Gå til innhold

Flere i uke 37/38 hvor hodet fortsatt ikke er festet?


mama73 m/tre søte små

Anbefalte innlegg

Jeg er andregangsfødende, og vet at dette er helt normalt for oss som har født før. Er i uke 38 i morgen, og på mandag var hodet fortsatt ikke festet og sto forholdsvis langt oppe i bekkenet. Jordmor sa at det ikke trengte å være noen indikasjon på at fødsel var langt fram i tid, da hodet ofte ikke fester seg på flergangsfødende.

MEN, hva gjør jeg hvis vannet går? Skal man da ligge flatt ut og ringe ambulanse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38+6 idag og hodet ikke festet! JM sier at man ikke trenger å legge seg ned mens min fastlege sier jeg bør gjøre det... blir litt forvirret ja!

Sjansen for at navlestrengen faller frem er visst svært liten men det er jo en liten risiko. Tenker jeg legger meg ned dersom jeg er hjemme - gidder ikke legge meg ned i butikken liksom... - bare komme seg kjem og ringe føden ta tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, er uke 38+4 og hodet har ikke festet seg (førstegangsfødende). Hodet ligger visst ganske langt opp, men bedre enn forrige uke da han lå i seteleie (og hadde gjort dette i nesten 3 uker før han snudde seg av egen vilje natten før de skulle prøve å snu han manuelt på sykehuset!). Har også fått beskjed om å kontakte JM/fødeavdelingen så snart vannet har gått så de får sjekket meg + baby, men ingen garanti for at jeg får bli inne på sykehuset hvis alt er OK. Det at jeg må ringe er mest pga av faren for navlestrengen til å komme før hodet ned i pelvis så de må sjekke dette... Også, hvis vannet går og babyen snur seg istedenfor å bevege seg nedover kan risk'en være at han/hun har snudd seg til siden og da må en ha KS visstnok... så viktig at de får sjekket dette.

 

Spennende tider! Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha lagt meg ned og ringt ambulanse. Navnlestrengen kan dette ut/komme i klem. Den gjør det sikkert ikke, men greit å ikke ta sjanser tenker jeg. Jeg hadde seteleie sist og fikk beskjed om å legge meg ned om vannet gikk.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også andregangsfødende, og var hos jm i går fikk beskjed om at hodet ikke var festet og litt høyt oppe og bevegelig.. så det jeg fikk beskjed om da hvis vannet går var å legge meg ned og ringe på føden, si hvordan hodet var på siste kontroll, for det som kan skje er at navlestrengen kan komme i klem mellom hodet og åpningen om du skjønner.. jeg er i uke 39 selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i veke 39 her og. Og har vert på UL for å sjekke kva vei babyen ligger. Og den ligger rett vei og hovudet er relativt godt festa. Så da kan eg berre slappe av om vatnet skal gå. Men, tviler på at det skjer med det første nei. Like greit. Hadde ikkje klart ein vanleg fødsel i dag pga ganske godt forkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er andregangsfødende og spurte jm om dette med hva man skal gjøre om vannet går og hodet ikke er festet,hun sa det var ikke nødvendig å legge seg ned å ringe ambulanse for det var noe jordmødrene var opplert med før i tiden,det er gammelt å de er begynnt å gå bort i fra dette da de ikke ser noe problem med at man kommer inn selv om vannet har gått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 2. gangsfødende, og har termin om 20 dg. Baby har ikke engang snudd seg her igården, han turner rundt der inne, og er hver gang lege sjekker, i seteleie - sukk - skal på ul den 28/2, så jeg håper han snur seg i løpet av helgen! 1 jenta snudde seg 4 dager før termin, så jeg fortviler ikke over setefødsel riktig ennå, men kjenner at jeg vil ha inn en dato for potensielt ks til mandag ja, hvis han ikke har snudd seg /venter stor gutt)... Har visst alfor stor plass i "magen min" jeg.... babyene snur seg visst ikke i u 3/34 som er normalt, hvis de ikke merker at det begynner å trangt om plassen....

 

Ellers har jeg fått utrykkelig beskjed om å legge meg rett ned, uansett hvor jeg er, og ringe 113 hvis vannet går - av samme grunn som andre her inne skriver, navlestreng rundt halsen osv... mange har jo også "morkake" som ligger ligg ugreit til ift at baby er i sete, så av den grunn legger jeg meg heller ned, og er på den sikkre siden, ift å kjøre på sykehuset selv, og risikere at en frisk baby inne i magen, kan få en eller annen skade pga "mammas heltemot"...

 

Krysser fingrene for at babyene våre tar til "vettet" he he, og snur seg asap! Lykke til jenter!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er og andregangs, 37+6, hodet ikke festet. spurte JM om dette for et par dager siden også, om jeg må legge meg ned om vannet går. Hun sa at dette er gammel kunnskap som de sluttet å praktisere for 15 år siden. det var jo de tider man trodde at jorda var flat og :P hehe. Men hun sa at man bør ringe føden uansett :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...