Gå til innhold

Arg. Vi eier en hytte, men blir litt irritert...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hytte på fjellet som har topp beliggenhet, og veldig gode forhold der nå på vinteren. Eier den sammen med min mor, og mine søsken fikk også spørsmål om å være medeiere, men takket nei.

Vi er alle venner og vel forlikte. Og siden det er en fordel at hytta brukes, får de andre også låne denne når den er ledig.

MEN nå er det stadg mas om å få låne hytta uten at vi er der, fordi de vil ha med seg sine venner og familie på motsatt side.

Vi har bedt dem med flere ganger, men da passer det aldri. Og det er ikke et alternativ at vi er der når de er der (selv om det er plass) for den ene, single svogeren til min bror liker ikke at det er andre ser...

WTF.

Blir litt fedd up jeg, fordi de legger på en måte beslag på hytta vår og tvinger oss til å planlegge lenger enn vi liker. Vi vil ha muligheten til å finne ut torsdag at vi skal opp fredag f eks. Men har sagt at det er plass til flere, så ikke noe problem at de også kommer.

Sier vi at vi skal opp, og likevel ikke drar blir jo det feil også.

Hvordan håndtere, og fortsatt bevare familiefreden ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilby dem nok en gang å kjøpe seg inn i hytta, og når de takker nei (det gjør de helt sikkert, de har jo alle godene likevel) så sier dere enkelt og greit at dere vil beholde den friheten at dere kan reise på hytta uten forvarsel og planlegging.

Skrevet

HI her

Hmmm, er redd det blir sure mner da ja.

Skrevet

Men det må jo de nesten bare tåle?

De kan ikke få både i pose og sekk?

Skrevet

De ville ikke være med å betale for, og på, hytta, men de vil ha retten til å kunne bruke den når de vil???

HAHAHA! Det hadde jeg ALDRI gått med på. Helt ok å låne den bort nå og da, men overhodet ikke slik du beskriver det.

Selvsagt ville alle likt å ha en gratis hytte på fjellet til fri disp., men ikke faen om jeg hadde kjøpt en hytte som andre skulle snyltet seg til å bruke når de måtte ønske.

Her må dere bare sette ned foten og bestemme!

Skrevet

Innnkall til familiemøte:=) Si at de er velkommen til og være med på hytta når dere reiser opp. Men at dere ellers vil ha den friheten til og reise opp når dere ønsker det på kort varsel. Men at ting forandrer seg om de også er villige til og kjøpe seg inn i hytta..

Skrevet

Si det akkurat som du sier nå. At dere ønsker å ha valgfriheten til å dra på hytta på spontanturer, alt etter formen, været osv.

De er hjertelig velkommen til å komme på besøk selv om dere er der, men dere ønsker ikke å låne bort hvis det innebærer at dere selv ikke får muligheten til å bruke hytta den helgen.

Evt kan dere tilby de å kjøpe seg inn nå, hvis dere syns det er greit. Da kan dere jo fordele ukene fremover etter egen avtale.

Jeg kunne gjerne lånt bort min hytte til familie og venner en gang imellom, men ikke hvis det ikke var snakk om en helg jeg visste jeg selv ikke kunne dra. Så lenge jeg eier en hytte, har betalt for den, vedlikeholder den og holder den i stand så skal jeg selvsagt også bruke den akkurat når jeg vil.

Skrevet

Jeg ville ha sendt ut en mail med noen helger dere vet dere ikke skal og sagt "disse datoene er hytta ledig, når passer det?"

Forklart at utenom disse helgene har dere planer med venner eller kun dere- det er lov.

hvis det ikke er bra nok- too bad, too sad..

Skrevet

Altså de ville ikke kjøpe seg inn i hytta men regner allikevel med at det er en `familiehytte`som er der fritt til deres disponering? Hvem betaler vedlikehold og utgifter på hytta?

Det virker som dere har hatt litt uklare regler her. Har dere tidligere gitt uttrykk for at den skal brukes av alle? Har din mor gjort det?

Om dette skal bli et familieproblem pga av at dere ønsker å beholde noe som i utgangspunktet er deres (og din mors), så lurer jeg på litt hva hvordan dere er vokst opp.

Men låner dine søsken hytta av din mor? Kjøpte din mor seg inn i hytta for å hjelpe dere?

Muligens du og din mor burde dele bruk av hytta klart mellom dere og så si nei til søsken når det er deres uker å kunne bruke den.

Skrevet

Vrient... Skjønner frustrasjonen din HI.

Det kan jo være de føler et viss eierskap ettersom deres mor også eier hytta. Vi ferierer jo ofte på hytta til mine svigerforeldre som et eksempel, og vi vet jo at vi kommer til å overta denne hytta med tid og stunder.

Når det er sagt, så synes jeg dere burde sette opp noen ordentlige kjøreregler. For all del, la de atter en gang få muligheten til å kjøpe seg inn. Takker de nei, så prøv deg med et kompromiss. Hva med et visst antall helger pr halvår/sesong, som de bør si i fra om minst 1-2 mnd i forveien.

Skjønner at du ikke har lyst til å virke kjip og skape ufred, men vil jo tro det går veldig fort over igjen. Du kan jo si at det blir så mye rot og usikkerhet at det er greit å ha et ordentlig system på det.

Skrevet

HI her igjen,.

Det er nettop dette at min mor er deleier som gjør det litt komplisert ja.

Hun jobber annenhver helg, så de helgene er det garantert at de ikke skal opp.

Vi har ikke slike hinder, og reiser opp rett som det er.

I vinterferien har vi f eks sagt at hytta er ledig alle ukedagene, men vi vil ha muligheten til å reise opp helg før eller etteer ferienm eller begge om været er bra. Men nå får jeg likevel forespørsel om når vi skal opp...

Tror tiden er inne for å sette ned foten ja, om enn litt forsiktig.

Vi og mor betaler alle utgifter, og foretar alt av vedlikehold. De som låner hytta har fått beskjed om å legge litt penger på en sparebørse vi har stående der -slik at det dekker strøm ++, men dette har dabbet av en del de siste sesongene ja.

Og når det ikke er snø, og kanskje maling eller andre ting som skal gjøres er det veldig stille fra den kanten.

Skrevet

Hva med at øvrig famillie sier seg villige til og feks male hytta og annet forefallende arbeid og dermed opparbeider seg retten til og låne hytta feks 1-2 uker i året??

Syna at det er ille at de ikke gidder og være med på og holde hytta i gods stand, ikke vil betale strøm ol men allikevel ser på hytta som en rettighet siden deres mor er deleiger??Blir for dumt.

Hva skjer egentlig når din mor faller i fra og hennes del skal deles? Noe sier meg at dine søsken da bare kommer til og ture frem som de vil. Er det derfor de ikke vil kjøpe seg inni hytta siden de allikevel skal "arve"?

• 4 år senere...
Skrevet

Bumper denne å!

Er du her hi og kan gi oppdatering?

Anonymous poster hash: fd7aa...1b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...