Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Diskusjon med mannen min... Svigerfar tar seg minst en øl hver kveld, ofte 3-4. Jeg mener han er alkoholiker, mannen min påstår at så lenge han ikke skjuler det, ikke drikker seg beruset og KAN avstå fra å drikke om det er noe spesielt er han ikke alkis. Han plager jo ingen og er en gammel mann (75+), så for all del, han må bare drikke - jeg bare synest det er travelt at HVER gang vi er på besøk skal det øl på bordet. Ikke bryr han seg om ungene er oppe heller. (Jeg er ikke hard motstander av at barn ikke skal se voksne ta seg ett glass - men HVER gang vi er der synest jeg er unødvendig!)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Nei, man er ikke alkoholiker om man drikker noen øl eller vin hver dag. Det er den dagen man ikke klarer å avstå fra å drikke, når man drikker i smug, når man lyver om drikkingen og unngår jobb og/eller sosiale settinger (der det ikke serveres alkohol) mm at man kan bli klassifiset som alkoholiker. Jeg vil ikke si at din svigerfar er det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Man er alkoholiker når man drikker såpass mye at det går ut over økonomi, familieliv, arbeidslivet osv. Når man ikke klarer å la være å drikke alkohol, selv om man ikke burde... FOr noen er det en øl om dagen for andre er det langt mer... Og for de som allerede har ett alkoholproblem, vel så er de alkoholikere selv om de er tørlagte..for en øl kan være nok for å få de tilbake til sine uvaner... http://www.alfavest.no/index.php?option=com_content&task=view&id=52&Itemid=65 På denne linken kan du teste deg selv.... =) og da også samboeren... lykke til.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Støtter 15:00, nei man er ikke det, har selv foreldre som ER alkohollikere og de klarer ikke avstå, avhengigheten, den høres det ikke ut som din svigerfar er det ut fra det du skriver.. Til info drikker min svigerfar det samme, og har gjort det i over 40år hva jeg har blitt fortalt, han er en oppegående mann, tidligere lektor ved gymnas. Forresten vi deler også ofte en øl til middag, selv på hverdager, er ikke brus eller saft drikkere, så skal vi ikke noe på kvelden deler vi en øl med god samvittighet..
Kyllingbein Skrevet 22. februar 2011 #6 Skrevet 22. februar 2011 Han er nok ingen alkoholiker for disse har jo da en tvangslidelse som gjør at de MÅ drikke. Den defineres også ved at det finnes ukontrollert bruk av alkohol. Hvis han kan avstå når det er noe så faller han ikke under denne definisjonen. Han er nok en alkohol - liker. Som er glad i øl- Han er 75 år og skader ingen. Heller ikke barna dine, selv om jeg til en grad kan forstå frustrasjonen din.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 16.01 Min eksmann pleide å si det samme.... er ikke avhengighet, bare en øl har ingenting med alkoholisme å gjøre osv osv. Men de som drikker i smug, viser ikke det til de nærmeste... (som for alt vi vet svigerfar i hovedinnlegget gjør..??.. ikke lett for hi å si for sikkert hva han gjør/ikke gjør) Uansett, min eksmann som også er en oppegående mann, med høy utdanning... vel han forsøkte å avfeie alle mine mistanker på hans alkoholintak. Det var da jeg satte hard mot hard at han måtte gi slaget tapt, fordi .... vel.... han KLARTE ikke å la være... altså min erfaring... man vet ikke dette her før man oppriktig førsøker å la være å drikke alkohol uten hell. Lang historie kort.... jeg klarte ikke å være gift med alkoholiker... selv om jeg ga det mange sjanser.... og prøvde virkelig å være en god kone i gode og onde dager... men alkoholen tok knekken på forholdet, og jeg dro min vei med mine barn, som han pr idag ikke har noe samvær med da han ikke klarer å være edru nok (han blåste før og etter samvær, men har da ikke bestått denne testen på alt for lang tid...) til å se barna.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #8 Skrevet 22. februar 2011 Detta er starten på alkoholiker. Har 5 alkoholikere i familien. Det starter med slik som detta 2 til 3 også er det ein vane og litt for lite så småøker det. Når ein har bikka over må ein rekne med at ølboksen er der ikkje øl men sprit og øl. eller det kan vere sprit og brus i den. Det går utover økonomien men da kan det vere forseint. Dei veit om smuthul.
Tante Blås Squaw Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 En voksen kar som oppfører seg greit og ikke har den daglige omsorgen for unger må få lov til å drikke ølen sin i fred, uten at yngre slektninger skal bli overnervøse. Som du skriver; han plager jo ingen.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #10 Skrevet 22. februar 2011 Å påstå at en mann som drikker øl 365 dager i året ikke er en alkoholiker, er vel å være vel naiv? For meg teller det ikke at han ikke plager noen, det var mye alkohol! Jeg hadde tenkt det samme om en yngre person, syns altså heller ikke at alder er relevant.
Tante Blås Squaw Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 Alder er jævlig relevant. Mannen må da få velge sjæl hva han bedriver i sine siste år?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #12 Skrevet 22. februar 2011 Klart det, men da tåler han sikkert å komme innunder kategorien alkoholikere også. Dét hadde garantert skjedd hvis han hadde blitt innlagt på sykehus og ble spurt etter alkoholkonsum - det hadde vistes på leverprøvene også...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #13 Skrevet 22. februar 2011 det finnes mange forskjellige typer alkoholikere. jeg mener at man er det ikke hvis man drikker men hvis man ikke kan la være..
Moonfreckle Skrevet 22. februar 2011 #14 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er hundre prosent enig med indianerjenta! Mannen plager ingen og må da få lov å kose seg med sine få øl om dagen. Forøvrig henger jeg meg litt opp i at du synes det er TRAVELT at det stadig er øl på bordet. Hmmmm.....
Tante Blås Squaw Skrevet 22. februar 2011 #15 Skrevet 22. februar 2011 Må legge til at jeg har ingen mening om hvorvidt han er alkoholiker eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #16 Skrevet 22. februar 2011 Hehe....... misforstå meg rett - jeg kommer aldri til å legge meg opp i hva han drikker, det er ikke en kamp jeg velger å ta Med travelt mener jeg rett og slett at jeg TENKER at det er unødvendig....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #18 Skrevet 22. februar 2011 Ene bestefaren til mine barn, er alkoholiker. Og det er noe heeeelt annet enn å ta seg 3-4 øl hver dag. Så lenge en klarer å være uten de gangene en må(som bilkjøring, dåp og konfirmasjoner osv......), og det ellers ikke går ut over noen, så er det ikke alkoholisme. Selv om jeg vet noen mener det er det.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #19 Skrevet 22. februar 2011 16:01 her igjen, som jeg skrev er begge mine foreldre alkoholikere og jeg har vokst opp i ett alkoholisert hjem, jeg mener allikevel at han ikke nødvendigvis har et alkoholproblem selvom man drikker en øl hver dag, han plager ingen, det går ikke utover familien og i mitt tilfelle (min svigerfar) så har det aldri vært noe smug drikking. Mine foreldre derimot, nå i 50årene, har alltid drukket i smug, i tillegg til en øl/vin eller to daglig, det har splittet familien og ødelagt min oppvekst, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om.. Men hva som gjør folk til alkohollikere og hvor store mengder det er snakk om er vel individuelt!! Selv er jeg ikke redd for å bli alkoholliker, selvom vi nyter en øl på deling på en vanlig hverdag ;=)
Cat.68 Skrevet 22. februar 2011 #20 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er enig med mannen din. Han er ikke en alkoholiker så lenge det ikke går ut over økonomi, arbeide, lynne eller sosiale settinger. Hvis han fint kan gå dager uten ølen sin uten å forandre personlighet som å bli irritabel og oppfarende, rastløs og nervøs er det ingen grunn til å tenke at det finnes noen avhengighet av noe slag. Det eneste jeg da kanskje lurer litt på er hvordan han kan vite hvorvidt han fungerer godt med å la være å drikke ølen sin, hvis han gjør det hver dag??
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #21 Skrevet 22. februar 2011 18.19 Så lenge han rekker dåp og konfirmasjoner så er han ingen alkoholiker....???? Det er det dummeste jeg noengang har hørt!!!!! man kan være alkoholiker LENGE før det altså!!!!! du vet at alkolismen er den nye skylte folkesykdom i følge akan sine nettsider... de påstår at 1 mill. personer i norge trenger hjelp!!! Men dersom det er så ille at man ikke rekker barnedåp ol da er det på lavterskel!!! Hilsen ei som jobber i rusmiddeletaten.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #22 Skrevet 22. februar 2011 jeg mente da ikke å rekke det, men å være edru uten så mye som en dråpe alkohol da. Det har ikke denne karen klart i noen av tilstelninger hvor en venter edruelighet, og han har ringt meg med alkovrøvlet sitt om alt og ingenting. FULL, rett og slett. Slesk og ekkel type, full av alkohol. Som i sin tid mistet foreldreretten til sitt ene barn pga dette. Ingen styring på noe som helst. Mistet jobben og alt...
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #23 Skrevet 22. februar 2011 Jeg skønte det, og ut ifra det..... Vel er det så ille så er det lavterskel, fordi mange alkoholikere klarer det... Men nedtellingen for å kunne dra hjem har for mange begynt lenge før kirken har startet.....Det er jo ikke slik at det er dåp/konfirmasjon eller begravelser hver dag... og mange alkoholikere klarer å ta seg sammen noen skarve timer en gang i blant... bare de kan drikke når de kommer hjem i trygge omgivelser der ingen ser de....
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2014 #25 Skrevet 26. juni 2014 Hehe....... misforstå meg rett - jeg kommer aldri til å legge meg opp i hva han drikker, det er ikke en kamp jeg velger å ta Med travelt mener jeg rett og slett at jeg TENKER at det er unødvendig.... Vet du hva ordet travelt betyr? Om han er alkoholiker er det veldig mange italienere, franskmenn ol som er alkoholikere... De drikker jo vin til middag hver dag (har jeg hørt da...) Anonymous poster hash: da5ca...9e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå