Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Fikk brev fra helfo før helgen om at jeg må bytte fastlege. Går de gjennom å leser journaler å slikt da? For syns det er litt rart, for jeg er jo midt i en behandling med denne legen. Jeg går til terapi hos legen min. Må jeg virkelig bytte fastlege midt i dette? Jeg har hatt denne legen i 10 år! Å syns det er fryktelig trist å skulle bytte. Det tok meg lang tid før jeg turte å betro meg til legen min. Hvorfor er det ikke de siste som kom på listen som må bytte? Å kan man klage på slike ting?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Hvorfor må du bytte da? Nei, Helfo leser nok ikke journalen din, ta det med ro
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Det kan være andre grunner til at du må bytte, annet enn at noen MÅ bytte. Kanskje alle må bytte? Leger bytter jobber de også, vettu.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 da har nok legen din for mange pasienter, men ta det opp med legen din, så kan nok han abefale at du får fortsette hos han
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 I brevet står det at kommunen har redusert antall pasienter på legens liste, å at det er tilfeldig hvem som må bytte. De kunne godt lest min journal, der står det vel at jeg er i behandling. Da hadde jeg kanskje ikke trengt å bytte.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 Snakk med legen din og hør. Du kan fint være hos han selvom du ikke står på hans liste, det er det bare han som avgjør. Aldri opplevd at man "kaster ut" pasienter på den måten, man har jo et tak på hvor mange man vil ha der...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 helfo har ikke lov å lese journal nei, taushetsbelagt det, men ta det opp med legen din så kan en annen som ikke har aktiv behandling bytte isteden
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Nei jeg har heller aldri hørt om at folk blir "kastet" ut av listen på den måten. Man kanskje jeg kan snakke med legen å høre da.. Takk for svarene!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Jeg er sykepleier i kommunen og det er helt vanlig at noen pasienter blir overført til andre fastleger grunnet kapasitetsproblemer eller andre grunner. Hvem som må bytte fastlege er helt tilfeldig, datamaskin som plukker ut akkurat som med en lottomaskin...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Da den gamle fastlegen min begynte å jobbe på sykehuset fikk jeg bare tildelt en ny lege jeg... Kjemien med denne legen var elendig så jeg valgte å bytte enda en gang på egenhånd. Den legen jeg har nå er jeg kjempefornøyd med, men vet han skal redusere stillingen sin som fastlege og jobbe mer innen bedrifthelsetjenesten, så kanskje noen av hans pasienter har fått tilsvarende brev som deg? Snodige greier, har du blitt bedt om å finne deg en ny lege eller har du fått tildelt en ny sånn som jeg gjorde? Ville uansett tatt en prat med legen om jeg var det, om han skal fortsette å jobbe som fastlege og ikke slutte helt kan han kanskje dra i noen tråder så du får fortsette hos han?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 Derson legen reduserer listen, så blir et random nummer bare trukket ut av listen. Men ofte er trekket større enn de som må ut. Eksempel: Min lege hadde 1000 på lista, skulle reduseres ned til 800. 300 ble da random fjernet fra lista. Da ble der 700 igjen, 0g 100 plasser up for grabs. Så logg deg inn og sjekk om du kan komme deg inn igjen på lista du (Om det er en populær lege er det nok allerede for sent - men verdt et forsøk)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Takk for tips. Var inne og kikket nå, å legen har ingen ledige nå ser det ut som. Men sønnen min står fortsatt hos denne legen da. Trodde han automatisk fulgte meg til han ble 12 år jeg? Det står at legen selv ikke kan velge hvem som skal ut av listen. Men det går kanskje an å ringe å forhøre seg litt. Takk for svarene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå