Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Jeg lurer på hva som er normalt for en 2 åring når det kommer til prating osv... Er litt bekymret om jenta mi som blir 2 år nå i mars.. hun prater veldig lite, og jeg hører stadig på facebook osv at 2 åringene til andre snakker som bare det, de kan vist prate i setninger osv.... Derfor blir jeg litt bekymret for min lille da hun nesten ikke snakker noenting =( Mulig at jeg er litt overhysterisk, men det er hvertfall noe som plager meg... Håper dere har svar å gi!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Har også en på to(25 mnd) år som ikke har noe særlig språk. Har bare noen få ord, og bruker de lite for å gjøre seg forstått. Men han babler mye, så han prøver i hvertfall. Jeg har ikke bekymret meg til nå, går egentlig bare å venter på at det skal løsne, for det er ikke uvanlig at det gjør det når de passerer 2, og da kommer det ofte for fullt(har sett flere eksempler på det). Ser ingen tegn til at f eks dårlig hørsel er det som stopper han. Det er mer det at han ikke har tid. Han er godt framme på andre områder, f eks motorisk. Og har godt anlegg for å forstå ting. Har forbausende god teknisk innsikt og er en racer på f eks puslespill. Der er han flinkere enn fetteren sin på 4 til og med. Jeg velger å se det an til 2 årskontroll for å høre hva helsestasjonen mener. Det er også, som jeg har forstått, språkscreening på denne kontrollen, og mener de det er for dårlig språk så vil de vil hjelpe en videre vil jeg tro. Men, vi har sett en veldig forbedring bare de siste dagene. Noe av problemet hos vår gutt har vært at han ikke gjentar/hermer etter det vi sier, og det er jo ganske vanlig at de gjør. Men her helga gjentok han flere ord på bare noen minutter, enn han har gjort noensinne. Og han har nå i dagene etter brukt disse om ting han vil. Samt kommet med flere ord. Så derfor tror jeg det er i ferd med å løsne. Bøker er jo en god kilde til språklæring, men vår lille har lite tålmodighet til å bli lest for, så får liksom ikke trent noe særlig der heller. Men prøver allikevel litt innimellom. Noen er sene i språk, andre i motorikk, og dette henger ofte sammen. De klarer ikke å alltid utvikle seg i begge deler samtidig. Regner med din jente også har noen områder hun er flink i. Tipper språket løsner hos henne med ganske snart.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2011 #3 Skrevet 24. februar 2011 Tusen takk for godt og utfyllende svar! Dette fikk meg til å føle meg litt mer ''bedre'' eller hva jeg skal kalle det, hehe =) Datteren min har alltid vært litt 'forran' i utviklingen enn andre på hennes alder. men det har da liksom vært det med språket som har bekymret meg... men hun babler som bare det og hun kan liksom si litt ord og hun kan telle til 3... så jeg er sikker på at hun plukker opp litt og forstår hva jeg sier og slik.. men hun plukker det vell opp slik som sønnen din gjør!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå