Ranveig R Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Lille (3 år) har hatt mange prikkar og ulike former for utslett gjennom livet. Sidan ho var rundt året har ho klødd og klort seg til blods tilsynelatande uavhengig av utslett. Det har vore mest kløing i nakken, og når ho er naken også på ryggen, baken og låra. Ved 8-9 mnd hadde ho litt eksem i overgangen mellom rompe og rygg, men dette forsvann då vi gjekk over til tøybleier på fulltid (brukte tidlegare tøy oom dagen og eingongs om natta). Etter det har vi ikkje sett noko eksem. Nokre gongar det siste året har ho fått bittesmå prikkar i ansiktet og på sida av anklane. Dei er så små som om dei skulle vere laga av ei knappenål, og må vere små blødningar i huden, sidan dei ikkje går vekk når vi trykkar på dei. No dei siste dagane har lille fått nokre 1-3 cm store områder med slike prikkar tett i tett, på baksida av lårene og ved ankelen. I tillegg har ho fått ein ganske stor "ring" rundt knehasen på eine beinet. Det er slike prikkar rundt ytterkanten av ringen, innanfor der igjen er det litt tørr hud, men det tørre dekker ikkje heile området, berre langs kanten. Kan det vere eksemet som har kome tilbake og flytta seg? Har dåke (med barn) som har f.eks. atopisk eksem sett slike prikkar? Korleis finn ein ut om det faktisk er eksem? Og korleis skal ein behandle det? Og er det vanleg å klø "over heile kroppen" sjølv om ein ikkje har synleg utslett? Lille har vore kledd i ull "heile livet", må vi slutte med det? Vi prøvde med berre bomull ei veke eller to ei tid tilbake utan å merke bedring i kløen. Leser at barn med eksem ofte har allergiar og/eller astma. Lille hadde "barneastma" som ho har vokst av seg no (medisinfri sidan mai i fjor), ho har og hatt melkeallergi (strengt melkefri diett frå 17 mnd - nesten 3 år), men et no melkeprodukt (drikker ikkje rein melk). Er det grunn til å tru at det at ho no et melkeprodukt har samanheng med oppblussinga av eksem? Blei masse spørsmål her, det er lov å svare berre på noko ) Prikkane ho har no liknar for øvrig veldig på desse, men er mykje tettare saman og begrensa til små områder på 1-3 cm i diameter. http://www.facebook.com/photo.php?pid=5390543&l=6ece22846b&id=670782526
lÅktiHaUDe Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Vanskelig å si, men tenker på melk da. Vi har kuttet ut melk for 1 mnd siden. Tutta vår har blitt bedre, men ikke helt bra. Hun får også prikker i ansikt, rumpe, under armer og klør på rygg, ansikt, under armene osv. Hennes prikker er litt større og står litt ut, noen er også væske inni. Jeg hadde gått til en lege ja. Utslett er vanskelig. Vær forberedt på å måtte kutte melk en periode. MEN det kan jo være andre ting Lille reagerer på. Mange matallergier slår ikke ut på test. Har dere testet for egg osv?? Lykke til .
Gjest Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Hei! Sønnen min har arvet atopisk eksem fra meg. Han har slike felter som du beskriver, som er avgrenset med masse rue prikker inni. Bak låret, nedover armer og øvre del av rygg/nakke. Omfanget av eksemet går i perioder her. Hans områder kan også væske om de blir riktig så hissige ( veldig rødt og store prikker som han klør mye på ) Han har hatt tendenser til små røde prikker rundt om disse områdene og under haken og nedover kinnet. Jeg har hele tiden tolket dette som at det kommer av at huden er fuktig ofte pga sikkel o.l. Nedover armene har han også ofte tilfeldige større områder som ikke er avgrenset med rue prikker og veldig tørr hud.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 kan kanskje minne litt om atopisk eksem? Jenta mi har flekker med mange småprikker i knehasene, kan komme i armhulene, på rompa og i nakken. Nå syntes jeg hun er blitt litt bedre, kanskje hun har vokst det litt i fra seg. Hun er nesten 5 år nå. Når hun var liten startet det i ansiktet, røde tørre kinn, røde tørre flekker som også begynte å komme på resten av kroppen etterhvert. Hun har kortison salve som hun bruker ved mye plage og utbrudd. det er skjelden etter at vi begynte med canoderm krem fra apoteket. Denne smører vi med etter HVER dusj/bad. Glemmer jeg det en gang begynner hun å klø raskt og jeg ser at huden er tørr. Bruker kun aderma dusjolje som er såpefri, alt annet gir kløe. Parfymefri shampo og balsam + vaskepulver. Hun er verst på vinteren. men kan klø når det er varmt og. Hun klør ofte på hele kroppen uten at jeg ser utslett. Hun tåler ulike typer ull. Joha ren ull tåler hun ikke og begynner å klø med en gang. Janus klør ikke, og det gjør heller ikke ull/silke fra nøstebarn, så det kan være lurt å prøve seg fram der. I perioder der hun har vært veldig plaget syntes jeg det har hjulpet og gi huden en pause fra ull, feks ikke ull på natten, ta det av når man er inne hjemme. MEN jeg syntes ikke at ull forverrer eksemen hennes, derfor har jeg fortsatt å bruke det på henne.
Ranveig R Skrevet 20. februar 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. februar 2011 Takk for svar. * Desse små prikkane er ikkje ru eller står ut frå huda. Huda kjennes like glatt ut over alt, med unntak av den større ringen rundt knehasen og der ho har klort seg (rygg, nakke - ingen utslett der) * Ho har blitt testa for "alle" matallergiar fleire gongar, sist ved 2 år trur eg. Det har aldri slått ut på noko som helst, fekk diagnosen melkeallergi pga sjukehistorie og bedring av diett. Bør eg ta ho med til legen med utslettet? Eller er det ikkje nødvendig med eksem? Må ein lege finne ut om det faktisk ER eksem, eller kan ein behandle det som eksem utan "tillatelse" frå legen?
