Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Gutten min er 5 år (skolestarter), og har helplass i bhg, jeg er mye alene med han og søsteren (8 år) da faren jobber på båt og er borte flere uker om gangen. Jeg er for tiden sykmeldt pga utbrenthet, og er sykmeldt nå i 3 uker. Gutten er ganske glad i bhg, men er også veldig mamma-dalt (jeg jobber til vanlig på hans avd i bhg), så han vil som regel være hjemme, men en sjelden gang i bhg, jo lengre han går hjemme jo mindre vil han i bhg (har vært hjemme siden torsdag pga sykdom, og vil IKKE i bhg i morgen..). Jeg har gjort det slik nå at som regel har han vært i bhg mandag, onsdag og fredag, kl 9-15. Jeg sliter ganske mye med dette, hvor mye skal jeg la han være i bhg, han er en type som leker ok med alle, men har ingen "beste" venn, noe han sliter med, så når alle "radar-parene" er i bhg har han ingen å leke med, og da er han ekstremt lei seg og utenfor. Når han er hjemme så leker han alene på rommet sitt for det meste, spiller litt tv-spill innimellom. Så hvordan ville dere ha gjort det?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Jeg hadde pratet med de på hans avd får å spleise barna mer sammen, prøve å få han til å ta med en venn hjem, eller bli med en hjem. Hadde prøvd bhg hele uka ihvertfall i kjernetiden. Virker som han trenger trening på det sosiale, og du trenger å koble av litt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 jeg ville ha sendt ungen i barnehagen hver eneste dag!! du sier du jobber på hans avd. til vanlig? det vil jo si at han har deg i nærheten omtrent hele tiden. han lærer seg jo aldri å bli selvstendig om du gir etter for daltingen hans. jeg tror han kan bli mer selvstendig og kanskje t.o.m finne en han liker ekstra godt å leke med når du ikke er der. da har han nemlig ikke deg til å støtte seg til. selv om du kanskje ikke er den som håndterer han mest i barnehagen så vet han du er der. han må lære å hevde seg! det gjør han best uten deg i ryggen. send han i barnehaget! er ikke lenge til han skal på skolen og da blir det verre.....
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 HI her. Vi har flere ganger hatt med andre unger hjem, og det går kjempebra, for da er han alene med de, han har også besøk av naboungene og de leker kjempegodt sammen. Så han leker bra med ungene når han har noen å leke med, men for de andre barna er han liksom bare en reserve om deres bestevenn er borte. De på avd er obs på det, og følger opp slik at han ikke skal bli så utenfor. Akkurat nå har jeg ikke energi til å ta med meg andre barn hjem etter bhg (eller det er jo ikke mer jobb for meg, men de på jobben reagerer..), og da blir det ikke slik at han drar bort på besøk heller.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 Har det litt på samme måte. Har mulighet til å ha barna mye hjemme, men hvor mye er for mye? For meg må de gjerne være mer hjemme, men det er da ikke så lett å komme inn i rutinen igjen. Jeg har barna i barnehagen når været er "fint". Da er de der fra kl.09 - 14/15. Er det kaldt/regn/sludd så har jeg dem hjemme. Men da ikke mer en to dager om gangen. Jeg ser det litt ann....noen ganger vil de i bhg, andre ganger finner vi på noe annet gøy. Når barna begynner å bli "store" må man nesten høre etter hva de også ønsker . Hvilke behov de har. Min 6-åring er som din. Har mange venner, men ingen bestevenn. Jeg ser også at han sliter litt med dette. Men jeg var også slik som han på den alderen...kanskje vi tenker for mye på ting som egentlig ikke er noe problem?! Min gutt skal i bhg i morgen - en liten tur iallefall:)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Så absolutt ha han i barnehage. Du trenger det og han trenger det!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Jeg ville sendt ham i bhg. Er enig med hun over her. Dessuten trenger du å komme deg; å være utbrent er ingenting å spøke med. Mye bedre å ha noen timer alene om dagen til å få hvilt deg på. Jeg er selv sykmeldt pga bekkentrøbbel, og jeg sender lillegutt på snart 2 år i bhg hver dag. Sånn har det vært siden august (jeg har snart vært sykmeldt 1 år pga bekkenet..). Har ikke klart å ha han hjemme da jeg i perioder knapt har klart å gå. Han har det mye bedre i bhg der han kan leke og bli aktivisert enn hjemme med en mamma som ikke klarer å bevege seg. Men han har korte dager da, eller har vært hjemme på dager jeg har fungert fint. Blir gradvis lengre dager nå som jeg MÅ tilbake på jobb etterhvert.. Send ham i bhg, kommer sikkert til å gå kjempefint
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #8 Skrevet 21. februar 2011 Jeg er også sykemeldt fordi jeg gikk på en smell og måtte sette livet mitt på pause. Det føles temmelig dumt. Nå er barna i barnehagen, og mor har sovet lang natt, levert i barnehagen og sovet litt til. Er bare dumt av meg å sette meg på dinbaby, så det får bli med dette innlegget. Jeg ville ha snakket litt med de andre ansatte og fått dem til å holde et ekstra lite øye på ham, forsøkt å ikke ha dårlig samvittighet (jeg forsøker konstant å ikke ha dårlig samvittighet...) og samlet ny energi...
