Gå til innhold

Hva velger dere? 80 eller 100%


sk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi gjorde litt matematikk på det hele og fant ut at vi tapte ca 13000 på å ta 80% fremfor å ta 100% utbetaling. Så vi blir antagelig å ta 100% utbetalt også tar jeg heller ubetalt permisjon frem til barnehagestart. :) Da kommer jo de 13000 vi sparte til å dekke litt av det ubetalte i det minste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 100%. Sper jo på med ferie både i år og neste år, så "permisjonen" blir jo ganske lang uten 80%. Så det bør passe ganske bra med barnehageoppstart.

 

Dessuten så er det jo anbefalt å ta 100% og heller ta ulønnet permisjon et par måneder fremor å velge 80%, da man taper penger på sistnevnte løsning.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ta 100. Tok det sist også. Da hadde jeg 5 uker ferie midt i, og så tok jeg ca 2,5 ulønnet perm (eller var vel teknisk sett arbeidsledig) før jeg startet å jobbe igjen og Vesla begynte i bhg. Pappan tok da 10 uker mens hun hadde de første månedene i bhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 56 u med 80% lønn, prioriterer mer tid med baby, ift 100% lønn i 10 uker mindre. Utgjør vel kr 20-25000,- for min del...

 

Vær obs på at å ta ulønnet perm også innebære null og niks krav på sykepenger, dagpenger osv i denne ulønnede permisjonstiden dere velger. Som regel går det jo greit, men man vet jo aldri. Blir du feks alvorlig syk, havner i en bilulykke, baby blir syk, el, så kan jo det bli ganske så kritisk for familieøkonomien! Dette i forhold til et kalkulert "tap" på 5-10-15.000,- kroner" disse 10 ekstra ukene man får i 80% utbetalingsperioden. Jeg føler iallefall at det er greit å ha kontroll på akkurat den situasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det 80 % lønn, så jeg kan være hjemme lengst mulig, og helt til tulla begynner i barnehage i august 2012! Jeg tjener over 6G, men har en super arb. giver. som betaler meg mellomlegget fra 6G og opp til min årslønn, så jeg kommer greit utav det lønnsmessig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mor sin del vil det nok alltid "lønne seg" å ta 80% om man er hjemme hele permisjonen 36 (35) eller 46 (45) uker og pappaen kun tar ut sin fedrekvote. Det er først og fremst pappaens 10 (12) uker som gjør at 100% gir mer utbetalt enn 80%. Desto mer pappaen tjener desto mer lønnsomt blir regnestykket (såfremst man ikke ligger rundt toppskatt-grensen og mer lønn blir spist opp av mer skatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble feil dette, riktig skal være:

 

For mor sin del vil det nok alltid "lønne seg" å ta 80% om man er hjemme hele permisjonen 46 (45) uker og pappaen kun tar ut sin fedrekvote. Det er først og fremst pappaens 10 (12) uker som gjør at 100% gir mer utbetalt enn 80%. Desto mer pappaen tjener desto mer lønnsomt blir regnestykket (såfremst man ikke ligger rundt toppskatt-grensen og mer lønn blir spist opp av mer skatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg regner på det for min del så tror jeg at jeg velger 80 % i 57 uker. når jeg ser på skattetabellen min gir jo dette ett mye mindre trekk i skatt og så trekker jeg fra utgiftene til bensin til og fra jobb så blir ikke regnestykket så ille for min del.... når pappan skal være hjemme i 12 uker så må jeg ut i jobb igjen i begynnelsen av mars hvis vi tok ut 100% og det er aaaalt for tidlig synes jeg!! Hjemmetid med babyen er gull verd!!! hvis jeg skulle spart inn 10 ukers perm uten lønn ville det bli en del mer enn det jeg "taper" på 80%....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du allikevel tar permisjon uten lønn etterpå er det jo minst like greit å ta 80%. Vi kommert til å velge 80% og kommer ikke til å tape så mye på det. Nesten ingenting faktisk. Og siden jeg skal bli hjemme hvertfall 2-3.mnd etter sv.sk.permisjonen så er det mye bedre med 80%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tar 100% permisjon. Går i en lav stilling, og de fleste vaktene går på helg (+ekstravakter), så har muligheten til å vere ganske mye hjemme selv etter endt permisjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok ut 100% sist - meningen var å spare opp litt sånn at jeg kunne ta to mnd ekstra permisjon da jeg var ferdig. Det greide jeg ikke, og fikk ikke råd til å ta noen ekstra permisjon! Angret som en hund.

 

Tar 80% denne gangen, jeg bryr meg ikke om pengene, hadde nok brukt dem opp på whatnot likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar ut 80% siden jeg blir 100% alene.

 

tror jeg ikke taper noe på det egentlig (brukte en nettkalkulator som tilsa nesten null forskjell). så jeg prioriterer og være hjemme med tøtta mi når hun kommer, enn kanskje noen kroner ekstra i måneden som må spares slik at jeg kan leve på ubetalt permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonspapirene er endelig levert etter altfor mye fram og tilbake. Situasjonen vår er litt spesiell, da far ikke har flyttet til Norge enda. Vi var veldig klar på at vi ønsket å tilbringe mest mulig tid sammen med prinsessa og med 100% og hans 10 uker, måtte jeg begynt å jobbe igjen i mars måned. Dette synes jeg var altfor tidlig. Jobber som lærer, så jeg kan ikke ta ut ferie for neste år. Iom at far ikke har opparbeidet seg rett til fedrekvote, så søkte vi likevel om 100% over 46 uker. Forhåpentligvis overføres hans 10 uker til meg, og jeg har da permisjon ut mai måned. De få resterende ukene før sommerferien neste år, tar mest sannsynlig far ut i ulønnet permisjon. Om dette ikke går i orden, søker vi på nytt med 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 56 uker permisjon, og sper på med ferie. Ingen av oss har hatt ferie i år, så vi regner med å ha 3 uker sammen, og 2 uker hver for seg. Det blir 7 uker ekstra. I tillegg har vi jo ferie neste år også, hvis vi tar samme løsningen da så blir det 70 uker permisjon og ferie til sammen.

Vi kunne nok tjent ca 10.000kr mer ved å ta 100% lønn og det resterende ulønnet. Men jeg tar ikke sjansen på å miste noen trygderettigheter, det har jeg slettes ikke råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sist: 100% lønn. Sparte mange tusen på det, og de brukte vi slik at jeg kunne ta ut 1 mnd ulønnet permisjon i tillegg! Supersmart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar 56 uker. Taper ca 10 000, men det får så være.

Det vi IKKE har råd til er å sitte uten ei krone hvis noe skulle skje i en ulønnet perm! Man mister alle rettigheter, ikke glem det.

 

Men nå var det dette som passet best for oss, og det er jeg glad for:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å ta ut 100%. Sper på med ferie (er sykemeldt nå så får overført mine 5 ferieuker til neste år så har da 10 uker ferie neste år). Så da har jeg permisjon i mine uker + 5 uker ferie før pappaen tar ut sine 12 uker mens jeg jobber og så tar jeg ut 5 uker ferie igjen. Da får snuppa være hjemme til hun er 1 år gammel og begynner på bhg i begynnelsen av bhg året. Synes det er veldig praktisk men er jo litt skummelt at en mister alle trygderettighetene sine. Lurer på hvorfor d er sånn egentlig!?? Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...