Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #1 Skrevet 20. februar 2011 Har kjøpt hus med utleieleilighet og lurer på hva slags type folk jeg får i hus. Kjenner selv ingen som leier. Hvor lenge kan jeg regne med å ha leietaker i hus sånn ca? Betaler folk når de skal?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #2 Skrevet 20. februar 2011 Leier fordi vi fremdeles har billån og litt lite egenkapital. Betaler leia i tide og har bodd her i 1 1/2 år. Regner med vi kommer til å kjøpe i løpet av et år eller så, kommer an på om jeg blir gravid eller ikke...
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #3 Skrevet 20. februar 2011 Vi er et par på 35 og 30 med to barn. Vi leier fordi vi bare skal bo her et år, før vi flytter videre.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #4 Skrevet 20. februar 2011 Ingen her kan svare på om folk betaler når de skal, det varierer selvfølgelig. (faktorer her kan være dårlig økonomi, dårlig økonomisk sans eller rett og slett man bare ikke bryr seg). Hvor lenge noen leier varierer like mye. Når livssituasjonen forandrer seg er det ofte at folk flytter. (Kan være alt fra familieforøkelse, brudd, bedre økonomi, dårligere økonomi, misfornøyd med huseier osv) Vi leide selv 2 forskjellige plasser når jeg og mannen min ble samboere. Vi leide for vi fikk ikke lån nok til å kjøpe noe (her koster alt fra 2,5 mill og opp) og jeg var lærling mens samboeren min hadde god inntekt med ikke fast stilling. Flyttet fra førsteplassen etter 2 år pga misnøye med huseier. Fant ny leilighet, leide der i 1,5 år. Flyttet derfra av flere grunner: hadde fått baby, hadde ikke uteområde og sist og absolutt viktigste grunn: Vi fikk lån!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #5 Skrevet 20. februar 2011 Jeg leier og er alenemor. Jeg tjener egentlig bra, men siden jeg har stort studielån trekkes dette fra lånesummen jeg kan få i lån, og da er det ikke nok til noe særlig huskjøp etterpå Satser på å få en jobb med tiden som vil betale enda mer.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #6 Skrevet 20. februar 2011 kommer an på hvem du leier ut til og hva slags forventninger du har. Prøv å være proff som utleier og vær deg ditt ansvar bevisst.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #7 Skrevet 20. februar 2011 Jeg er selv huseier som leier ut, så jeg svarer deg jeg selv om spørsmålet egentlig var til leietakerne. Nå vet jeg ikke hvor i landet du har kjøpt hus og hvordan utleiemarkedet er der, her hvor vi bor er utleiemarkedet bra, ikke minst fordi det finnes en del studenter i området. Siste runde når vi skulle ha nye leieboere ble jeg kontaktet av veldig mange så vi kunne velge og vrake. Bruk GOD tid på å velge leieboer, og be alltid om referanser. De som er på visning hos deg som er interessert vil vise seg fra sin beste side og prøve å gi et godt inntrykk, ikke stol 100 % på dette, sjekk referansene! På vår interessentliste hadde vi småbarnsmødre som nylig var blitt skilt og trengte leilighet til seg og barna, folk som hadde mistet huset på tvangsauksjon, unge par som skulle flytte sammen for første gang, og studenter i mange ulike former. Vi valgte tilslutt et godt voksent studentpar som er mer opptatt av å studere enn å feste i studietiden. Vi er kjempefornøyd med dem, hører knapt en lyd derfra. Betaler i tide gjør de også alltid. Når du skriver kontrakt kan du skrive den for ett år av gangen så lenge det er en del av et hus du selv bor i. Sørg for å ha utkastelsesklausul i kontrakten. Meld deg inn i Huseiernes landsforbund og bruk deres standardkontrakt. De hjelper deg også om du er uheldig med leietaker. Lykke til, håper du er like heldig som vi har vært med våre leietakere.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #8 Skrevet 20. februar 2011 Vi er et gift par på 30 og 32 med to barn. Begge i fast jobb, men ikke hatt det begge så lenge. Studert osv en stund. Leiter etter noe å kjøpe, men tar tid å finne noe i en fornuftig prisklasse.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #9 Skrevet 20. februar 2011 Vi leier ut en leilighet og er et par på 28 og 30 år. Brukte tid på å finne leietakeren som virker veldig ordentlig med fast inntekt og klare mål i livet. Alle de tidligere og den nåværende leietakeren har vært flinke til å betale tidsnok noe som var veldig viktig for oss.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #10 Skrevet 20. februar 2011 Flott info, det tar jeg også med meg videre, er snart huseier og skal leie ut en leilighet.... Ikke HI
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #11 Skrevet 20. februar 2011 Gode råd over, sjekk referanser, helst ikke det siste stedet de leier/leiet men det nest siste. De har ikke noe å tape eller vinne på å gi rett vurdering. Gjør klar avtale om bruk av uteareal, hvor mange biler som kan parkeres og om rett til bruk av hage osv. Det blir ofte glemt.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 hehehe.... Ja, det kan nok være skummelt, tenker jeg. Jeg VAR leietaker før jeg kjøpte for mange år siden. Jeg var da alenemor til ett barn, og bodde der i ca 8-9 år. Husvertene hørte meg aldri(jeg hørte dem en gang + litt barneføtter ovenfra ), og det var jeg som passet deres husdyr mens de var på ferier osv. Og jeg fikk også nøkkel til deres hus for å vanne blomstene deres mens de var borte, og lyttet etter uvanlige lyder. Jeg hadde trekk til husleien på konto hver måned, og det fungerte fint Lav husleie, og SUPRE husverter, som måkte snøen hele tiden helt til min dør Vi hadde et meget bra forhold, selv om vi ikke kjente hverandre fra før Vi er faktisk venner(om enn på litt hei, hvordan har du det- stadiet) den dag i dag Jeg anbefaler dere å ikke overprise leiligheten, for da får dere mer stabile leietagere.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #13 Skrevet 20. februar 2011 Husk å ha minst 3 og helst 6 mnd depositum.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Vi er et ungt par, har virkelig ikke økonomi til å ta opp huslån nå, så vi leier hos foreldrene mine. Betaler leia her litt seint, men det er grunner til det, og der jeg eller vi har leid tidligere har jeg aldri betalt seint pga økonomiproblemer (med andre ord blir vi oppfordret til å betale seint nå, siden foreldrene mine styrer).
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #15 Skrevet 20. februar 2011 Jeg har leid ut i noen år. Det er enten veldig unge folk eller folk som har havnet i et økonomisk uføre som bor her. De fleste har vært forholdsvis flinke til å betale til rett tid. Det kan føre en del arbeid med det å ha leieboere.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #16 Skrevet 20. februar 2011 Ikke lov å ha mer enn 3 mnd husleie som depositum.!
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #17 Skrevet 20. februar 2011 Vi er et par på 30 og 27 år men snart to barn. Vi leier en tomannsbolig, fordi vi ønsker god plass og egen hage, men har ikke egenkapital nok til å kjøpe noe tilsvarende helt ennå. Jeg har en åremplsstilling i staten, og min mann er selvstendig næringsdrivende. Vi er nylig ferdig utdannet og i etableringsfasen, og regner med å kjøpe så snart vi har spart opp nok penger og fått stabile jobber begge to.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #18 Skrevet 20. februar 2011 Vi leier! Vi er begge studenter enda, og har derfor ikke råd til å kjøpe enda! Vi har alltid betalt husleie til rett tid, pga studielån og at vi jobber ved siden av. Vi er 25 år, uten barn. Er prøvere Vet av mange som leier ut til bare studenter pga at de er sikre betalere, og blir gjerne boende over noen år! Har tenkt selv at vi skal ha utleie når vi evt bygger oss hus en gang i fremtiden, pga de ekstra inntektene, men det er som hun over sier en del styr med leieboere. Men hun vi leier til synes bare det er stas at det er andre i huset. Blir en trygghet for henne
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #19 Skrevet 20. februar 2011 Min mor leide ut sokkelleiligheten i hennes hus i mange år. Hun leide alltid ut til litt lav pris, og fikk dermed leieboere som bodde der lenge. Og i løpet av 15år var det kanskje bare 3 forsjellige som leide der. Og alle var fantastisk hyggelige! Ikke overpris, da får du ofte mye utskiftninger.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #20 Skrevet 20. februar 2011 Takk for svar alle sammen! Fikk mange gode innspill her nå Hi
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #21 Skrevet 20. februar 2011 Vi leier ut og har vært borti mye rart i den periode vi godtok komunal garant- aldri igjen. Herregud så mye problemer vi hadde. Det bør ringe noen bjeller når ikke den som leier kan betale depositum selv. Sørg for å ha en leilighet som i i god stand, da kan dere ta høyere leie og slipper de med kommunal garanti
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2011 #22 Skrevet 20. februar 2011 Jeg er alenemamma og 22 og ser null grunn til å kjøpe enda siden jeg ikke har bestemt meg for hvor jeg vil bo fast. Du skal da sette opp en kontrakt? Betaler alltid husleie i tide ja.
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2011 #23 Skrevet 21. februar 2011 Dere som skal leie ut: hvor bor dere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå