Gå til innhold

Hjelp meg litt med utregning av termin er dere snille:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg hadde 1 dag i siste mens 16 januar, men EL test viste ikkje positiv før dag 24, og dette vet eg stemmer for var på sykehuset dag 18 og da hadde eg EL på gang i følge legen, og kunne forvente EL rundt den dagen eg faktisk fikk positiv EL test. IKM er i morra på dag 38.

Nå er det jo litt over 5 uker siden første dag i siste mens, men pga sen EL så tenker eg at eg ikkje er meir enn 4 uker i morra. (Det er jo bare to uker siden befruktning) Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man regner uansett ut fra første dag i siste mens helt fram til vanlig ul... Så da er du litt over 5 uker på vei :)

Skrevet

legg datoene dine inn i terminkalkulatoren på babyverden:) der kan man legge inn antall dager i syklus uansett hvor lang den er:)

Jeg gåt ut ifra den termindatoen som blir regnet med der etter syklus på 37 dager. det som kommer opp ifht datoer for eggløsning osv stemmer for meg iallefall.

9 dager forskjell på termindato ifht hvis jeg hadde hatt 28dagers....

Skrevet

Du skal ikke regne med 1. dag i siste mens, men bruk heller EL dato. Når man har lengre eller kortere sykluser enn 28 dager må man justere ift det. Hvis IKM er i morgen og det da er 14 dager siden EL vil det si at du i morgen er 4 uker på vei, og da er fosteret 2 uker gammlet. Det er jo tross alt bare 2 uker siden befruktning.

Leger og jordmødre bruker en metode som er basert på 28 dagers syklus hvor EL finner sted på dag 14 og neste mens kommer 14 dager etter EL. Jeg har derfor bare regnet meg 14 dager bakover fra EL for å finne "riktig startdato". Jeg har typisk 21 dagers syklus med EL på dag 7, så jeg ville fått en altfor sen termin og justerer derfor.

Men for all del... når du er hos legen ville jeg holdt meg til 1. dag i siste mens og heller fått termin 1 uke for tidlig. Det er jo bedre det....

Skrevet

Ja det er sånn eg har tenkt også, at eg no er fire uker på vei, og ja vil mye heller ha for tidlig termin enn omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...