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 jeg tok henne med til legen når hun hadde eksem, og fortalte litt om hvordan den var. Da mente han det var atopisk. Har aldri blitt utredet for det. Nå har jeg både astma og allergi, og håper hun slipper unna:)
Trollemor75 Skrevet 21. februar 2011 #7 Skrevet 21. februar 2011 Det kan være det. Trollet (2) fikk ikke eksem før i fjor sommer, men vi ventet egentlig litt på det siden vi begge har eksem enda. Han fikk det i forbindelse med sykdom og feber. Til vanlig har han bare noen rue områder som vi smører godt med naturlig krem uten mineraloljer og petrokjemikalier. Sheasmør funker bra i ansiktet som kuldekrem. Vi synes det er de som funker best på han (og på oss). Men i forbindelse med sykdom blusser det av og til igjen på samme måte som du beskriver, bak kneet, i vristen eller i albueleddet. Da smører vi med litt kortisonkrem i en periode, men er påpasselig med å ikke overskride anbefalingene (mannen har dårlig erfaring med det, huden ble veldig stygg av for mye kortison). Akkurat nå sliter vi med tommelen som har fæl utslett, men fordi han har det ofte i munnen (tenner på vei), kan vi ikke smøre med kortison der. Vi har funnet følgende strategier for å unngå at eksemet blusser opp: 1) Unngå for all del at han blir for varm (heller for lite klær enn for mye innendørs); 2) Bruke milde naturlige produkter på huden; 3) Ikke bruke ull når det ikke er nødvendig. Han tåler ull, og for tiden bruker vi det hver dag i barnehagen, men huden hans blir tørr av det, og blir han for varm i tillegg er det ikke bra. For tiden er det kaldt i Bergen, i dag dro han til barnehagen med: kortermet ull-silke body, ulljoggebukse og ullgenser, ullsokker. De kler på han et lag til med ullfleece under parkdressen når de går ut, men ikke noe mer. Vi smurte han godt før han tok tøyet på. Når vi er hjemme for dagen, bruker vi bomull. Og ullet går tilbake i skapet med en gang det er varmere og ikke fullt så surt. Er det ikke fuktig, får han gjerne bomullbody under ullklærne. Dette har funket for oss, jeg vet ikke om det kan hjelpe deg. Er du i tvil, snakk med legen din.
Ranveig R Skrevet 21. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. februar 2011 Takk for at du og ville dele erfaringar rundt dette. Eg er sjølv så glad i å bruke ull (jobbar i bhg, så er mykje ute heile året), og føler meg nesten slem om eg ikkje har ull innerst til ungane. Vi burde gjerne prøve ein periode utan ull for å sjå om kløen blir bedre, men det fristar lite å prøve akkurat no som det har blitt kaldt igjen. Ho har lite tørr hud, så eg tenker vi ventar til det blir varmare, om ho ikkje skulle bli mykje verre plutseleg.
Trollemor75 Skrevet 22. februar 2011 #9 Skrevet 22. februar 2011 Smør godt på, og bruk så myk ull som mulig. Gutten vår har til og med begynt å smøre seg selv, han synes det er stas å bli massert på armer og bein. Vi bruker mye ull-silke blandninger, særlig for stillongs og body. Bruker egentlig nesten aldri stillongs fordi bh ikke er flink til å kle av han innendørs, da blir han varm og får utslett. Selv bruker jeg mye kasjmir, jeg kjøper det når jeg er utlandet. Garantert uten klø selv for sart hud! Vurderer å begynne å strikke i alpakka ull for gutten, har også hørt at det er mykt...
Gjest amandine Skrevet 22. februar 2011 #10 Skrevet 22. februar 2011 Ranveig! Kanskje du kan prøve bambus som alternativ til ull? Og en ting, bare, allergitester på barn er ikke egentlig til å stole på før de er eldre, sånn 10 år omtrent. Altså, tester du positivt er det jo en ting, men man kan teste negativt og fremdeles være allergisk. Har hun testet vanlige prikktester, blodprøve eller på øyet? Øyetestene er mest nøyaktige på små barn så vidt jeg vet, men jeg vet ikke om de utføres over alt. Jeg kjenner bare til en som har gjort det ved sykehuset i Tønsberg. Da vi holdt på med testing her hjemme var vi til Haukeland, men det er også 7 år siden(fader som tiden flyr)...
yasmina Skrevet 22. februar 2011 #11 Skrevet 22. februar 2011 Har svart deg paa BAM jeg Hadde tatt en tur til legen og faatt det sjekket ut, syns ikke det hoeres ut som eksem, iallefall ikke disse prikkene.
blomstre Skrevet 22. februar 2011 #12 Skrevet 22. februar 2011 Nå er jeg mest sannsynlig helt på feil jorde her... Men med den beskrivelsen av ringen i knehasen så var det første som slo meg reaksjon på flåttbitt. En slik reaksjon kan vissnok i sjeldene tilfeller komme fler mnd etter flåttbittet... Er det flått der dere bor så ville jeg dratt til lege for å utelukke det i allefall. Har googlet "borreliose ringen" så du kan se eksempler på hvordan det kan se ut, vurdere selv og eventuelt utelukke det: http://www.google.no/images?um=1&hl=no&tbs=isch:1&&sa=X&ei=N3hjTdLeJ9OAswbSsKG5CA&ved=0CDEQBSgA&q=borreliose+ringen&spell=1&biw=639&bih=416
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå