Gå til innhold

dritt inkasso selskap!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke bare selvangivelsen.

§ 39. Opplysningsplikt om økonomiske forhold.

Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Surt. Hos oss er det jeg som tar meg av alt av regninger, brev, papirer m.m. Det fungerer fint for oss, så da sender jeg enkelt nok en mail fra hans e-postkonto, så slipper jeg som regel unna "det har ikke du noe med". Hallo, ikke noe med? Nei, det er jo bare jeg som skal gjøre opp kravet ;)

Skrevet

Det betyr ikke en enkelt regning eller småsummer.

Skrevet

Nemlig, HALLO ikke noe med!?? Det er jo nettopp det vi har!

Takk for forståelse! Var bare litt irritert her, hehe :)

hi

Skrevet

Hah! Betyr det at jeg burde få vite dette?

hi

Skrevet

Jeg forstår at du blir frustrert over inkassoselskapet, men forsøk å sett deg inn i saksbehandlerens situasjon. Uansett om saksbehandler kan få opphevet taushetsplikt fordi du er vedkommendes ektefelle, kan ikke dette gjøres over telefonen (hvordan kan saksbehandler vite at du er den du påstår du er?). Møt opp hos inkassoselskapet med vigselsattesten og legitimasjon og be om å få innsyn nok til at du kan rydde opp, for det er vel det som er hensikten din, er det ikke? Og for igjen å forsvare inkassoselskapet (jeg har jobbet med inkasso selv i mange år) så er det utrolig mange som "ikke mottar" post. Vi er pinlig nøyaktig på å sende posten til folkeregistrert adresse før vi sender saken inn i rettssystemet, rett og slett fordi rettssystemet avviser saken dersom varselet er sendt til annen adresse enn den folkeregistrerte adressen.

Skrevet

mitt tips er å maile en av de som er i Luksusfellen på TV3. Det får jo stadig slike fullmakter fra "ofrene" sine, og kan sikkert hjelpe det med utformingen av en slik fullmakt. Så kan du i framtiden ordne opp og få innsikt i alt som har med mannen din sin økonomi å gjøre. Hvis han er villig til å skrive under da ;-)

Skrevet

Det er bare å skrive en det :) Det viktigste er at mannen skriver under. Men: det kan være greit å få hjelp til å utforme den slik at den blir generell nok til å dekke de tilfellene dere ønsker. Om dere bor i en litt større by finnes det ofte advokatvakt der som gir inntil en halvtime fri gratis rettshjelp. Ellers kan dere oppsøke en av studentrettshjelpstiltakene: JURK, Juss-Buss, Jussformidlingen, Jusshjelpa i Nord-Norge eller i Trondheim. Lykke til!

Skrevet

Ekteskapsloven gir faktisk unntak fra opplysningsplikten for inkassoselskaper, greit å lese loven skikkelig når man henviser til den.

Det er også slik at det er mottakers ansvar å besørge at de mottar sin post til korrekt adresse.

Mildertidig videresending med avsluttende virkning og automatisk retur som kan gjøres via Posten helt gratis anbefales på det sterkeste når man endrer adresse. Kommer brevet i retur vil nemlig sakn stilles i bero frem til ny adresse blir funnet.

Det er dessuten en betaligsoppfordring som har kommet, ikke en dødsdom.

Jeg vil anbefale deg å skriftlig sende en innsigelse, henvis til at han er din ektefelle og at du i hans fravær, grunnet arbeid på sjøen (?) håndterer økonomien.

Dersom boten i seg selv ikke er feil, kun det faktum at den er oversendt til inkasso, betal hovedstolen, direkte til kreditor (altså selve beløpet på boten, rett til dem som har gitt dere boten) Grunnen til dette er å unngå at de tar dette videre til Forliksrådet. Det er ytterst sjelden inakssoselskapet selv gidder å betale den kostnaden for kun salær og omkostninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...