Gå til innhold

Røykere vil ikke bli ansatt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Supert!

Håper de slutter å ansette overvektige også! Overvektige eier ikke selvdisiplin og driter i helsa si, akkurat som røykerne.

Skrevet

Håper flere starter med akkurat dette.

Supert.

Skrevet

Vel, de har det sånn fordi de ønsker å ha et føre-var prinisipp sånn at de skal slippe å puste inn kreftfremkallende stoffer OG røyke i tillegg.

Forstår også godt at man ikke ønsker å ha røyklukt på de ansatte også, når de har kontakt med kunder og pasienter.

Det er jo ikke sånn at de velger det fordi de selv misliker røykere, det er jo av hensyn til andre, og arbeidstakeren selv

Skrevet

Om den ansatte skal drive kundebehandling, eller publikumsrettede oppgaver i kommunen, er det helt klart en fordel om vedkommede ikke røyker. Det er sykt ekkelt med folk som stinker røyk!

Skrevet

Syns det som ble oppgitt som grunner i artikkelen var gode grunner til å ikke ansette røykere.

Jeg er røyker selv, og forventer å få pauser fra arbeidet i løpet av dagen. Det forventer jeg på alle arbeidsplasser og for alle de ansatte. På min arbeidsplass er det slik at min røyking fører til at jeg og andre ansatte, som ellers ikke omgås, får gjort mye planlegging vi ellers ville ha brukt avtalt tid til.Syns derfor ikke jeg kaster brt tiden i mine pauser. For mange år siden jobbet jeg på Rimi, og avløste da de andre ansatte til sine pauser. Mine pauser besto av en halv røyk, ca 3 minutter. De andre røykende brukte ca 10 minutter, mens ikk- røykerne gjerne dro med seg et blad til pauserommet og brukte oftest 20-25 minutter på å avvikle pausen sin.

Det er klart, er det ikke innlagte pauser i arbeidsdagen så er røykerne en belastning og en tidstyv, men har man pauser som gjelder alle ansatte, syns jeg det er drøyt å blande seg borti hva folk bruker pausen sin til.

Håper forresten at bedriftene begynner å annonsere sin pausepolicy i sine annonser, der det kommer frem at man ikke har pauser fra arbeidet i løpet av dagen, så vil de jo heller ikke få røykere som søkere.

Skrevet

- Bakgrunnen for det er at vi ikke ansetter noen som røyker er at vi produserer nikkel, som er et kreftfremkallende stoff, og i vår prosess blir det en del støving. Sammen med kreftregisteret har vi gjort en rekke studier av dem som begynte for mange år siden der vi registrerte hvem som fikk lunge- eller nesekreft etter 1953. Studiene har vist at det er har vært en økt risiko for kreft, og at det oppstår en synergieffekt dersom man i tillegg røyker, sier bedriftslege ved Xstrata, Steinar Berger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...