Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 I seks år har vi prøvd å si at det ikke er ok å servere sjokoladekake til middag (de må gjerne gi det til dessert), og at sukkerholdig drikke og smågodt ikke hører hjemme i hverdagen til små barn. I helgen sov barna på 5 og 6 år over hos dem. Vi leverte kl 18 på lørdag, og hentet kl 11 på søndag formiddag. Først klaget svigermor over at eldstemann hadde vært så vanskelig å legge. Så kom hun selv fram til at det kunne ha en sammenheng med at han hadde fått to glass cola rett før leggetid. Deretter sier de stolt at ungene hadde spist masse vafler til frokost, servert med cola, selvfølgelig. I løpet av den korte tiden de var der hadde barna satt til livs 1,5 liter cola. Jeg er ikke hysterisk, og ville ikke reagert om de hadde fått en vaffel til søndagsfrokosten etter at de hadde spist en skive, men hvem i granskauen drikker cola til frokost? Jeg jobber med ernæring selv, men disse menneskene vet jeg rett og slett ikke hvordan jeg skal nå frem til. Det virker som om de mener det er snilt å gi ungene så mye usunn mat. *sukk*
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 La nå besteforelder få skjemme bort ungene, da. Dersom dette ikke er noe som skjer hver helg, ser jeg virkelig ikke problemet. En gang i blant skader ikke. Det er jo din svigermor som sliter, siden ungen var vanskelig å legge.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Det skjer ikke hver helg, men i perioder har de passet barna en ettermiddag i uken, og satt dem på sukkerrush. Det er supersnilt av dem å stille opp som barnevakt, men det går på respekt for oss foreldre også, og grensene vi setter. Som sagt må de gjerne gi noe søtt til dessert eller etter at de har spist noe "ordentlig". Barna storkoser seg forresten hos farmor og farfar uansett. De drar dit fordi de vil besøke besteforeldrene sine, ikke for å få snop. Skal de skjemme dem bort, er det bedre om de gir dem oppmerksomhet og tid. Tar dem med ut på turer, leser eventyr, gjør ting sammen etc.Sukker er uansett ikke en luksusvare lenger, og det er vel få barn i Norge som lider av sukkermangel. Det føles som de prøver å kjøpe seg popularitet, og de forstår rett og slett ikke at det ikke er nødvendig. Barna er kjempeglade i dem, snop og cola eller ikke. Det er heller ikke bare de som sliter. Eldste har problemer med magen, og får ganske sterke smerter utover dagen dersom han ikke får skikkelig mat. Dette vet han selvfølgelig selv, men fristelsene kan bli for store for en 6åring
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 hei,. jeg har en mormor som holder på slik med ungen min. jeg nekter hun plent å ha ungen på besøk når hun gir ungen alt med sukker,. ungen er med oss dit. men ikke noe mer,. dette fordi ungen kunn er 2 år og hun har gitt ungen så mye med sukker av kaker og godis. med engang vi snur ryggen.. her er ikke overnatting et tema. forklar dem at dem ikke må gi så mye sukker til ungen.. sett foten ned og si klart ifra,.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Vi har sagt fra utallige ganger. Jeg angrer på at jeg ikke sa noe i helgen, men jeg ble rett og slett helt satt ut. Er fortsatt helt rystet av at noen kan komme på å servere cola til frokost. Det er kanskje jeg som er rar, men er dette et vanlig innslag på norske frokostbord? Brus til frokost ville aldri falt meg inn. Hadde dette vært en engangshendelse hadde jeg nok irritert meg, men ikke nok til å skrive et innlegg her. Men slik som de driver på og stapper sukker inn i barna og fullstendig overser det vi sier, er det blitt et problem. Jeg er evig takknemmelig for at barna har besteforeldre i nærheten (mine foreldre bor 6 timer unna), og for at de har et godt forhold, men synes de kunne respektert meg og min mann nok til å i alle fall gi noe sunt innimellom. Du har nok rett i at vi må si fra igjen, og denne gangen tror jeg jeg må gjøre det selv (på en høflig måte, selvfølgelig). De har aldri hørt på sin sønn når han har sagt noe, kanskje de er villige til å høre på meg.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Moren min er også slik, skjemmer bort ungen min med is og snop, ja tilogmed en skvett kaffe med sukketter i siden ungen min liker det. Og hun koser seg sånn når hun får lov til å skjemme han bort, så jeg sier stort sett ikke noe på det, det er jo ikke hver dag det er snakk om. Du får varsle fra om at de ikke får drive på sånn, og hjelper ikke det så får du enten svelge det eller så kan de ikke ha ungene på besøk. Du finner nok ut av det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Du har helt rett, vi finner nok ut av det. Vi har hatt det slik i seks år, som sagt, så det funker nok videre også. Jeg merker at det begrenser antall besøk dit, men jeg vil egentlig ikke at det skal komme i veien for forholdet mellom besteforeldrene og barnebarna. Skulle bare ønske de kunne begrense seg _litt_, om så bare av respekt for oss.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 jeg hadde pent sagt til dem at skal dem passe ungene må dem kutte ut sukker. ungene har ikke noe godt av det. jeg hadde ikke tillatt et glass cola. for mormoren min skjønner ikke hva et glass betyr. hun kan da gi ungen en hel flaske og mer om hun har muligheten. er det ingen tanter, venner av dere, eller andre som kan passe ungen istede. kansje det hadde hvert sunt for svigers å sett ungene spise frukt eller noe. gutten vår på 2 han spiser utrolig mye frukt og han er tilogmed litt frekk og tar frukt når vi er borte uten å spørre. men syns ikke det gjør noe. er frukt. gjelder ikke noe annet så.... du kan ta det med dem nå i ettertid det som skjedde i helgen. kansje du har hørt mer fra ungene dine om hvordan ho er. ta det på en rolig måte så går det nok bra. forklar rolig at det er du og din mann som bestemmer og at dere ikke vil gi ungene for mye sukker,. dette fordi de blir hypre og får ikke sove så lett. jeg har valgt å ikke la min mormor passe ungen vår. vi har en baby også. hun får ikke røre denne ungen om jeg og faren ikke er tilstede. dette fordi hun ga eldste ungen vår sjokolade når han var 5 måneder gammel. yngste er nå 4.5 måneder.. vi har valgt å flytte nå lengre vekk og nærmere min mor. min mor vet at sukker ikke er bra. hun erfarte min mormor med sukker på meg når jeg var liten. be svigers til dere på kaffe. sett dere rolig ned i sofaen og prat. fortell hvordan dere ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Det er det som er så rart; på lørdager pleier vi å sette frem oppskåret frukt og bær sammen med godteriet. Det går mye mer frukt og bær enn snop. Dette vet de, men det virker som de har en inngrodd oppfatning av at sukkerholdige varer er best uansett, og at det er dette barna ønsker. Vi har til og med sendt med frukt og bær på overnattinger, men de velger å ikke sette det fram, og synes synd på barna som får slikt hjemme. Da vi begynte med tilvenning til fast kost på eldstemann gikk det veldig treigt. Det han til slutt spiste var hjemmelaget pastasaus. Da jeg fortalte dette til svigermor syntes hun skikkelig synd på gutten som måtte spise slik mat, og ba meg gi ham hveteboller i stedet. Jeg tror rett og slett ikke det er mye håp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå