Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #1 Skrevet 19. februar 2011 Blir så irritert når dere bedrevitere skal informere oss hønsehjerner om at "gudmor og gudfar finnes ikke lengre, alle er faddere". Vi vet da det, men for svært mange av oss er den "tekniske" betegnelsen kirka har innført i den sener tid fullstendig uvesentlig for dagligspråket. Jeg er gudmor for flere barn. Ett av dem har jeg båret til dåpen. Jeg omtaler dem som gudbarn, de kaller meg gudmor. Mine barn har fire gudforeldre hver, spiller ingen rolle hvem som faktisk bar dem til dåpen. (Førstemann var en gudfar, nr to var en gudmor). Gudmor/gudfar er mye koseligere ord enn "fadder", men de er synomymer, betyr akkurat det samme. Ikke gjør dere dummere enn dere er. (Blir omtrent det samme som at det er vanlig å kalle bestemor og bestefar for Mor og far i Nord-Norge. Nordlendinger VET at mor også betyr mamma og far også betyr pappa...)
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #3 Skrevet 19. februar 2011 Er fra nord-Norge og vi, i min familie og mine venners familier, sier gudmor og gudfar. Vi sier også mor og far om farmor og farfar.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #4 Skrevet 19. februar 2011 Det heter faddere i kristendommen. Det heter gudmor/gudfar i katolske kirke. trenger ikke diskutere det. Er du ikke katolikk bruker du ikke uttrykket gudmor.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #5 Skrevet 19. februar 2011 Det har nok mye med dialekt og tradisjoner å gjøre. På lik linje med det HI nevner med å kalle besteforeldre for mor og far. Og som at mange kaller poteter for eple. Det er dialekt og tradisjon. 22:39
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #6 Skrevet 19. februar 2011 Jeg er ikke katolikk og bruker betegnelsen gudmor akkurat så mye som jeg vil. Jeg og minst halvparten av det norske folk, vil jeg tro. Om du hadde vært min venninne, og jeg hadde ringt deg og spurt om du ville være gudmor til mitt barn, ville du da ha begynt å kverulere om tittelen? For du ville blitt omtalt som gudmor, ikke som fadder. Du ville rett og slett måttet venne deg til det, evt takket nei til å bli gudmor til barnet. Er det så viktig for deg, at du finner det viktig å kverulere/gnåle videre om den formelle terminologien? Hva med de som sier "åttogtredve" og treognitti", lekser du opp til dem også? Eller har du bare en "hang up" på akkurat gudforeldrebegrepet?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #7 Skrevet 19. februar 2011 Wikipedia-forfatterne er enige: http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder
Gjest mphs Skrevet 19. februar 2011 #8 Skrevet 19. februar 2011 Der jeg er fra sier vi gudmor og gudfar.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 Sant, så sant HI. Her kalle ongan faddran sine før gudmor og gudfar. Det gjør eg og t eine gumora mi som eg har best kontakt med og eg e voksn. På jul/bursdagsgava fra mi gudmor står det klemfra gudmor..... Det skriv både æ og gubben på pakka t onga vi e fadder på. Kalle meg både før gudmor/ fadder har litt med settingen det bliu snakka i. Det gjør mine venninne og kompissa og. Vi e alle føresten kristn. E føresten fra Nord og her sei ongan mine bestemor/ bestefar og far/mor t besteforeldran. mine tantebarn sei mor/far og farmor/ farfar t sine besteforeldra så e vældig smak og behag. Men dæm veit og som hi sei at mor og far kan bety mamma og pappa.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå