Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Vi skal gifte oss i høst. Vi skulle ha 35 gjester og litt "finere" middag. 3 retters med indrefilet ol. Men svigerfamilien mente vi måtte invitere HELE familien, altså søskenbarn, onkler oga tanter også. Dvs. at det vil bli ca 100 gjester og middagen blir 40000 kr dyrere. Dette hadde vi ikke råd til, så vi måtte "gå ned til" svinesteik med tilbehør ol, fremdeles tre retter. Vi kan heller ikke ha fri bar, men stiller selvfølgelig med drikke til middag og kaffe. Men dette er tydeligvis ikke bra nok. Maten kunne de på en måte godta, men å ikke ha fri bar er visst helt uhørt! Kjenner at dette bryllupet bare ble et slit, og at det ikke blir fokus på de "rette" tingene. Vi skal si til alle og hverandre at vi skal leve resten av livet sammen og at vi elsker hverandre! Men jeg føler at noen(ikke mange, men et fåtall) hvisker bak ryggen vår om at bryllupet ikke er bra nok. Åhh! Kjenner jeg blir lei meg. Var ikke akkurat så oppmuntrende å lese et innlegg om sodd her inne heller. Personlig så driter jeg i hva jeg får servert i bryllup. Jeg har vært i et bryllup hvor brudeparet ikke ville ha gave, men heller at alle skulle ta med et fat med spekemat. Hadde det helt supert i det bryllupet! :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Hvorfor tar dere hesyng til hva familien mener? Vi giftet oss på tinghuset, inviterte foreldre, søsken/med følge, deres barn og forlovere. Hadde eklsusiv 7 retters middag i et tøft intimt lokale midt i byen. Jeg hadde ikke brudekjole en gang. Dette fordi vi ønsket det slik selv. Har ikke behov for at gamle tanter og perifere slektninger skal være statister når jeg gifter meg. Litt snurte foreldre når de hørte opplegget, men etter brullypet var de veldig fornøyde med måten vi valgte å gjøre det på.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Dette hadde jeg ikke orket. Ikke la noen andre få bestemme hvordan bryllupet skal være eller hvem som skal inviteres. Hadde noen prøvd å blande seg slik i vårt bryllup hadde vi nok stukket av fra hele greien og giftet oss i utlandet.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Sikkert lett å si, men her må dere gjøre som DERE ønsker. Så drit å kommentarer og baksnakking. De som ikke er fornøyde får holde seg hjemme eller betale for gildet.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Å betale kommer de nok ikke til å gjøre. Hehe... Men det er vanskelig å ikke bry seg når det er til og med noen av de nærmeste som har sagt at vi bør be alle og "Hva? skal dere ikke ha fri bar?". Det er så vanskelig når alle skal ha sagt sitt, og mener de skal bli tatt hensyn til. Jeg prøver å ikke bry meg, men det er ikke lett.... Jeg har til og med latt vær å kjøpe drømmekjolen til 12000 fordi jeg fant en jeg likte sånn passe til 5000. Sparer inn på det vi kan for å tilfredstille alle, men det er håpløst....
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Jeg er såååå enig! Dere må jo ikke la DE bestemme DERES dag! Gjør som dere har planlagt. Men om de vil at dere inviterer så mange så får jo de betale det da. Det ville nemlig min familie, og betalte 50.000 av de 70.000 vi la ut... Så det.....
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Be de 35 dere hadde tenkt å be, og drit i hva de andre sier. Det er deres dag!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Vi ga klar beskjed om at vi ikke hadde råd til søskenbarn i bryllupet vårt. Hadde tanter og onkler, og venner. Ble totalt 50 stykker, og ikke en person som sa oss imot, kanskje fordi vi var så bestemte når vi sa ifra. Hadde heller stukket av og giftet meg på en strand på Bali, når de gjør sitt aller beste for å forsure hele bryllupet deres!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Mine foreldre betaler en del, men de er ikke de som maser om at vi skal ivnitere så mange. De var fornøyde med de 35 vi i utganspunktet skulle være. Invitasjonene er sendt, så det er for sent å angre seg nå, men jeg må innrømme at jeg forventer at de som mener vi skal ha et stort bryllup stiller opp når kirka skal pyntes og kaker skal bakes!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 svigers kan bestemme sitt eget bryllup, de har ikke noe å skulle ha sagt om hvordan vi arrangerer vårt eller barnedåpen for den saks skyld. Så lenge det er oss det handler om og vi som står for utgiftene, har jeg ingen problemer med å gjøre det på min måte. Er det svigers som bestemmer hvor dere skal feriere også? Alltså, dere betaler for reiser og opphold og tar ut ferie fra jobben, men lar dere diktere av svigers?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Men kjære deg, det er jo deres dag! Her skal der bestemme hvordan dere vil ha det, og så skal du gi faen i hva andre syns! De har bare med å være glade på deres vegne, og om festen ikke passer, så får de la være å komme. Barnslig oppførsel å kreve at de skal få det sånn de vil i DERES bryllup!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 Hvis dere allerde har sendt ut inbydelsene så hadde jeg avlyst hele greia og så hadde jeg og mannen planlagt et hemmlig bryllup utenlands med kun forlovere til stede;)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Hei :-) Ville anbefalt dere å lage det bryllupet dere ønsker dere. Dvs ikke invitere alle onkler, tanter etc, men hatt den maten dere ønsker ... men nå har dere vel kanskje invitert allerede? At dere ikke har fri bar er helt forståelig med de vanvittige prisene som det jo er i Norge.. Hvis dere allerde har invitert, så kos dere med at dere gleder mange med at de får lov til å komme. Er helt enig med deg i at jeg blåser i hva jeg får å spise, men jeg elsker det øyeblikket der de sier ja til hverandre og endel av de veldig rørende og morsomme talene :-) Kos dere med bryllupet deres og hvis noen ikke er fornoyde så er det uhørt!! ...og ikke noe du skal bekymre deg over :-)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Signerer nesten deg 21.45 Ville satt meg ned med mannen min idag,og diskutert dette grundig gjennom. I morgen ville jeg gitt beskjed til alle gjestene at de skulle se vekk ifra invitasjonen. Deretter ville jeg planlagt bryllupet på nytt,og KUN tatt hensyn til hva jeg og min mann ønsket oss på VÅR dag Hold kortene tett til brystet og fortell de krevende gjestene at de pent må vente til den store dagen
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Huff, jeg kjenner jeg syntes synd på deg jeg. Jeg syntes det var kjempe koselig å planlegge bryllupet vårt jeg. Og hvis jeg trengte innvendiner eller råd, så spurte jeg etter det. Ellers så var jeg veldig flink til å fortelle folk hvis jeg ikkke var enig, på en måte som gjorde at de skjønte tegninga og ikke prøvde seg igjen! Hva sier forloeden din? I og med at det er hans familie liksom.....
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Vi gjorde det vi mente var beste løsning for oss. Har liten familie, så var 34 til middag - som likevel ble svindyrt! Tilsammen 75 til kaffe og fest. Vi holdt drikke til maten, cognac/likør til kaffen og to 'bonger' til baren for hver gjest. Likevel ble regninga vår langt over 100 000 kr. Da hadde det vært uhørt å gå ned på 'standarden' for middagen bare for å tekkes foreldre. Det er deres bryllup! Gjør det som dere vil!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Hei, Etter å ha lest litt her inne er det ikke vanskelig å se at folk har helt forskjellige forestillinger om hva et bryllup er - og for noen er de forestillingene nokså låst til én oppfatning. Men: Om alle bryllup skal være like blir de jo ganske kjedelige! Selv har jeg vært i en del bryllup etterhvert - og de jeg har trivdes best i har vært de som har gjenspeilet brudeparet på en god måte, altså der det har skint igjennom at dagen har vært tilpasset deres ønsker. Det kan være små "avvik" fra det som er vanlig eller bryllup der hele opplegget har vært annerledes enn "malen". Og selv om jeg ofte har tenkt at jeg ikke ville ha valgt det samme, så betyr det jo ikke at bryllupet ikke har vært bra! Bryllupet er tross alt brudeparets dag og om dere er ukomfortable så blir ikke dette hyggelig for noen. Så rett dere opp i ryggen og ta ansvar for deres egen dag. Vær tydelig overfor venner og familie som kommer med innvendinger: sånn har dere ikke tenkt å gjøre det. Dere trenger ikke å forklare dere for noen, men pass på å fremheve at dere er enige om at slik skal det /skal det ikke gjøres. Kanskje surmuler de litt, men det får de tåle. Du må også tåle at de gjør det. Det er ikke ditt problem. Dessuten er det sikkert glemt når dagen kommer uansett. Lykke til med planleggingen og feiringen!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Du og din mann skal bli fornøyde. Det er det viktigste. Vi inviterte 23 stk. Foreldre, søsken og venner. Foreldre ble først snytt over at vi ikke ville ha tanter, onkler, søskenbarn, venner av foreldre, osv. Og begge foreldrepar ville betale for hele gildet, uansett antall, mat osv. Så vi hadde fri tøyler penge messig. Men det var ikke slik vi ville feire oss. Vi ville feire oss med de som var oss nærmest, de som vi omgås daglig, de som er oppriktig interessert i vår velbefinnende. Ikke gamle tanter eller søskenbarn vi nesten ikke kan navn på og aldri ser. Brydde meg ikke mindre om hva noen andre mente. Dagen var perfekt for oss to og alle gjester var fornøyde og synes det var en flott dag.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #20 Skrevet 20. februar 2011 Dere som nevner 35 og 23 gjester, høres så koselig ut! Dessverre lot vi foreldrene bestemme... Ble upersonlig og trist. Ikke rakk vi å snakke med alle gjestene heller.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #21 Skrevet 20. februar 2011 Skal man ikke ha fri bar, må man ha det åpent for å ha med egen drikke. Ville nok heller hatt færre gjester og koselig bryllup, enn å kutte på alt for å ha mange. Skal dere ha alle, så er jo buffet og medbrakt drikke et alternativ. Men det blir jo for stor harry faktor for mange bruder, så det er heller skjeldent. Jeg har vært i alle mulige typer bryllup, fra medbrakt på lokalet, till stilige førsteklasses tilstelninger. Små bryllup, store bryllup. Jeg har også vært i to bryllup uten fri bar, kun med vin til mat og dessert. Vi har ikke råd til bryllup, vi gifter oss allikevel, men har ikke fest. Blir dyrt nok med alt det andre. Jeg skal ha kjole, fordi om den er enkel, så koster den 10.000,- Jeg vil stelle både hud og hår, hender og føtter, det blir non tusenlapper. Han skal ha seg en ny dress, og ungene skal pyntes. Vi skal spise en bedre middag etterpå, jeg han og de to små, og vi skal ha helga på et fint hotell, meg han og de to. Kommer sikkert til å runde 20.000,- bare med det. Så blir det nok en 15.000,- i ringer. Så da nærmer vi oss 40.000,- for ingenting.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #22 Skrevet 20. februar 2011 Nå er det slik at de aller fleste som leier ut lokaler har egen skjenkebevilling. Det betyr at medbragt er utelukket for da kan de miste skjenkeretten. Og det betyr også 60-80 kr pr drink. Med fri bar blir det sinnssykt dyrt og gjester som ikke drikker opp engang, for det er bare å hente en ny. Synes det er helt ok å måtte betale drikke selv. Ikke dyrere enn en tur på byen...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #23 Skrevet 20. februar 2011 Hvorfor er det om å gjøre å drikke mest mulig i et bryllup? Går det for pokker ikke an å kose seg og tenke at brudeparet er kjekke uten at de spanderer en fyllekule på deg? Skam dere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå