hjem fra butikken en dag og det er en kjøretur som tar 5 minutter) og jeg hadde aldri turt å la henne sitte usikret i bilen. Selv bruker jeg alltid setebelte.
mamman til to gutter Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Det er det en del som gjør her også, men for oss er det også helt uaktuelt. Vår gutt på 3,5år sitter fortsatt bakovervendt og jeg tror det er en annen av 3åringene som fortsatt gjør det samme, ellers er alle snudd fremover. Selv tar jeg på bilselen for å kjøre bilen inn i garasjen hvis vi har satt den utenfor for å ta ut varer ol, det er rett og slett så automatisk at når jeg setter meg inn i bilen, så tar jeg på selen.
Jente+Oktoberbarn Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Helt uakseptabelt i mine øyne. Jeg ville aldri funnet på å kjøre med usikrede barn i bilen, uansett hvor kort jeg skulle kjøre eller hvor lav fartsgrensen var. Man vet aldri hva som kan komme i mot, ikke alle er like lovlydige når det gjelder fart... I boligfeltet der jeg bor suser bilene avgårde i 50 selv om fartsgrensen er 30. Og dessuten kan en kollisjon i 30 gi store skader på en liten kropp som ikke er sikret.
Glajenta ♥ Skrevet 23. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2011 Takk for svar - godt jeg ikke er den eneste som synes dette er galskap! Hadde jo ikke regnet med det, men :-) Jeg blir så oppgitt og sint. Tenk om de kræsjer... Uff!
AngryBird Skrevet 23. februar 2011 #7 Skrevet 23. februar 2011 ENig med dere altså. Føler meg naken uten belte selv når bilen står rolig. Hadde snuppa i fanget engang mens vi kjørte ombord på ferje (10 meter, kansje) og det føltes heeeeeeelt feil! GÅR heller ombord neste gang om vi kommer i samma situasjonen igjen;)
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 Jeg blir like oppgitt som deg! Ser MANGE som sikrer barna dårlig i bil. For meg er det helt uaktuelt å ha med andre barn hjem fra skolen (1. trinn) dersom jeg ikke har ekstra sete i bilen. En gang spurte nabojenta (jeg og moren hennes hentet samtidig, og vi skulle begge til den samme barnehagen rett etterpå), om hun kunne sitte på med oss hjem. Jeg sa, som sant var, at jeg dessverre ikke hadde plass til ekstra sete i den bilen, så det kunne hun ikke. Da sier moren hennes, "men datteren din kan gjerne sitte på i bilen vår altså Det er bare koselig!". Så fint, tenkte jeg.. og regnet med at hun hadde ekstra sete siden hun ikke sa noe mer. Da vi kom hjem kunne datteren vår fortelle at det var såååå gøy å sitte i midten uten sete!! Jeg blir helt matt!!! En annen gang skulle datteren vår være med ei venninne på skogstur en halvtimes kjøring unna. Da fikk jeg vite i ettertid at de ikke hadde hatt seter til barna, for både sønnen og datteren hadde med seg noen. Og når de var 4 barn i baksetet så var det jo selvfølgelig ikke plass til setene..????!!!! Jeg skjønner ikke at folk tør!!
Synnøve_Solbakken Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Samme greia her. Vi er blant de veldig få som har barna bakovervendt til de er ca 4 år. Tipper de andre rister på hodet over det, mens jeg rister på hodet over barn som sitter foran ved airbag, mange barn sitter i beltestol fra de er ett år, og mange barn i beltestol/uten sete, har beltet under armen (herlig!). Hovedsakelig norske barn.
Gjest Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 Jeg er desverre ikke sjokkert. Men forferdet over at det skjer, ja det blir jeg. Man vet aldri når noe kan skje , og å ikke sikre sine kjære barn i bilen, ja det kan kun skyldes at man er mindre intellegent altså. Ærlig talt. Jeg har selv observert at venner har kjørt med spedbarn i vognbag bak i bilen, helt uten sikring, fordi de ikke ville vekke barnet når de skulle ut og kjøre. Jeg vil mye heller ha en rasende og skrikende baby resten av dagen, enn å risikere livet til babyen min bare for at jeg selv skal få ro og fred...
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 Enig, ille å se unger usikret i bil! Her er det også bakovervendt på 3-åringen. Og han er laaaaang, så den argumentasjonen duger ikke. Ser at flesteparten av ungene på småbarnsavdelinga (altså under 2 år) sitter forovervendt. Hva er det med bilsikring av barn som er så vanskelig å skjønne? Det lurer jeg på... Barn skal alltid sikres (også på korte turer) og de skal sitte bakovervendt til de er 4 år. Vi vet da dette??
Gjest Filifjonka Skrevet 24. februar 2011 #12 Skrevet 24. februar 2011 Jeg har også sett dette i den tiden jeg hadde barn i barnehagen, og det var også norske nordmenn fra Norge som gjorde det slik. Så sånn sett kan man vel si at det er "normalt" - i betydningen det er mange som gjør det. Uansett syns jeg det er helt forkastelig. En ting er kjøreturen der og da. Noe annet, som i høyeste grad gjaldt for mine barn, var signaleffekten. "Det er ikke så farlig maed bilbelte på korte turer" er ikke det jeg ønsker å lære mine barn. Min eldste ble en gang kjørt på SFO av en annen mor. Hun hadde stappet fem barn inn i baksetet på en liten golf og kjørt dem uten belter. I årevis etterpå slet vi med å få barnet til å akseptere å bruke belte. Argumentet var "Mammaen til NN sier at det ikke er så farlig på så korte turer!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå