Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 23. februar 2011 #1 Skrevet 23. februar 2011 Har fortiden hatt en del kynnere, tror jeg.. Er gravid med nr 2, og var ikke plagt med dette med førstemann. Er 19+4 på vei Har menssmerter av og til, og magen blir hard.. Det er ikke direkte smertefult, men veldig ubehagelig! kommer somregel etter jeg har gjort husarbeid eller andre aktive ting. Har også begynt å få vondt i korsryggen og i lysken på høyre side. Skal til legen på mandag, og vurderer om jeg skal begynne i jobb igjen eller ikke.. Har vært sykemeldt pga kvalme siden 10. Des. Har en veldig ubehagelig sjef på jobb, så det frister ikke å komme tilbake på jobb før fødsel.... Hva kan jeg gjøre? Burde jeg forklare legen at jeg ikke vil tilbake på jobb? Det høres nok fælt ut, men jeg ønsker å håper på å bli sykemeldt ut svangerskapet... orker ikke presse meg på jobb når jeg har en slik arbeidsplass.... :(
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 23. februar 2011 #2 Skrevet 23. februar 2011 Kynnere i seg selv er jo ikke grunn til sykemelding hvis de ikke er veldig uttalte/hyppige, forverres mye ved å være på jobb eller gir fare for å føde for tidlig. Avhengig av hva du jobber med også. Du må nesten bare diskutere det med legen din. Uansett plikter sjefen din å tilrettelegge. Du kan jo f.eks jobbe redusert stilling og fastlegen din kan skrive på sykemeldingen hvordan du skal jobbe, hva du ikke skal gjøre etc. Jeg har vært mye plaget med bekkenet og kynnere i dette svangerskapet, men synes det hadde blitt lenge å skulle være helt sykemeldt i hele svangerskapet. Var det sist, og det er heller ikke kjekt. Denne gangen har jeg jobbet 50-60% siden uke 9 og det har gått fint. Er nå i uke 33 og blir vel 100% sykemeldt fra neste uke. Men kommer som sagt an på hva slags type jobb du har og hvor uttalte kynnerene er. Lykke til!
bokormamma Skrevet 23. februar 2011 #3 Skrevet 23. februar 2011 Ville definitivt lagt skjul på at jeg ønsket en sykemelding i alle fall. Jeg har hatt mye kynnere i dette og forrige svangerskap og ble sykemeldt delvis pga kynnere, delvis bekken og hjerteproblemer cirka halvveis denne gangen. Men nå er det bekkenet som er hovedproblemet mitt, rent sykemeldingsmessig. Samtidig fikk jeg på undersøkelse på sykehuset beskjed om at så mye kynnere som jeg har, sammenholdt med at dette svangerskapet kom tett på det forrige og med hjerteproblemene mine, kan føre til prematurfødsel, og det vil jeg ikke ha. Så her sitter jeg, med beina høyt og kjeder vettet av meg:-/ Gjør en helhetsvurdering av svangerskapet ditt, for kynnere alene er nok litt ambisiøst å søke en full sykemelding på;-)
Billie Jean Skrevet 23. februar 2011 #4 Skrevet 23. februar 2011 Ser ut som du leter etter grunner til å bli videre sykmeldt? For å være helt ærlig synes jeg ikke det er særlig god arbeidsmoral å tenke på den måten... Men jeg vet jo ikke hvor ille du synes jobben din er. Det jeg vet er at du har rett på å få tilrettelagt arbeidsplassen ut fra din helsetilstand som gravid. Så dersom du har endel kynnere (det er forresten ikke farlig så lenge de ikke er smertefulle;) kan dere diskutere hvordan du kan jobbe så du får muligheter for hvile/roligere oppgaver o.l. Lykke til!
Nagilimia Skrevet 23. februar 2011 #5 Skrevet 23. februar 2011 Limer inn et innlegg jeg skrev tidligere om svangerskapspenger, for hadde jeg vært deg hadde jeg heller spurt legen om å fylle ut et slik tilrettelegingsskjema: Jeg har fått svangerskapspenger fordi jobben ikke kan legge til rette for meg. Jeg får kynnere av å gå mye. Jeg er lærer og som rektor sa: vi er en liten skole og driver med undervisning. Hvis du skal slutte å undervise, så må jeg sette inn vikar. Jeg har derfor ikke penger til å betale 2 stk. Han krysset derfor av krysset. "kan ikke tilrettelegge". Jeg sender dermed inn skjemaet og får svangerskapspenger og ikke sykepenger. Det er blitt mer fokus på at gravide ikke er syke, men gravide. Jeg ville gått for svangerskapspenger siden din jordmor foreslår dette. Min jordmor skrev slik: ... er vel 28 uker gravid og plaget med mye kynnere. Kynnere kan føre til premature rier og det er derfor viktig at dette taes hensyn til. ... vil derfor ha behov for tilrettelegging på arbeidsplassen. Dersom tilrettelegging ikke er mulig, foreslår jeg at ... går ned til 80% stilling og får 20% svangerskapspenger. Jeg viste at min arbeidsgiver ikke kom til å tilrettelegge. Min jordmor er også veldig opptatt av at hvis kynnerene roer seg må jeg ringe slik at jeg kan jobbe enda mindre. Fordelen med svangerskapspenger er at det ikke går utover sykepengeperioden på 1 år. Ei venninne får svangerskapspenger fordi hun ikke sover pga tanker mye ansvar hun ikke føler hun klarer nå som hun er gravid. Hun er blitt fritatt ansvaret, men jobber fortsatt litt. Det er satt inn en annen i hennes lederstilling og hun har fått andre oppgaver. Hun får da svangerskapspenger for mellomværende mellom nåværende stilling og tidligere lederstilling. Svangerskapspenger er også hvis du ikke kan være i jobb og det blir satt inn vikar, fordi arbeidsplassen ikke kan legge tilrette. Meget mange henger seg veldig opp i at det skal være DIREKTE fare for fosteret, men ikke INDIREKTE fare for fosteret. Dette er det jordmor/lege som sier noe om. Det er ikke NAV sin kompetanse og vurdere dette, men jordmor/lege sin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå