Gå til innhold

Katte spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 2 katter og for 2 uker siden bestilte eg kattemat men så har jeg kontaktet dyrebutikken og der vart det glemt og måtte vente 1 uke til. Ringte i dag og og dei beklaga at det vart glemt no og. Det har ført til at jeg måtte på butikken og kjøpe kattefor på lørdag og i dag driter katta bløtt med blod. Kva gjør jeg ? Kan katten reagere med detta ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres skummelt ut! Aldri hørt at katter kan reagere slik på fôr. Ring en veterinær og hør med dem.

Skrevet

Den ene katten vår kaster opp blod hvis hun ikke får spesialfôr. Så, ja, de kan reagere på fôret, men det er ikke nødvendigvis irreversibelt.

Dyrlegen sa til oss at hun måtte få spesialfôr for leversyke katter, men det måtte bestilles og var kjempedyrt. Det ville ha blitt for mye styr å forsøke å kontrollere at den ene katten spiser det ene fôret og den andre katten det andre fôret, så vi måtte dessuten ha betalt dobbelt opp. Vi endte med å kjøpe Royal Canin 27, spesiallaget for innekatter over 10 år. Og da sluttet hun å kaste opp nesten med en gang.

Poenget med denne anekdoten var egentlig: trenger du virkelig å bestille fra dyrlegen, kanskje det holder med noe du kan kjøpe i dyrebutikk? Det er uansett mye bedre enn hva du får på vanlig matbutikk. Og husk at katter ikke skal ha tunfisk, selv om de veldig gjerne vil :)

Skrevet

Hvorfor skal de ikke ha tunfisk??? Moren min gir katta tunfisk i gele hver morgen, og det gjorde oppdretteren de kjøpte katta av også.

Skrevet

19:13 igjen - selvfølgelig lurt å høre med dyrlegen, også! Kan jo hende at katten faktisk er syk, og det trenger heller ikke å ha noe med maten å gjøre. Det bare sitter litt langt inne å si det, iom at vi sist betalte 1350,- (i vanlig kontortid) for å ta ett blodprøveglass og diagnose "lett forhøyede leververdier", dvs "jeg vet ikke hva som feiler katten deres".

Skrevet

Sikker på at det er foret da? Utekatter, eller kun ikke? Har kun opplevd det med blod i avføring en gang, og da viste det seg å være fordi naboer hadde lagt ut noe gift. Den kattungen fikk ikke lange levetida før den måtte avlives, enda vi fikk medisiner og prøvde så godt vi klarte å redde den. :(

Skrevet

Jeg bruker Royal canin nakenkattfor svings. Jeg stoler ikkje på butikk for men måtte ha mat til katten. Katten som har plagene er i hundre leiker hopper og herjer. Ser ikkje sjuk ut men er redd for at butikk foret kan føre til noe sjukdom ?

HI

Skrevet

Tunfisk inneholder for mye salt, da kan pusen få nyrestein/-svikt.

Nå er det jo ikke sånn at får de en liten smak, så blir de syke. Det er bl.a. avhengig av alder på katten og selvfølgelig hvor mye tunfisk det er snakk om, om det er hovedkost eller ikke. Og noen katter er kanskje mer disponert for nyresykdom enn andre. Men dermed er det best å være på den sikre siden. De har mye bedre av ordentlig fôr fra dyrebutikken. Da holder de seg, i gjennomsnitt, friske og raske mye lengre.

Skrevet

Selfølgelig kan katten vere sjuk. Det er innekatt. Det passer så utmerket med butikkforet og dager. Utgifter til dyrlege er ein bagatel for meg. Har mistet 2 nakenkatter FIP sjuka. Så har svid av 30 000 kr på det.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...