Gå til innhold

Noen som kan litt om salg, arv o.s.v.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da bestefaren til min samboer døde, overtok min svigerfar og hans bror huset hans. Det er et stort hus.

Vart bestemt at min svigerfar og hans familie skulle bruke første etasjen. Broren og hans kone andre etasjen. De (broren) flyttet senere inn permanent, mens svigerfar har brukt huset som feriehus.

Broren fikk slag for noen år siden, og nå skal de flytte fra huset. De har nå tilbudt svigerfar å kjøpe deres del. Noe familien vil. Gammel takst på huset er umder 300 000,. Nå vil de taksere det på nytt. Den nye taksten kommer nok på nærmere 2 mill.

Svigerfar verken kan eller vil betale så mye. Det er heller ikke skrevet at de har hatt en etasje hver.

Noen som kan reglene for dette? Kan hun selge "sin" etasje foreksempel? Er jo samme inngang... Eller kan hun kreve å selge huset til takst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står de oppførst som deleiere begge to? I såfall må din svigerfar kjøpe resten av de 50% som eies av hans bror til nåværende takst... Men da skal det takseres kun den delen som skal selges eller hele huset skal deles i to =)

Man kan jo ikke forvente av bror til svigerfar skal finne seg et annet sted å bo for 300 000kr????

Står broren som eier alene, kan han egentlig kreve hele summen av din svigerfar, men for å bevare familieforholdene burde de jo gå med på halvparten av full takst...

Skrevet

Det er rett at det skal ny takst til nåværende pris.

Svigerfaren din må da betale sin bror 50% av takst om han vil kjøpe hele huset.

Kan eller vil han ikke det kan hans bror kreve salg av boligen.

Skrevet

Er i utgangspunktet et feriehus. De har "pusset" opp andre etasjen, men alt må ordnes. (dårlig arbeid)

Broren skal på pleiehjem. Min svigerfar vil gjerne kjøpe hele huset, men har ikke mulighet til å ut med 1 mill. Fryktelig trist at de eventuelt må selge hele huset.

Skrevet

Når de eier det sammen kan hver av dem kreve det lakt ut for salg på det åpne markedet om de ikke blir enige. Om de faktisk eier hver sin etasje, ikke bare har avtalt at de bruker den, kan de legge ut sin etasje for salg.

Hun kan ikke kreve å selge huset til takst, men hun kan kreve at det legges ut på det åpne markedet der din svigerfar selvfølgelig også kan legge inn bud, eller de kan bli enige om en sum som begge kan godta. En ny takst er da et godt utgangspunkt.

Å bruke gammel takst på huset er helt urimlig. Da ville din svigerfar få hele verdiøkningen på huset, både på sin egen og brorens del av arven.

Skrevet

Problemet er at de ikke har det skriftelig at de har hatt hver sin etasje. Går nok for minst 2 mill. om det blir lagt ut for salg..

Dessverre har ikke broren til min svigerfar så mye han skal ha sagt (har fått slag) så er konen hans som styrer dette. Og hun bryr seg fint lite om huset...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...