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #9 Skrevet 21. februar 2011 sjølv er eg sjukmeldt fram til permisjonen starter, men småen er i bhg for det. Eg blir vel sikkert pepra for dette her, men me har til vanlig ikkje mulighet for å ha småen i bhg mindre enn ca 8h kvar dag. Syns det blir feil overfor han å ha han heime ein dag og så senda han tilbake til "kjøret" i bhg ein annan dag. Det blir jo berre ekstra slitsomt for han å skulle vera ut og inn av bhg på den måten. Han er veldig glad i rutiner og like seg veldig godt i bhg. eg er sjukmeldt for å slappa av og prøva å unngå høgt blodtrykk, migrene, stress, svimmelhet og andre plager som eg har/har hatt så har ingen dårlig samvittighet for å ha han i bhg om dagen sjølv om eg er heime. Skulle gjerne ha henta han litt før om dagane, men om eg går ned aleine for å henta han så ligge eg strekk ut i fleire timar etterpå. Så eg er avhengig av å ha med meg nokon for å henta/bringa. av og til må ein ta hensyn til seg sjøl og. Ungane har det mykje bedre om foreldra faktisk kan vera med dei, vera glade og kunna leika med dei dei timane frå dei er henta i bhg til dei legg seg, en at mor/far må gå og legga seg, ikkje har mulighet til å ha dei på fanget og liknande, blir gretten og "snappy" og sliten og alt det der..
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #10 Skrevet 21. februar 2011 Jeg har min 5 åring i bhg mand, onsd og fred. Da blir det litt sånn -ja takk begge deler. Min har mange kompiser i bhg og trives. Men han er ingen typisk bhg-barn, han har liksom aldri helt skjønt poenget med bhg. Jeg prøver å oppmuntre og forteller han alt det de kan gjøre i bhg, men får da bare til svar at alt det kan han jo gjøre hjemme også Og han har jo rett. Han skal beg på skolen til høsten, og tror det blir veldig bra for han. Du må nesten føle på hva du selv orker ettersom du er sykmeldt. Gjør det som passer best for dere. Drit i hva andre tenker og mener. Ingen famiklier er like. At han liker å være hjemme og være med er ikke ens betydende med at han er mamma-dalt. Men jeg ville satt faste dager (om det er 5, 4 eller 3 dager) så blir det lettere for han å forholde seg til enn at det skal være oppe til diskusjon hver dag.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #11 Skrevet 21. februar 2011 Der har du igjen for å jobbe med ungen din.... Forstår ikke det er tillatt! Kan umulig være bar for noen
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #12 Skrevet 21. februar 2011 Der har du igjen for å jobbe med ungen din.... Forstår ikke det er tillatt! Kan umulig være bra for noen
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #13 Skrevet 21. februar 2011 Ja, for det er automatisk det som gjør ungen sånn, jadda. Unger er faktisk forskjellige, noen eeeelsker bhg, andre liker det ikke. Er det så ulogisk da? Har jobbet i samme bhg på samme avdeling med alle mine 5 barn, ikke vært noe problem det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå