Fødeklar_ja! Skrevet 22. februar 2011 #1 Skrevet 22. februar 2011 Æ plages med nåkka sinnsyke ryggsmerta for tia, e i uke 26 no. E det flere som plages med det? Kan ikke huske å ha plagdes med vond rygg de andre 2 gangan æ gikk gravid. Begynne å bli slitsomt
Januargull-09 + augustspire-11 Skrevet 22. februar 2011 #2 Skrevet 22. februar 2011 Hvor i ryggen sitter smertene dine? Er det noe som forverrer eller gjør det bedre? Du kan ha bekkenløsning eller bekkenlåsning. Problemer i bekkenet kan forplante seg til både rygg og nakke. Det fins hjelp å få, jeg ville prøvd osteopat aller først, eller kiropraktor med erfaring med bekkenproblematikk. Du får også henvisning til fysio hos legen din. Det fint mange ting man kan gjøre, bare man finner ut hva problemet er, og får riktig oppfølging.
Lykkemor23 Skrevet 22. februar 2011 #3 Skrevet 22. februar 2011 Jeg er i uke 27 og har slitt med ryggen siden i desember. Men ikke vær dag er like smertefull. Enkelte dager kjennes det ut som jeg ikke kan klare mer, mens andre dager kan jeg være heldig å nesten ikke kjenne noe. Jeg nevte det for en av jordmødrene jeg har vært hos, (har vært så heldig/uheldig at jeg har hadd forskjellige jormødre hver gang) en av de dagene jeg hadde mest vondt, men da små lo hun bare litt å sa at det var helt naturlig under graviditeten. Jeg er virkelig ikke den som klager hvis jeg ikke har vondt, så når hun lo ble jeg irritert og leimeg å har ikke nevt det noe mer.. Smertene sitter for det meste på høyre side både i korsryggen og lengre opp.(Hender også at det låser seg neover hofta og rompa når jeg reiser meg fra soffan.) Og det kjennes værst når jeg sitter eller står. Er ganske slitsomt, jobber i barnehage så trenger en rygg som fungerer. Men jeg har bestemt meg for å prøve å snakke med lege/ jordmor om det en gang til. Det burde nokk du også gjøre:-) Lykke til:-)
NostraStoria Skrevet 22. februar 2011 #4 Skrevet 22. februar 2011 MaiMamma, det du beskriver høres veldig ut som bekkenløsning/bekkenlåsning. Få det sjekket. Legen kan f.eks sjekke skambeinet, det gjorde han med meg ved trykk...ikke mye godt hvis du har bl. Jeg stivner også til hvis jeg sitter lenge eller går mye, til slutt har jeg problemer med å gå i det hele tatt. Trenger både trening og mye avlastning. Få dere henvisning til fysio eller ring til en manuellterapeut for behandling.
Lykkemor23 Skrevet 22. februar 2011 #5 Skrevet 22. februar 2011 Takk for tips Lillegull og nurket + spire:-) ikke ante jeg at det kunne være noe slikt. Men nnå skal jeg prioritere å ringe legen å bestille en time i morgen.
Fødeklar_ja! Skrevet 22. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 22. februar 2011 Mine smerta sitt i korsryggen, plages også med at underlivet kjennes helt stivt ut på en måte. Regne med det e bekkenløsning eller låsning, kan ikke helt forskjellen på det der.. I forrige uke va det så ille at æ begynte å lure på om det va rie på gang, for smertan kom og gikk på en måte. Skal til legen på torsdag, så skal ta det opp med legen da og håpe at ho kan komme med nåkka tips til kordan æ kan bearbeide det her. E tungt med 2 småbarn hjeme, studier og husarbeid, så håpe no bare ikke det forverre seg =/
NostraStoria Skrevet 22. februar 2011 #7 Skrevet 22. februar 2011 Hvis du ikke begynner å ta hensyn til det så blir det verre ja. Har du ikke mulighet til å ha ungene i bhg? Kom deg til lege og fysio, det er veldig viktig å gjøre noe med det så raskt som mulig, hvis ikke tar det lenger tid før du blir bedre etter fødsel. Du trenger behandling og avlastning, og for all del ikke vask/støvsug huset hvis du har noen som kan hjelpe deg? http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/bekkenlosning-2640.html Jeg er selv sykemeldt pga bl, har det for 2. gang. Grusomt og slitsomt på samme tid - men det er heldigvis godt for noe!
candyland Skrevet 23. februar 2011 #8 Skrevet 23. februar 2011 jeg sliter med både bekkenet og ryggen, men ryggen har vært dårlig lenge, så gikk til kiropraktor fast før jeg ble gravid. før var det ondt i korsryggen og oppover i skuldrene og skulderbladene som pleide å låse seg på ett vis. nå er det ondt i korsryggen og nedover mot rumpa, stivner når jeg sitter og ligger. har en tung jobb, og jobber 50 % fordelt på noen hele og noen halve dager. etter en full 9 timers dag på jobb er ryggen så vond att jeg ikke klarer å gjøre noe når jeg kommer hjem. men vet ikke hvor mye som skyldes jobb, og hva som skyldes graviditeten, for de dagene jeg er hjemme går det stort sett greit...
NostraStoria Skrevet 23. februar 2011 #9 Skrevet 23. februar 2011 Candyland, reagerer ikke du eller legen på at du ikke er i stand til noe når du kommer hjem? Greia er at da presser du deg for mye allerede. Bedre å gjøre noe med det nå enn når du er på det verste og ikke greier noen ting.
candyland Skrevet 23. februar 2011 #10 Skrevet 23. februar 2011 legen har sagt att han godt kan ordne med mer sykmld, men er så redd for å gå opp fortere i vekt hvis jeg ikke er på jobb, så da vil jeg heller prøve å holde ut så lenge jeg kan... går bra når jeg er hjemme, men er travelt på jobb, og liten mulighet til tilrettelegging, så blir mange tunge løft og mye kassesitting på jobb da vi allerede er veldig få på jobb. går på svømming 3 ganger i uka, det hjelper på litt, og var stoor forbedring å gå ned til 50 %, så prøver å holde ut så lenge jeg kan
For første gang :o) Skrevet 23. februar 2011 #11 Skrevet 23. februar 2011 Kjenner meg veldig igjen i måten du beskriver smertene på. Jeg har funnet ut at det som hjelper meg er å gå med joggesko til enhver tid, ligge i stedet for å sitte når jeg kan, og svømme tre ganger i uken. I går klarte jeg ikke å svømme så langt, men hang i bassengkanten og "syklet" med bena i vannet. Var et nytt menneske da jeg våknet i morges, så det anbefales absolutt. Her er ingen gravidtrening i basseng, så bare går når det er åpent og svømmer på egenhånd. Bare ikke gjør noe som kjennes vondt! Lykke til )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå