Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #1 Skrevet 21. februar 2011 I så fall hvilken? Og bruker barnet/barna det hjemme når det er mattid også?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #2 Skrevet 21. februar 2011 Nei. Heldigvis ikke. Vi er ateister og bruker ikke bordbønn hjemme nei.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #3 Skrevet 21. februar 2011 Har ikke barnehagebarn selv, men da jeg var liten hadde vi Å du som metter liten fulg velsign vår ett eller annet ett eller annet
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #5 Skrevet 21. februar 2011 De har 4-5 forkskjellige vers/sanger de bruker, ingen av dem har religiøst innhold. Vi bruker ikke det hjemme.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Ja, men de får ikke lv til å bruke de religiøse versene. "Å du som mette liten fugl" er derfor ikke lov, men "kua mi jeg takker deg" og "Gutter og jenter sitter og venter" er OK.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #8 Skrevet 21. februar 2011 Nå er ikke jeg noen kirkegjenger selv, men synes tradisjoner er koselig og viktige. Hva er så ille med bordvers? Og hvorfor må Gud på død og liv ikke nevnes?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #9 Skrevet 21. februar 2011 Ja de synger "Å du som metter liten fugl". Helt uproblematisk synes i vertfall vi:)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #10 Skrevet 21. februar 2011 Som andre her nevner; "kua mi vi takker deg..:", og "gutter og jenter, sitter å venter..." Aldri vært aktuelt hatt han i en bhg som har bordbønn med religiøst innhold. Så vi har valgt bhg deretter.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #11 Skrevet 21. februar 2011 Kanskje ikke så kjekt for de som ikke er kristne når de "tvinger" kristne sanger på ungene ved hvert måltid. Bønn før maten: Å du som metter liten fugl Velsign vår mat å Gud Amen Takk etter maten: For helse glede daglig brød Vi takker deg vår Gud! Amen Dette er da veldig religiøst og skal faktisk ikke tvinges på barna. Det er en kristen bønn. Foreldre skal ha mulighet til å ta barna ut ved religiøs forkynning og det er umulig ved hvert måltid.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #12 Skrevet 21. februar 2011 Det er ikke snakk om på død og liv, men at vi som ateister ikke syns det er noe som vi ønsker er det vel greit! Vi er jo ikke kristne, vi tror ikke i det hele tatt. Faktisk så er jeg ateist og mot statkirke og alt. Hvorfor skulle vi ha nevnt en guddom vi ikke tror på i det hele tatt? Det blir jo heller teit. Hilsen ateisten over her.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #13 Skrevet 21. februar 2011 I min barnehage har vi matsanger, jeg har ingen kristen formålsparagraf, matsang har vi for å få ro ved bordet før maten inntas, har ingenting med gud å gjøre En får telle, en får velge sang, og en får si værsegod
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #14 Skrevet 21. februar 2011 i bhg til lillegutt synger de enten gutter og jenter eller ormen lange... vi synger ikke det til vanlig hjemme, men når lillegutt har lyst til det så ser ikke jeg det som ett problem... dette er jo ikke bordvers som har noe med religion å gjøre, så for min del så er det ikke så farlig... er ikke troende selv, men har ikke noe imot at lillegutt drar i kirken med bhg i påsken og rett før jul...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #15 Skrevet 21. februar 2011 Ja de synger en liten sang før maten, men aldri av religiøs karakter -heldigvis.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #16 Skrevet 21. februar 2011 Jeg jobber i en maritim natur barnehage, derfor synger vi på vår avdelig "når skipper`n skal ha seg mat" (fra tegneserien skipper`n vet dere) før vi spiser. Ungene synes den er kjempe gøy! Sønnen min synger gutter og jenter i sin barnehage.. Det er så mange forskjellige religioner i en og samme avdeling at det hadde blitt helt feil å ha religiøse sanger eller vers, men de fleste barn liker å synge før maten så derfor gjør vi det slik hos oss ;o)
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #17 Skrevet 21. februar 2011 Det var mat på bordet når vi kom, BOM BOM, Det var mat på bordet når vi kom, BOM BOM, Men når vi gikk, BOM BOM, Så var det tomt, BOM BOM Det var mat på bordet når vi kom, BOM BOM... Det er IHVERTFALL ikke religiøst:p Kua mi osv er heller ikke religiøse sanger
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #18 Skrevet 21. februar 2011 De synger før maten men ikke noe kristent, i en periode var det ole brum, og en annen var det kua mi. De har visst en ny nå men jeg kjenner den ikke igjen når jenta mi synger den så aner ikke hvilken. "Normale" barnehager skal ikke bruke relgion i hverdagen. Eneste som normalt ber eller synger kristene sanger ofte er menighetsbarnehager som er private og derfor har lov. Nei vi hverken synger eller ber før maten her hjemme.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #19 Skrevet 21. februar 2011 De har noe, men ikke bordbønn. aner ikke hva de pleier. Hjemme har vi ingen ting. Hos farmoren har de bordbønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå