Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 Før jul var jeg og rotfylte en tann. Dvs, delvis tror jeg, etter hva jeg skjønte, og så fikk jeg en midlertidig fylling på, og fikk beskjed om å komme tilbake en uke etter... Fordi det da ikke gjorde vondt lenger, og fordi jeg har tannlegeskrekk, og fordi jeg er fryktelig dum, dro jeg jo ikke tilbake... Nå har det gått mange uker, og jeg har begynt å få vondt igjen, blant annet fordi den midlertidige fyllingen har falt av litt etter litt... Var rotfyllingen jeg gjorde før jul da forgjeves? Noen som vet? Jeg betalte mye for det, og det var et lite helvete!... blæh altså, og jeg kan jo bare skylde på meg selv. Jeg fikk nok litt lite informasjon av tannlegen. Jeg har googlet litt nå, og skjønt at en rotfylling ikke kan gjøres i ett enkelt tannlegebesøk. Jeg trodde egentlig at jeg måtte tilbake mest for at hun skulle pynte på fyllingen...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Ja, du har nok driti deg ut litt.. Du bør nok bestille tannlegetime asap.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Hvis det er gjort en rotfylling, så er nervene i tannen døde. Da skal det heller egentlig ikke gjøre noe vondt. Men det er jo dumt at den midlertidige fyllingen ramler ut, fordi da er det ingenting som "beskytter" over. Tror ikke du har driti deg ut, men det kan være greit å gjøre den ferdig. Dvs sette på en ordentlig fylling utenpå. Men en rotfylling er en rotfylling, når den er gjort er den gjort. Så sånn sett trenger du ikke tenke mer på annet enn en toppfylling.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #4 Skrevet 21. februar 2011 Jeg gikk med en midlertidig fylling lenge, tannlegen sa at det var helt ok.Men jeg begynte å få vondt igjen og da viste det seg at jeg hadde betennelse mellom røttene. Måtte åpne igjen flesre for å rense men betennelsen gikk ikke bort og mått tilslutt trekke hele tanna..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 Jo du har gjort noe dumt. En rotfylling gjøres over 3-4 ganger. Grunnen til at du kun får midlertidig er fordi at man skal være sikker på at alle nerver er ute. Først når man har vært symptonfri en stund kan man legge ordentlig toppfylling. Du skulle gått tilbake når du fikk beskjed om det, å i hvertfall når den midlertidige begynte å falle ut. Nå har det jo ikke vært tett i tannen din, å bakterier har kommet ned i nerven. ^Å har du bare vært der en gang er ikke tannen godt nok renset ut. Så det er vel bare å begynne på hele prosessen på nytt.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #6 Skrevet 21. februar 2011 Sign. 22.27. Rotfylling er omfattende og tidkrevende. Jeg har rotfylt en tann for 4. gangen nå og datt på krone for 3. Det er ikke noe problem å få tannkjøttbetennelse selv om man har gjennomført hele prosessen heller. Jeg kommer nå til å trekke faenskapet...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Huff. Du var nok litt ute av deg når beskjed om å komme tilbake. Den midlertidige fyllingen er ingen ordentlig fylling. Man må tilbake etter ei uke, ellers kan man oppleve som deg betennelse og at hullet utvikler seg videre og at man må borre mer. I verste fall trekke tanne og sette inn en ny på stift. Ring samme tannlegekontor så fikser de tannen din. Det går nok helt fint skal du se.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå