Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Hvordan fungerer dette med ferie i permisjonstiden.. er det kun 4uker og 1 dag i HELE permisjonstiden? Jeg starter permisjon i august.. kan jeg da ta 4 uker før nyttår, og 4 uker etter nyttår? Eller to uker før, og to uker etter? Hva skjer da med resten av ferien jeg har igjen? Kan jeg da ta det når jeg er FERDIG mer permisjonen? Får jeg lønn fra arbeidsgiver da? Jeg får igjen ganske mye ferie da jeg ikke skal ta ferie i sommer… Når jeg kommer tilbake i august vil jeg antagelig ha igjen 5 uker med ferie (dersom man kun kan ta ut ferie 4 uker ferie i HELE permisjonstiden).. Hva skjer i perioden man tar ferie i permisjonstiden? Får man penger de ukene? (fra arbeidsgiver) eller får man ingenting? (bruke feriepengene)
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 I permisjonstida, kan du ta ut ett års lovpålagt ferie, altså 21 dager (4 uker og 1 dag). I denne perioden mottar du ikke stønad fra NAV, men skal leve på feriepengene du fikk i juni (uansett om du tar ferien på høsten, f.eks). Resten av ferien kan du ta ut umiddelbart etter perminsjonen, eller ha den til gode til senere ettersom hva du ønsker. Vi har 5 uker ferie pr år og disse skal avvikles samme år. Noen arbeidsgivere betaler ut ferie som lønn hvis det viser seg vanskelig å få avviklet all ferie - evt kan man overføre til neste år (som oftest et begrenset antall uker). Hvis du ikke får overført eller utbetalt, bør du ta de resterenede 4 dagene for 2011 før du går ut i permisjon.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Det må du ta opp med arbeidsgiver. Nav lar deg utsette permisjon pga ferie 21 arbeidsdager. hvordan du løser ferie i forkant og etterkant av dette, er uinteressant for nav.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 Ferien går fra år til år. Du kan ta ferie før nyttår (det du har igjen av ferie det året) mens mannen din samtidig har permisjon, så kan du forlenge permisjonen din over nyttår med de ferieukene du har rett på etter nyttår (du kan ta ute hele ferien som en forlengelse av permisjonen, men vil da ikke ha noe ferie igjen til resten av året). Om du får penger fra arbeidsgiver i ferien har ingenting med permisjonen å gjøre, det kommer ann på hvordan arbeidsplassen normalt praktiserer det. Noen plasser blir man trukket i lønn når man har ferie og får "dobbelt opp" i juni, mens andre plasser blir man automiskt trukket i lønn i juni og får samtidig utbetalt feriepengene. Du vet best hvordan jobben din pleier å gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå